Tüzelni kezdenek a médiaháború nagyágyúi

Felveszik a kesztyűt az álhírgyártással vádolt amerikai médiaóriások. Igaz híreket ígérnek.

Kuthi Áron
2017. 02. 25. 13:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem telik el nap, hogy az amerikai elnök ne jegyezné meg a legnagyobb amerikai televíziókról és újságokról, hogy azok álhíreket terjesztenek. Az amerikai médiaharc fontos állomásaként ráadásul pénteken egyes nagy médiatársaságokat Sean Spicer, a Fehér Ház szóvivője nem engedett be egy sajtóbeszélgetésre. Ebből lett elege a demokraták köreihez közel álló két patinás lapnak, és egymástól nem biztos, hogy függetlenül, egyszerre indítják álhírellenes kampányuk indítását. Míg a The Washington Post (WP) csak a nyomtatott verzió fejlécében és honlapjának tetején (és nyilván minden más online felületén), a The New York Times (NYT) a vasárnapi Oscar-díj átadáson, a beszédek közötti bejátszások alkalmával, reklámbetétként mutatja be először szlogenjét. 

A minimalista dizájnnal készült félperces NYT-kisfilmben csak mondatok látszanak, mint például: Az igazság az, hogy nemzetünk jobban megosztott, mint valaha. Vagy: Az igazság az, hogy az alternatív tények hazugságok. De aztán egyre több hang kezd mondani mindenfélét, és a végén a nagy összevisszaságban nem lehet érteni semmit. A kisfilm végén azonban mindenki elhallgat, tisztázódik a helyzet és ezt olvassuk: „Az igazságot nehéz megtalálni / megtudni. Az igazság fontosabb, mint valaha. The New York Times.” 

A lap hadjáratát tehát ebbe az egy szóba lehetne összesűríteni: igazság. Ugyanakkor nem tudni, hogy a címlapjuk bal felső sarkában olvasható mottót (Minden hír, ami nyomtatásba kerülhet) kiszorítja-e az újonnan megtalált szó.

A WP a Richard Nixon elnököt buktató Watergate-botrány kirobbantásában tevékeny Bob Woodward egykori újságírója által többször használt, angolul jól alliteráló „a demokrácia meghal a sötétben” (democracy dies in darkness) mottót választotta, ezek alapján is egyértelmű, hogy az álhírterjesztés vádjának csapdájából mindkét szerkesztőség szabadulni szeretne. 

A lapok lépése érthető és már-már megjósolható volt. A WP tulajdonosa, Jeff Bezos milliárdos, az Amazon online kereskedőóriás alapítója kezdettől élesen kritizálta Trumpot. Tavaly ősszel húsz oknyomozó újságírót vett fel, hogy a republikánus elnökjelölt magánéletével, üzleti múltjával és családjával kapcsolatos kompromittáló információkat ássanak elő. 

A tavaly súlyos üzleti veszteséget elszenvedő és elbocsátásokat is végrehajtó The New York Times pedig már 2016 végén bejelentette, hogy újragondolják a szerkesztőségi munkaszervezést, és a hatalmas irodaházukban összébb húzódnak, hogy nyolc emeletet szabaddá téve bérlőknek adhassák át az irodahelyiségeket. Ennek az átalakításnak a része a hírszerkesztési megújulás is, amely most mindennél jobban koncentrál a fake news, vagyis az álhírek elleni fellépésre. Mark Thomson vezérigazgató egyúttal azzal fordult az olvasókhoz, hogy ha valódi újságírást akarnak látni, ahhoz a zsebükbe kell nyúlniuk. Az Oscaron dobbantó igazságkampány tehát nem más, mint egy országos előfizetési felhívás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.