Elképesztő összegű forráshoz jutott tavaly a Schmidt Mária vezette Figyelő, illetve a Habony Árpád nem hivatalos miniszterelnöki tanácsadó érdekeltségébe tartozó Modern Mediac Group, közli a 24.hu, a Kantar Media AdexSpot adatbázisára hivatkozva.
A lap szerint a Figyelő hirdetési bevételeinek hetven százaléka állami pénzből származott a múlt évben, a médiacégek médián belüli hirdetési költéseit viszont nem tartalmazza az adatbázis.
A hetilapot megjelentető K4A Lapkiadó Kft. – melynek Schmidt Mária, a Terror Háza főigazgatója, a jobboldal emblematikus kormányközeli figuráinak egyike a tulajdonosa 2016 vége óta – listaáron 1,1 milliárd forint hirdetési bevételre tehetett szert 2017-ben. A cég igen nagy állami kitettséggel működik: ebből ugyanis 734 millió forintnyi összeg az államtól, illetve különböző állami vállalatoktól származott. Összehasonlításképp: a kormánykritikus HVG listaáras hirdetési bevételeinek mindössze 4,41 százaléka volt állami pénz.
Az állam egyébként úgy hagyott jelentős mennyiségű közpénzt a Figyelőnél, hogy a hetilap példányszámát Schmidt Máriáék nem auditáltatták a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetségnél. Ráadásul a Nemzeti Olvasottság Kutatásban sem találni az újságra vonatkozó adatot, tehát az olvasók számáról semmilyen hivatalos adat nem áll rendelkezésre. A kormányt ezek szerint nem különösebben foglalkoztathatta, hogy a Soros György képmását is felhasználó hirdetéseit mennyien láthatják valójában – írja a 24.hu.
Az újság legnagyobb hirdetője, a Miniszterelnökség 202 millió forint értékben vásárolhatott reklámhelyet listaáron számítva. Az állami Szerencsejáték Zrt. 89 millió forintot és az ugyancsak állami Magyar Villamos Művek (MVM) 68 millió forintot hagyhatott a cégnél, és még hosszan sorolhatnánk az állami hirdetőket.
A friss adatokból az is megállapítható, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök nem hivatalos tanácsadójának, Habony Árpádnak a nevén lévő Modern Media Group (MMG), a Lokál című bulvárnapilap és a Lokál Extra című bulvárhetilap kiadója sem teljesített volna olyan jól, ha nem tartozik a legnagyobb kormánykedvencek közé – írja a lap.
Az MMG ugyanis tavaly – listaáron számítva – 2,9 milliárd forint hirdetési bevételre tehetett szert a Lokál Extra hetilapjával, és ennek 77 százaléka, 2,2 milliárd folyhatott be a magyar államtól az AdexSpot-adatok alapján. Azaz minden 100 forint bevételből közel 80 közpénzből származott.
További 2,3 milliárd is befolyt Habonyékhoz a hasonló nevű (Lokál) napilapjukból, ahová 1,2 milliárd érkezett az államtól. Vagyis a lap a hirdetési bevételek több mint felét (52 százalékát) szerezte nem piaci szereplőktől, listaáron számítva. Az MMG teljes 5,2 milliárd forint listaáron számított hirdetési bevételéből 3,4 milliárd volt állami költés, azaz a teljes összeg 66 százaléka.