Nurejev a róla szóló darabbal is felkavarja a moszkvai közéletet

Az egész világ figyelmétől kísérve zajlott a táncos legenda életét bemutató balett premierje a Bolsojban.

Stier Gábor
2017. 12. 10. 14:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy botrányt kavart disszidálása után 56 évvel ismét felizzította a moszkvai közéletet az orosz balett ellentmondásos megítélésű, ám kétségtelen a legnagyobbak közé sorolt legendája. A Rudolf Nurejev életét bemutató előadás premierje kiemelt érdeklődés mellett zajlott a moszkvai Nagyszínházban. A Bolsojban ott volt szinte mindenki, aki számít, kivéve a darab rendezője, a házi őrizetben lévő Kirill Szerebrennyikov, aki mellett az előadás végén „Szabadságot a rendezőnek!” feliratú pólóban megjelenve álltak ki a darab szereplői.

Nem látott ennek ellenére az előadásban semmi provokatívat a feleségével, az egykori jégtáncos olimpiai bajnok Tatyjana Navkával a színházban megjelenő Dmitrij Peszkov. Az elnök szóvivője úgy fogalmazott, hogy a darab néhány vitatott momentum ellenére összességében világszínvonalú. Szomorúnak nevezte az előadást, a megrázó dramaturgiájára utalva az ismert színész Renata Litvinova, aki nem látott a darabban semmi olyat, ami miatt nem lehetett volna bemutatni. A darab megváltoztatja az elképzeléseinket a modern színház lehetőségeiről. Ezt már a világhírű író Ljudmila Ulickaja jegyezte meg, bonyolultnak és világszínvonalúnak nevezve a színre vitelt. A bemutatón megjelent a volt pénzügyminiszter Alekszej Kudrin is, aki az előadás aktualitását emelte ki, igazságtalannak nevezve, hogy saját rendezésének bemutatóján nem vehetett részt Kirill Szerebrennyikov.

A Nurejev a Bolsoj 241. évadjának utolsó, s tegyük hozzá, legnagyobb visszhangot kiváltó bemutatója volt. A bemutatót eredetileg júliusra tervezték, az utolsó pillanatban azonban elhalasztották. Eredetileg jövő májusra. A színház vezetése a döntést azzal indokolta, hogy a darab még nem kész a bemutatóra. Ennek ellentmond, hogy az akkori főpróbán a közönség kitörő lelkesedéssel fogadta az előadást. Sokak szerint a halasztás valódi oka az volt, hogy az igazgató, Vlagyimir Urin félt a botránytól. Bejelentésével párhuzamosan ugyanis Vlagyimir Megyinszkij kulturális miniszter arról beszélt, hogy a darab sérti a nem tradicionális szexuális szokások propagálását tiltó törvényt. Nurejev homoszexualitása kétségkívül sokkolta a kulturális kormányzat és az egyház egyes köreit. A világhírű balett-táncos volt az első művész, aki 1993-ban elismerten AIDS-ben halt meg. A rendező hatalmas belső átéléssel vitte színre Nurejev életét. Már csak azért is, mert a táncos alakjában a fegyelmezettségtől a homoszexualitáson át a szabadsághoz viszonyulásig sok tekintetben önmagát is látta, s mindenekelőtt Nurejev személyiségének sokrétű volta fogta meg. Mindezek fényében szinte mindenki azt várta, hogy az előadásból kikerülnek a provokatív jelenetek, ám nem így történt. A halasztást indokolhatta a rendező körül kirobbant botrány is. Szerebrennyikovot a tervezett bemutató előtt nem sokkal 68 millió rubel állami támogatás hűtlen kezelésével vádolták meg, s helyezték házi őrizetbe, s Urin érthető módon nem akarta azt a látszatot kelteni, hogy összejátszik a rendezővel.

Szerebrennyikov így nem vehetett részt a darab utolsó próbáin, mint ahogy a bemutatón sem. A Nurejevet azonban bemutatta a Bolsoj, s az előadás alighanem nem csak a körülötte zajló botrányok miatt kerül be a színház történetébe.  

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.