„Azért építjük a Facebookot, hogy segítsünk az embereknek kapcsolatban maradni, és közelebb hozni azokat, akik számítanak nekünk” – e cukormázas szavakkal harangozta be Mark Zuckerberg Facebook-alapító azt az egyébként nem túl vidám hírt, hogy a legnagyobb közösségi oldal ismét változtat az algoritmuson, amely eldönti, milyen tartalmakat mutat meg nekünk, és milyeneket nem.
A Facebook helyi idő szerint csütörtökön jelentette be, hogy a friss változások miatt a hírfolyamban (News Feed) több anyag jelenik meg a barátoktól és a családtagoktól, hogy – úgymond – több lehetőségük legyen az embereknek interakcióra azokkal, akikkel törődnek. Ez persze azt jelenti, hogy kevesebb lesz a „nyilvános” tartalom, vagyis a céges oldalak vagy épp a média által megosztott posztokat kevesebben fogják látni.
Zuckerberg magyarázata szerint túl sok az ilyen poszt, így a Facebook használata – a videók nézegetése, hírek olvasása – csak „passzív élmény”, márpedig ők azt szeretnék, ha az emberek interakcióban lennének egymással – magyarul minél többet lájkolnának és kommentelnének, mert ettől állítólag értékesebb lesz az idő, amit a Facebookon töltenek.
Persze a szép szavak mögött valójában az áll, hogy a Facebook pénzt akar csinálni, és erre Zuckerberg utal is egy fél mondattal. Arra akarja kényszeríteni a cégeket és a sajtót, hogy fizetett hirdetésként juttassa el a tartalmakat a felhasználókhoz. Például a Magyar Nemzet Facebook-oldalának van több mint 130 ezer lájkolója, de az egyes posztokat alapesetben csak néhány ezer embernek mutatja meg az algoritmus, már ha nem fizetünk külön azért, hogy többeknek is megjelenítse.
Mindez nyilván más szektorokat is kellemetlenül érint, de a média számára felér egy orrba vágással. Ma ugyanis a hírek leginkább a Facebookon keresztül jutnak el az olvasókhoz, egyre kevesebben keresik direkt az újságok, tévék honlapjait. A Facebook ennek ellenére még mindig nem hajlandó elismerni, hogy a világ legnagyobb médiafelülete, amely saját tartalmak nélkül, mások tartalmainak felhasználásából él, ráadásul még a hirdetési bevételeket is elszipkázza, és azt játssza, hogy csak egy platform, ahol az emberek vidáman lájkolják egymás cicás és babafotóit.
Nem véletlen, hogy Avinash Kaushik, a világ egyik legfelkapottabb webanalitika-szakértője néhány héttel ezelőtt azt tanácsolta a blogján, hogy a cégek sokkal jobban járnak, ha egyszerűen beszüntetik tevékenységüket a Facebookon, és az arra szánt pénzt értelmesebb dolgokra fordítják.
Az olvasó a Facebookkal szemben nem sokat tehet, de ráveheti magát a tudatosabb médiafogyasztásra: vagy közvetlenül beírhatja a böngészőbe a kedvenc oldalai címét, vagy használhat úgynevezett RSS-olvasót, amely összerendezi neki a kívánt oldalak friss híreit. A közösségi oldalakon pedig megosztással segíthet, hogy mások is lássák azokat a híreket, amelyeket ő érdekesnek vagy fontosnak gondol, hiszen akkor az ismerőseinél nagyobb eséllyel jelenik meg a tartalom.
A Facebook-algoritmusról és a sajtó előtt tornyosuló egyéb kihívásokról az érdeklődőknek ajánljuk Tóth Szabolcs Töhötöm kollégánk friss blogbejegyzését.