Továbbra sincs csodafegyver az álhírek ellen

El tudja-e vajon választani egymástól egy algoritmus a szatírát és a propagandát?

Lakner Dávid
2017. 07. 17. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban minden annyival egyszerűbb volt. A gyakorlott internetező szinte gépiesen, oda sem figyelve törölte tizedjére is a kör e-mailt, amely szerint Bill Gates szétosztja a vagyonát. A felhasználó biztos volt benne: őt nem lehet rászedni. Az álhírek megnyugtatóan észszerűtlennek tűntek, és Facebook híján azzal sem kellett szembesülnünk, hogy húsz-harminc barátunk lelkesen küldi tovább a sületlenségeket. Akkor még nem sejthettük, hogy a kitalált információk hamarosan így fognak kinézni: „Hillary Clinton fegyvert adott el az Iszlám Államnak”, „Ferenc pápa Trumpot szeretné elnöknek”. Vagy, hogy egy néhány napos példát mondjunk: „A halálán lévő CIA-ügynök bevallotta, ők robbantották fel a Világkereskedelmi Központot.” Rövid keresgélés kell csak hozzá, hogy rájöjjünk: Malcolm Howard nevű exügynök nem létezik, a terjesztő YourNewsWire pedig egy kamuhírportál.

A legtöbben viszont nem járnak utána, igaz lehet-e, amit olvastak: vagy nincs rá idejük-kedvük, vagy fel sem vetődik bennük, hogy álhírrel állnak szemben. Ezért is évek óta zajlik a találgatás, miként lehetne felvenni a küzdelmet a sokszor szándékos, propagandisztikus célú dezinformációk ellen. Embereket kellene alkalmazni arra, hogy felcímkézzék a hazugságokat? Vagy egy okosprogram, Facebook-algoritmus végezze ezt is, annak alapján, hogy a nagyobb híroldalak mit írtak?

A közösségi portál globális monopóliuma miatt hamar rátaláltak a véleményvezérek és döntéshozók Mark Zuckerbergre, aki a támadások hatására kínos magyarázkodásba kezdett.
 – A Facebookon látott tartalmak 99 százaléka hiteles – állította a milliárdos tavaly novemberben, hozzátéve, hogy az álhírek csak elenyésző hányadát teszik ki az össztartalomnak. Nem ezt támasztotta alá a BuzzFeed tanulmánya, amely szerint a kamuinfók gyorsabban és messzebbre jutottak az amerikai elnökválasztási kampány során. Ez idő alatt a húsz legjobban futó választási álhír összesen 8,7 millió megosztást, reakciót és hozzászólást generált a már kétmilliárd felhasználóval bíró Facebookon. A húsz legnépszerűbb, megbízható sztori ezzel szemben összesen 7,3 milliót. A kamu terjesztését segíti, hogy a korábbi véleményünket alátámasztó információkat hajlunk azonnal elhinni és ellenőrzés nélkül továbbosztani.

A Facebook ezért új módszerek tesztelésébe kezdett: egyebek közt jelenthettük, ha egy posztot valótlannak éreztünk. A közösségi oldal együttműködésre lépett a Snopes tényellenőrző portállal is. Itt tudtuk most mi is ellenőrizni a fenti, CIA-ügynökös információt. Az oldal vezető szerkesztője, Brooke Binkowski a BBC minapi cikkében fejtette ki: nem kapnak irányelveket a közösségi portáltól, viszont partneri viszony van köztük, és jelölni tudják, ha egy hazugságot már lelepleztek.

Egy nemzetközi diákokból álló csoport viszont úgy véli, erre a feladatra elég lehet egy algoritmus is. Az általuk létrehozott FiB a Facebook híreit elemzi bizonyíthatóság szempontjából. Sokan viszont kételkednek ennek eredményességében: egy gép nehezen különbözteti meg a dezinformációt a Hírcsárda- és Onion-féle vicctől, a szatírát a propagandától.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.