Ha mindannyian meghalunk, nem számítanak már a határok

Sokkoló sztorikon keresztül mutatja be a szíriai poklot és az Iszlám Állam felemelkedését a NatGeo.

Ficsor Benedek
2017. 06. 28. 5:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan ez, mint egy kocsmai verekedés, amelybe mindenki beszáll, és székeket kezd el hajigálni a másikra – foglalja össze a Pokol Szíriában: élet az Iszlám Állam árnyékában című dokumentumfilm a szíriai polgárháborút és annak következményeit.

A National Geographic csatornán vasárnap este vetített alkotás egyszerű, ám annál hatásosabb magyarázatokat ad a közel-keleti helyzetre és a radikális iszlám térnyerésére. Testközelbe próbálja hozni a világméretűvé duzzadt konfliktust, megfosztva a szenvedést és a kegyetlenséget mindenfajta ideológiai máztól. A felfoghatatlan pusztítást emberi arcokhoz és egyszerű, hétköznapi szituációkhoz köti, így rémisztően átélhetővé teszi mindazt, ami jelenleg Szíriában zajlik.

Az első gondolatunk persze a kétkedés, hiszen a NatGeo műsoraiban még egy pocok és egy giliszta küzdelmét is az apokalipszis előszobájaként mutatják be, jogosan tarthatunk attól, miként ábrázolják majd az Iszlám Állam borzalmait. Igaz, az alkotók, az Emmy-díjas Nick Quested angol filmes és Sebastian Junger amerikai újságíró, az Oscar-díjra jelölt Restrepo című háborús dokumentumfilm rendezője garancia lehetett rá, hogy a hatásvadászat és az objektív újságírás tengelyén az utóbbi felé mozdul majd a Pokol Szíriában. És bár mindvégig érezhető a szándék, hogy az akciófilmeken edződött, az erőszakot rutinosan fogyasztó néző ingerküszöbét elérje, a film a vérengzés megjelenítését nem öncélúan, sokkal inkább a mondanivalója alátámasztásaként alkalmazza.

Az Iszlám Államnak megágyazó szíriai polgárháború története több szinten, a kisemberek tehetetlenségétől és szenvedésétől a nagyhatalmak politikai játszmájáig jelenik meg. A film a Bassár el-Aszad szíriai elnök elleni küzdelem gyökeréig, az arab tavasz nyomán induló apró ellenállásokig megy vissza. Jungerék értelmezése szerint a négyszázezer ember életét kioltó öldöklés falakra fújt jelszavakkal kezdődött, amelyekre az elnök szélsőséges erőszakkal válaszolt. A sokkoló válaszlépések következtében az erőszak hamar eszkalálódott, a tömeg előbb csak a gyermekeik kiszabadítását követelte, néhány hét múlva viszont már az elnök fejét.

Ha egy társadalom összeomlik, a polgárai a saját kezükbe veszik az irányítást – hangsúlyozzák a készítők. Vagyis nem meglepő, ha egy polgárháborúban úgy nőnek ki a földből az öntörvényű militáns szervezetek, mint eső után a gyom, és Nógrádi György legyen a talpán, aki megmondja, kik a jófiúk, és ki a rosszak.

Szerencsére a Pokol Szíriában nem áll meg itt. A radikális iszlám szervezet növekedésével párhuzamosan végigkövethetjük egy szíriai család kálváriáját a rendezett, középosztálybeli élettől egy gumicsónakig, amellyel Görögországba próbálnak átkelni. Ezzel a szerkesztéssel a film rámutat, hogy ugyanolyan könnyedén válik normává a lefejezés, mint az, hogy az addigi életünk egy pillanat alatt semmivé lesz.

Félelmetes képsorok peregnek a pusztításról, ám Jungerék nem relativizálnak, az iszlamisták rémtettei mellé gond nélkül illesztik az amerikai hadsereg iraki kegyetlenkedését, amely véleményük szerint nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az emberek nem bíznak többé a Nyugatban. – Aki elvesztette a lábát (egy amerikai támadásban), annak nem lehet elmagyarázni a különbséget jó és rossz erőszak között – mondja egy iraki szemtanú. Ám nemcsak az amerikaiak, de az oroszok felelősségét is felveti a film, hangsúlyozva, azzal, hogy Vlagyimir Putyin Aszad elnök oldalán szállt be a küzdelembe, további százezrek életét veszélyezteti. Sőt a konfliktus előbb-utóbb mindenkit elér majd: Szíria kis terület, de ha a krízis nem oldódik meg, a világon minden ember szenvedni fog – hallhatjuk a film apokaliptikus jóslatát.

Az utolsó szó azonban a felelősségé és a szembenézésé. – Mindannyian emberek vagyunk, és a határok nem számítanak majd, ha egymás után meghalunk, a társadalmak pedig összeomlanak – mondják az alkotók, miközben a menekültcsaládot látjuk a kis lélekvesztőn két távoli part között.

A dokumentumfilm ismétlését szombat este láthatják a NatGeón.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.