Az EU új kihívásai háttérbe szorították a Keleti partnerséget

Az uniós tagság perspektívájának hiányával elveszik a reformok végrehajtásának legfőbb motivációja

Stier Gábor
2017. 11. 24. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokakban talán hiú reményeket keltő állásfoglalást fogadott el még a brüsszeli csúcs előtt strasbourg-i plenáris ülésén az Európai Parlament. A képviselők döntő többsége üdvözölte, hogy a 2015-ös rigai csúcs óta az érintett országokban, mindenekelőtt Ukrajnában, Grúziában, Moldovában, de Örményországban, Azerbajdzsánban és Belaruszban is számos területen jelentős előrelépés történt. Felvetették, hogy a reformfolyamatban kézzelfogható eredményeket felmutató államokat jutalmazni kellene, például azzal, hogy csatlakozhassanak a vámunióhoz vagy akár a schengeni övezethez. Emellett indítványozták, hogy az EU hozzon létre pénzügyi alapot a sikeresen haladók támogatására, s folytassák a nyomásgyakorlást Moszkvára.

Deák András szerint a valóság azonban az, hogy keleti szomszédsági politikájában az Európai Unió az ukrán válság után behúzta a féket. A „nagyok” Németország vezetésével rájöttek, hogy veszélyes játékba kezdtek, s nem bosszantanák tovább Oroszországot. Ehelyett a partnerségi programot inkább a térség konszolidálására használnák. Közben a keleti szomszédságot leginkább felkaroló Lengyelország súlya is csökkent, pénz pedig továbbra is kevés van a programra. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy az integráció egyben modernizálja is az adott országokat.  

A szakértő úgy látja, hogy az Ukrajnában megindult reformoknak sem elsősorban az Európai Unió, hanem a Nemzetközi Valutaalap a motorjuk. A már említett Ukrajna mellett Moldova és Grúzia legalább a külkereskedelmében közeledett az unióhoz, az utóbbi időben Brüsszel felé kacsingató Belarusz forgalmának kétharmada azonban a Független Államok Közössége országaival bonyolódik. Deák szerint az EU szemében ezek az országok nem képviselnek igazi gazdasági erőt, így a felzárkóztatást elősegíteni hivatott programba is ennek megfelelően minimális forrást fektet. Ez a lényegében gyarmati státust kínáló szemlélet, a tagság perspektívájának hiánya visszafogja reformok iránti elkötelezettséget, s ezek az országok egyébként is alapvetően geopolitikai szempontból állnak a Keleti partnerséghez.

Ennél érezhetően optimistább Rácz András, aki abban egyetért kollégájával, hogy újdonság aligha várható a brüsszeli csúcson – Aljakszandr Lukasenka belarusz elnök megjelenése lehetett volna ilyen –, ám szerinte erre nincs is szükség, hiszen a fő eredmények mostanra már megvannak. Immár három országnak, Ukrajnának, Grúziának és Moldovának van a szabadkereskedelmet is magában foglaló társulási megállapodása az EU-val, s a grúzok és a moldávok után idén nyártól a biometrikus útlevéllel rendelkező ukránok is vízummentesen utazhatnak az Európai Unióba. Mint az elemző kiemeli, a program hat országa közül hármat tehát már sikerül egyre közelebb hozni az EU-hoz. Rácz szerint szó sincs arról, hogy a program leült volna. Inkább differenciálódik, ami a Keleti partnerség országai közötti politikai, gazdasági, biztonságpolitikai, méretbeli és egyéb különbségeket figyelembe véve teljesen természetes folyamat.

A két szakértő egyetért abban, hogy a három, szorosabban együttműködő ország tekintetében a Keleti partnerség elérte az intézményesen elérhető maximumot. Mostantól – hívja fel a figyelmet Rácz András – a végrehajtáson kell dolgozni, közben pedig Azerbajdzsán, Örményország és Belarusz esetében is látszanak már az intézményes együttműködési keretek határai. Ezek szerinte jóval szűkebbek, mint a grúz, az ukrán és a moldáv esetben. Belarusz és Örményország ugyanis tagja az Eurázsiai Gazdasági Uniónak, esetükben tehát elméletileg is ki van zárva, hogy szabadkereskedelmi megállapodást köthessenek az EU-val. Örményországgal készül ugyan valamiféle különleges, a társulási megállapodásnál kevesebbet, de a jelenlegi helyzetnél többet kínáló megállapodás, ám ez az ország tagságán az Eurázsiai Gazdasági Unióban, valamint az orosz dominanciájú posztszovjet biztonság- és védelempolitikai szövetségben, a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetében nem fog változtatni. Baku pedig egyáltalán nem szándékozik túl szoros politikai együttműködést kialakítani az EU-val, az azeri külpolitika inkább az erős regionális aktorok közötti manőverezésre épül.

Problémákat Rácz András is lát azért, amelyek körül kiemeli, hogy a Keleti partnerség programja továbbra sem ad tagsági perspektívát. Így hiányzik a legerősebb eszköz, amely a partner országokat a vállalt reformok végrehajtására motiválná. Emellett szerinte gond az is, hogy e program és maga az EU kül- és biztonságpolitikája továbbra sem ad érdemi biztonsági garanciákat azon országok számára, amelyek fenyegetve érzik magukat Oroszországtól. Aztán a már aláírt társulási megállapodásokban foglalt kötelezettségvállalások teljes megvalósítása is lassan halad, s problémák vannak nemcsak a jogállamisággal, de a gazdasági reformokkal és a korrupció elleni harccal is. Végezetül, amint azt Dovile Sukyte és Jarábik Balázs találóan megfogalmazták, bár az EU egésze népszerű a partner államokban, az EU-párti politikai erők egyáltalán nem, s ez lassítja a szükséges reformok megvalósítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.