Üvöltve tanít és népnevel a dokureality

Nem feltétlenül haszontalan tévés műfaj. A műsorok olyan problémákra fókuszálnak, amelyek visszafordíthatók.

R. Kiss Kornélia
2017. 08. 01. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezreket szögeznek a képernyők elé estéről estére a dokureality-sorozatok a magyar kereskedelmi csatornákon. Nagyjából fél-egy óra alatt pereg le egy-egy tanulságos hétköznapi történet, ami akár igaz is lehetne. A színészek többnyire amatőrök, akik próbálnak jól-rosszul eljátszani egy szerepet; néha narráció is kíséri a történetet, vagy a szereplők maguk mondják el, hogy mire gondoltak abban a pillanatban, amikor házastársuk magából kivetkőzve érkezett meg otthonába, megdöglött a szomszéd kutyája, begolyózott a főnök, vagy hiába várták, nem jött haza idejében a gyerek. Az RTL sorozataiban időnként fölbukkan szakember is: jogász vagy pszichológus magyarázza a helyzetet.

A TV2 szériája, a Családi titkok egy árnyalattal talán bulvárosabb, hajlamosabb olyan helyzetekbe bonyolítani a szereplőit, amikre kicsi az esély, hogy összejönnek az életben. Például remélhetőleg ritka, hogy az újdonsült mostohaapa kikezd a tizennyolc éves mostohalányával, de ez még hagyján, mert kiderül az is, hogy titokban már nős ember volt. Ugyanakkor előjönnek olyan gondok, amelyek jóval több embert érinthetnek: a felnövekvő gyerek leválása a szülőkről, a pszichés problémák, az elhízás, egy súlyosabb autóbaleset. Az RTL-en futó, konkurens műsor, a Segítség, bajban vagyok! talán egy árnyalattal közelebb marad a realitások talajához.

A csatorna másik, nagyon hasonló sorozata, A gyanú árnyékában többnyire kisebb súlyú bűncselekményekről vagy más konfliktusokról szól, amikkel a nézők is jó eséllyel találkozhatnak. Közös mindhárom sorozatban, hogy olyan problémákra fókuszálnak, amelyek legtöbbször teljes egészében visszafordíthatók, és amelyek fenntartják ugyan az érdeklődést, de nem rázzák meg különösebben a nézőt. Nem találkozunk például gyógyíthatatlan betegséggel, nagyon ritkák a halálesetek, a legnagyobb katasztrófák általában az állásvesztés, válás, börtönnel fenyegetettség háromszögében mozognak, esetleg a gyermekek felügyeleti jogának elvesztése jöhet szóba.

A végén azért a szereplők mindig rendezik a sorsukat, a kisebb-nagyobb katasztrófákat kiheverik, és levonva a tanulságokat, új életet kezdenek. Nagyon ritka az is, hogy a hatóságokkal keverednének konfliktusba, leszámítva, ha ők követnek el valamit. Némely epizódok egészen hasznosak tudnak lenni, már ha lelkiismeretesen írják meg a forgatókönyvüket. Megtanítják a kevésbé tájékozott nézőknek is, hogy fölismerjenek bizonyos helyzeteket. Például, hogy nem normális, sőt törvénybe ütköző, ha valaki pénzt követel tőlünk a hallgatásáért cserébe, vagy hogy nem lehet csak úgy ötletszerűen elhozni a gyermekünket az elvált házastársunktól, mert a kiskorú elhelyezésének megváltoztatása bűncselekmény.

Valószínűleg a sorozatok ötlete is annak tudatosításából, fakad, hogy az ilyen, sokak számára eleminek tűnő dolgokkal rengetegen nincsenek tisztában. Azt nehéz lenne ráfogni a dokureality-szériákra, hogy valami lényeges kérdésben helytelen irányba próbálnák befolyásolni a nézőket. Az viszont idegesítő (kérdés, mennyire helyi) sajátosság, hogy a dramaturgia elengedhetetlen kelléke az ordítozás, a viták kötelező veszekedéssé fajulása. Hiszen ha minden egyes epizódban ezt látja az ember, az a képe alakulhat ki, hogy ez általános, minden helyzetben és mindenki számára elfogadott velejárója a konfliktuskezelésnek. Viszont tény, hogy a szereplők később majdnem mindig leülnek higgadtan megbeszélni a kérdéseket, ez általában hepiendhez vezet, ami szintén nem rossz üzenet.

Egyetlen visszatérő motívum van (mindkét csatornán, de főleg az RTL-en futó két szériában jön elő gyakran), ami dramaturgiai szempontból talán hasznos, helyes megoldásnak beállítani ugyanakkor talán mégsem kellene: ez pedig az egymás utáni leselkedés. Sokszor az old meg rejtélyeket, az viszi előre a történetet, hogy a szereplők együtt vagy mások segítségével, gyalogszerrel vagy autóval kerekednek föl, és kémkednek az után a családtag vagy barát után, aki szerintük titkol előlük valamit. Olyan figyelmeztetéssel viszont nem találkozunk, hogy kétszer is meg kellene gondolni, mielőtt a gyakorlatban ilyesmivel próbálkozunk, mert a rideg valóságban könnyen előfordul, hogy nem izgalmas leleplezéssel végződik a kémkedés, hanem mondjuk lebukással és bizalomvesztéssel, ami még inkább megmérgezi az amúgy is gyengélkedő kapcsolatot.

De mindez lényegtelen apróság, sőt semmi ahhoz képest, amit tőlünk keletre produkálnak a dokureality műfajban. Az Origo Zrt. érdekeltségébe tartozó LifeNetwork életmódcsatornán például bárki belefuthat Magyarországon is a Rejtélyes történetek című műalkotásba, ahol hajmeresztő kísértettörténeteket, boszorkányságot, varázslást és sok más ezoterikus blablát dolgoznak föl ezzel a módszerrel úgy, mintha ezek a valóságban is megestek volna. Hogy tökéletes legyen az illúzió, itt is megszólalnak „szakértők”, kárpátaljai javasasszonytól a hivatásos boszorkányig, teljesen komolyan elemezve a humbugot. Így Ludmila, Katja vagy Okszana, ha kellőképp hiszékeny és tájékozatlan, a tévé elől fölkecmeregve meg lehet győződve arról, hogy a problémáit mondjuk egy átok okozza, a szakértő pedig, akivel a dolgok jobbra fordítása érdekében konzultálnia kell, nyilván nem az orvos, a pszichológus vagy a szociális munkás, hanem egy javasasszony lesz – aki amellett, hogy nem segít, nyilván nem lesz olcsó. A sorozat ukrán egyébként, de eredetijét Oroszországban gyártják. Ha választani kell az éjszakai titkos temetői szertartás meg a férjünk vagy feleségünk utáni kémkedés között, még mindig a magyar sorozat módszere okoz kevesebb kárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.