Elemzésben védi a kormányközeli tévéket a Nézőpont

Azt próbálta alátámasztani a Nézőpont Intézet, hogy az M1 és a TV2 a legkiegyensúlyozottabb csatornák.

Földi Bence
2016. 03. 11. 15:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Március 15-én lesz egyéves a megújult M1. A közszolgálati hírcsatorna indulását és működését számos kritika érte, ugyanakkor a megfogalmazott negatív vélekedések többsége megdőlni látszik az elmúlt egy adatait vizsgálva” – írja a Nézőpont Intézet friss elemzésének bevezetőjében.

A tanulmány – amelynek címe: A megújult közmédia jobb, mint a híre – szerint az M1 közölte a legtöbb tudósítást – több mint tizenegyezret – az elmúlt egy évben a hírtévék közül, más kérdés, hogy a Hír TV-n és az ATV-n nincs annyi hírblokk, így nem is tudtak volna ennyi tudósítást sugározni.

„A csatornák kiegyensúlyozottságát nemzetközi szinten mérő francia és angol modell alapján a megújult M1 a legkiegyensúlyozottabb a hírcsatornák közül” – áll az elemzésben, amely szerint a megjelenések aránya a köztévén volt a legkiegyensúlyozottabb. Negatívumként emelik ki a Hír TV kormányzati szereplési arányát (hatvan százalék). Ám azt nem teszik hozzá, hogy a csatorna tavaly február óta bojkott alatt áll, a kormányzat ellenzékinek tartja, és a legtöbb kormánytag nem nyilatkozik a Hír TV-nek.

Ugyanitt a nemrég Andy Vajna által megvásárolt TV2-t már dicséret illeti a Nézőponttól: a csatorna „ugyan kevesebb politikai eseményt dolgoz fel, ugyanakkor itt érvényesültek leginkább a kiegyensúlyozottságra vonatkozó nemzetközi szabályok a kereskedelmi csatornákat nézve” – írják. Az elemzés megemlíti továbbá, hogy az M1-en volt a legalacsonyabb a bulvár- és kékhírek aránya.

A médiatanács teljesen mást mért

Ők is a francia kiegyensúlyozottsági modellt használták elemzésükben, decemberben a közmédia híradóiban 80 százalékot ért el a kormányzat szerepeltetése – erről itt számoltunk be bővebben. A Nézőpont az elmúlt egy évre vetítve 63,4 százalékot mért.

A bevezetőben azt is említik, hogy „A hosszú műsoridőt sikerült kitölteni aktuális hírekkel és tudósításokkal, a Nielsen közönségmérései alapján az M1 szinte minden héten megelőzi a napi átlagos közönségarány alapján az ATV-t”. Ám a Nielsen adatait nem közlik az elemzésben (az ATV közlése szerint egyébként rendszeresen verik az M1-et), és azt nem említik meg, hogy az „aktuális hírek és tudósítások” olyan ügyekről is szólnak, amelyek maximum helyi szinten érdekesek, országosan biztosan nem.

A kiegyensúlyozottsághoz kapcsolódóan érdemes megjegyezni, hogy nemcsak a megszólalók arányát kellene figyelembe venni, hanem hozzátartozna az is, hogy ne csak a kormány számára fontos témákat taglalják az M1 híradóiban, míg a kormányzat szempontjából kínos híreket nem súlyukhoz mérten kezelik. Megesik, hogy nem fejtik ki a közmédia híradóiban a valóság minden szeletét, sőt esetenként a hírhamisítás is előfordult.

Legutóbb a brüsszeli csúcsról tájékoztatta félre nézőit az M1; ezt megelőzően a Pukli István iskolaigazgatóval készült interjút vágták meg úgy, hogy az ellentétes mondanivalójú legyen, mint az eredeti felvétel. Előfordult az is, hogy a kölni szilveszteri eseményekkel kapcsolatban olyan videót mutattak be helyszíni felvételként, amely évekkel korábban, Kairóban készült. Tavaly nyáron nem politikai hírrel kapcsolatban is tudtak csúsztatni: akkor arról adtak hírt, hogy az ÁNTSZ minden Velencei-tavi strandot bezáratott, holott „csak” hármat.

Az elemzés módszertana: „A híradóelemzés során öt csatorna esti, fő híradóinak kvantitatív elemzését végeztük el a 2015. március 15. és 2016. február 29. közötti időszakról. A vizsgált híradók: TV2 Tények – 18.00; RTL Klub: Híradó – 18.00; M1: Híradó este – 19.30; HírTV: Híradó 21 – 21.00; ATV: Híradó – 21.00)”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.