A kör bezárul

Az EU szomszédsági politikáját alapvetően a Moszkvához való viszony határozza meg.

Stier Gábor
2017. 11. 29. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szép csendesen elment a világ a Keleti partnerség legutóbbi csúcstalálkozója mellett. Az Európai Parlament képviselőinek döntő többsége még előbb, strasbourgi plenáris ülésén üdvözölte, hogy az érintett országokban a 2015-ös rigai csúcs óta számos területen jelentős előrelépések történtek. Felvetették, hogy a reformfolyamatban kézzelfogható eredményeket felmutató államokat jutalmazni kellene. Például azzal, hogy csatlakozhatnak a vámunióhoz vagy akár a schengeni övezethez. Emellett indítványozták, hogy az EU hozzon létre pénzügyi alapot a sikeresen haladók támogatására, illetve folytassák a nyomásgyakorlást Moszkvára.

Magán a brüsszeli csúcson sem történt sokkal több. Konstatálták, hogy immár három országgal, Moldovával, Grúziával és Ukrajnával is életben van a szabadkereskedelmet is magában foglaló társulási egyezmény, megállapodást írtak alá Örményországgal a kiterjesztett partnerségről, kiálltak a további vízumliberalizáció mellett. Esetleg Alekszandr Lukasenko megjelenése hozhatott volna a találkozónak nagyobb figyelmet, a fehérorosz elnök azonban egyelőre nem tartotta időszerűnek, hogy Brüsszelbe utazzon. Az értékelések megoszlottak. Az egyik tábor szerint az Európai Unió előtt megjelent új kihívások, a brexit, az integráció mélyülése háttérbe szorította a Keleti Partnerséget, így sokat veszített kezdetben sem elsöprő dinamikájából. A másik úgy látja: a program egyre inkább kiteljesedik, hat országa közül hármat sikerül mind közelebb hozni az EU-hoz, és most a differenciálódás folyamata zajlik. Amiben mindenki egyetértett: a Keleti partnerség elérte az intézményesen elérhető maximumot.

Mielőtt hátradőlnénk, érdemes halkan megjegyezni, hogy az Európai Unió keleti szomszédságában az utóbbi időben megnövekedtek a közösség egész külpolitikáját meghatározó kihívások. Egyre nyilvánvalóbb például, hogy az európai integráció eszméjének népszerűsége mellett ezekben az országokban jelenleg az európaizálódás és a demokratizálódás terén visszalépés tapasztalható. A program legsikeresebbnek tartott államaiban, Moldovában és Ukrajnában is erősödnek az oligarchikus-autoriter berendezkedésként jellemezhető rezsimek. A reformok csak formálisak, az európai normák nem érvényesülnek, az intézményrendszer sem működik a gyakorlatban. Ez érthető módon mélyíti az amúgy is meglévő bizalmi válságot az EU és a partner országok között. Ebben a kontextusban érdemes megemlíteni, hogy Chisinau miként ment szembe az Európa Tanács velencei bizottságának ajánlásaival, amikor a választási törvénynek a kormányzó párt érdekében történt megváltoztatásáról volt szó. Reagálásképpen az EU annyit tehetett, hogy befagyasztott néhány támogatási programot. De Tbiliszinek is meggyűlt a baja a velencei bizottsággal, ahogy Kijev is ott áll a szőnyeg szélén a kisebbségi oktatás kérdései miatt. Emellett az EU-nak komolyan figyelnie kell az úgynevezett befagyott konfliktusokra Transznisztriában vagy Hegyi-Karabahban, és akkor még nem beszéltünk az Ukrajna körüli konfliktusokról.

A legfontosabb kihívás mégis az Európai Unió és Oroszország közötti kapcsolatok erőteljes, hosszú időre prognosztizálható lehűlése, amely az egész keleti szomszédsági politikát meghatározza. A kérdés magának a Keleti partnerség programjának a tartalmát is mélyen érinti. Nem véletlen, hogy Brüsszel szemében a térség stabilitása került előtérbe – amelyről Moszkva nélkül nem lehet beszélni. De az energiabiztonságtól a régió és Európa általános biztonságáig kihívások sora feltételezi a párbeszédet az unió és Oroszország között. Brüsszelnek tehát mindenekelőtt el kellene döntenie, hogy beáll-e a Moszkvából univerzális gonoszt kreálók sorába, vagy saját érdekeit követve pragmatikus párbeszédre, együttműködésre törekszik vele. Ettől a döntéstől függ egyebek mellett az is, hogy az EU miként tekint a Keleti Partnerségre. A biztonságát erősítő külső pufferként, az egységes Európa részeként, vagy netán a geopolitikai verseny terepeként. Itt a kör bezárul: ismét visszaérkezünk Oroszországhoz. A hozzá való viszony mikéntjére adott válaszok nemcsak a keleti szomszédok, de az egész Európai Unió jövőjét is jelentős mértékben alakítják.

Ebben az összefüggésben érdemes figyelni az ukrán oktatási törvényre adott válaszokat is. Az EU lényegében hallgat, a sokszor hangoztatott elvek ellenére sincs kiforrott álláspontja. A lengyelek számára ez a kérdés is a geopolitikai kiszorítósdi összefüggésében merül fel. A németek vagy a franciák az egész ukrán konfliktusra Európa stabilitása szempontjából figyelnek. Magyarország pedig a magyar kisebbség érdekeit követő logikus kiállás mellett az Oroszországot is magában foglaló, napjainkban háttérbe szoruló Nagy-Európa-gondolat híveként tekint keleti szomszédságára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.