Összesen 56 milliárd forintot költöttek reklámra a televízióknál tavaly, ennek mintegy 11 százalékát, 6,3 milliárdot az állam – közölte a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és partnere, az EY. Ez azt jelenti, hogy összességében 9 százalékos volt a piaci növekedés, de az üzleti szereplők csak 2 százalékkal, míg az állam 142 százalékkal emelte ráfordítását egy év alatt. Ez utóbbinak jó eséllyel az őszi, érvénytelen kvótanépszavazás lehetett az oka, amikor a kék, majd trikolór óriásplakátok és újsághirdetések mellett a televíziós reklámblokkokat is elözönlötték a „Tudta?” felütésű szpotok.
A 6,3 milliárdos állami televíziós reklámköltés az elmúlt tíz év távlatában is egészen kiugrónak számít.
Még csak megközelíteni sem tudta ezt az adatot egyetlen másik esztendő sem. Az „ezüstérmes” 2014 3,5 milliárddal, a harmadik legnagyobb értéket, 2,6 milliárdot pedig 2015-re mutatta ki a MEME. Ezeken kívül 2007 óta egyetlen olyan év sem volt, amikor az állami költés elérte volna a 2 milliárdot, viszont találni két olyat is, amikor az egymilliárdot sem haladta meg.
Az RTL Magyarország saját közleményében hozzátette a fenti adatokhoz azt is, hogy mennyivel részesedett az állami reklámköltésekből. E számok közül a legbeszédesebb talán az, hogy az eredeti formájában az RTL-t diszkriminatívan sújtó reklámadó bevezetése előtti utolsó évben, 2013-ban még 32 százalék volt a hányaduk, 2014-ben viszont már csak 8,6 százalék. Emlékezetes: a reklámadó miatt az RTL sokat támadta a kormányt, és azóta is igen kritikusan viszonyulnak Orbánékhoz. Ennek ellenére 2015-ben valamicskét nőtt a részesedésük az állami költésekből, 9,4 százalékra, 2016-ban viszont 4 százalékra zuhantak vissza.
Ugyanezen időszakban (2014–2016-ban) az állami televíziós költések viszont összességében nagyjából megduplázódtak, aminek tehát valahol le kellett csapódnia.
Ha abból indulunk ki, hogy az RTL és a kormány viszonyának megromlása miatt nem jutott közpénz annak a csatornának, abból akár az a következtetés is levonható, hogy helyette barátibb televíziókhoz vándorolhattak az adóforintok. Például Andy Vajna TV2-jéhez vagy az akkoriban még Széles Gábor tulajdonolta, azóta Mészáros Lőrinchez került Echo TV-hez.