Még ha bőségnek örvend is valaki, az élete nem azokból a dolgokból származik, amelyek vannak neki – mondja Lukács evangélistánál Jézus. – Miért ne vegyek Gucci táskát, kiterítenek úgyis – válaszolják erre a luxusfeleségek, és betérnek az első boltba, hogy többmilliós költekezéssel dobják fel az unalmas hétköznapokat. – Kár a magyar polgári középosztályon erőlködni, abból úgysem lesz semmi, ugorjunk egyet – gondolják mindeközben a Viasat3 vezetői –, mutassuk be a gazdagok életét, hadd csorgassa a nyálát a sok szerencsétlen. A csatorna Feleségek luxuskivitelben című sorozata hat pompában tartott nő életéről lebbenti fel a fátylat, és közben talán észre sem veszik, hogy a Szomszédok antitézisét próbálja épp műanyagba önteni.
A szürke kötött pulóverre húzott susogós kabátban siránkozó kisember helyett kibuggyanó műmelleket és halántékig érő mosolyt kapunk, a Trabantot és a Zsigulit Bentley-re és Porschéra cserélték, Vágási Ferit itt Fecsónak, Julit pedig Babettnek hívják, és mondani sem kell, hogy a luxusasszonyok nem tíz deka párizsin aggodalmaskodnak Lenke néni boltjában. De hiába minden igyekezet, a létezés üressége őket is ugyanúgy elnyeli, mint Horváth Ádám korszakos remekművének hőseit.
Amerikában mindenkinek elidegeníthetetlen joga, hogy a gazdagok fényűzését bámulja a tévében. Évtizedes hagyománya van a Max Weber-i protestáns etikát zárójelbe tévő műsoroknak, amikben a szereplők egyetlen különlegessége, hogy gazdagok, ám ehhez semmilyen eredmény – és főként munka – nem társul. A felfokozott jómód l’art pour l’art, a pénz önmagát gerjeszti. Ilyen produkció a 2006-ban indult The Real Housewives (Az igazi feleségek) is, amely országszerte felkutatja és a sok millió hiteltörlesztésben és lélekölő napi nyolcórázásban megfáradt néző elé tárja a milliomos vagy milliárdos feleségek életét.
Nem tudom, Vajna Tímeának (és persze Rogán Cecíliának) mekkora szerepe volt abban, hogy a Viasat3-nál úgy érezhették, végre elérkezett az idő az amerikai sorozat honosítására, de gyanítom, hogy az életmódja jelentősen felgyorsította a folyamatot. Andy Vajna filmügyi biztos neje nélkül ugyanis a hivatalossá tett kitartott női státusz megmaradt volna a négy fal között. Tímea asszony volt az, aki büszkén ország-világ elé tárta, hogy ezt lehet így is. Hogy nem kell hozzá semmi, csak jól karban tartott hús, és a világ kitárul. És ha ezen már fel sem hördül, akkor a közönség megérett rá, hogy még nagyobb dózisban kapja a gyémántba és nem vacak Swarowskiba csomagolt életmódot.