Nem először hibásodott meg a lezuhant An–148-as

A vizsgálat folyik, a szakértők a hajtómű konstrukciós hibájára gyanakodnak. Ám a terrortámadást sem vetették el véglegesen.

Stier Gábor
2018. 02. 12. 12:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hatalmas robbanást hallottam. Aztán egy nagy felhőt láttam. Olyat, mint az atomfelhő, csak kisebbet – idézte fel egy helyi lakos, Alekszandr a moszkvai felszállás után pár perccel Ramenszkoje térségében a fedélzetén 65 utassal és 6 fős személyzettel lezuhanó An–148-as utasszállító repülésének utolsó pillanatait a Life.ru portálnak. 

– Jó nagy robbanás volt. Megremegett minden – mondta egy másik szemtanú a portálnak.

– Előbb a szárny alatt volt robbanás, majd ki is gyulladt. Még egy villanás volt, s a gép meredeken zuhant a föld felé. Minden olyan gyorsan történt – egészíti ki egy harmadik falubeli. A robbanások ellenére a hatóságok egyelőre terrorcselekményre utaló jelet nem találtak, ám a Kommerszant című gazdasági napilap hétfői száma szerint nem vetették el véglegesen.

A gép Sztyepanovszkoje közelében ért földet, s 30 hektáros körzetben szétszóródó darabjai közül több is a falu házai közelében csapódott be. A hétfő kora délutánig átkutatott terület csaknem felén az MTI szerint több mint 400 emberi maradványt és a géproncs 30 darabját találták meg. Köztük volt a gép mindkét feketedoboza, az is, amely a pilóták üzenetváltásait, és az is, amely a repülési adatokat rögzíti. Az állami légiforgalmi hivatal tájékoztatása szerint

mindkét berendezés erősen megrongálódott, de feltehetőleg nem annyira, hogy ne lehessen kinyerni belőlük a szükséges információkat. Ez akkor derül ki, ha megkezdik a berendezések laboratóriumi vizsgálatát. 

A terepen a kiemelt ügyekben eljáró orosz Nyomozó Bizottság 70 szakértője is vizsgálódik. A hatóság szóvivője, Szvetlana Petrenko kijelentette, a repülőgépen már a földbe csapódás után történt robbanás, az utasszállító zuhanás közben nem égett. A helyszín elsődleges átvizsgálásával várhatóan hétfő estig végeznek, a részletes kutatás akár egy hétig is eltart. Az áldozatokat Moszkvában azonosítják majd. E célból a hozzátartozóktól DNS-mintákat venni az orenburgi Orszkba érkezett egy orvoscsoport s vele a hozzátartozók segítésére pszichológusok.

A szemtanúk leírásához egyébként a repülés diagramja alapján annyit lehet hozzátenni, hogy hat perccel a moszkvai felszállás után a radarokról eltűnő An–148-as az utolsó pillanatokban meglehetősen furcsán viselkedett. Miután elérte az 1800 métert, hirtelen veszített a magasságából, visszaesett 1500 méterre, majd ismét felemelkedett 1800 méterre, ahonnan élesen zuhanni kezdett, s 900 méter környékén eltűnt a radarokról.

A szaratovi légitársaság gépe a tragédia napján több járatot is megrepült. Előbb Penzából érkezett Moszkvába, ahonnan Szaratovba vitt az útja, ahonnan ismét a fővárosba repült vissza. A következő úti cél – már új személyzettel – az ilyenkor szokásos technikai átvizsgálás után Domogyedovó repülőteréről az Orenburgi területen fekvő Orszk város lett volna. A fedélzeten utazó 65 utas többsége a Szaratovi, az Orenburgi és a Leningrádi terület lakója, de volt közöttük moszkvai lakos, valamint három külföldi, egy azerbajdzsáni, egy kazah és egy svájci állampolgár is. A lapok kiderítették, hogy egy szocsi illetékességű lakos néhány nappal a repülés előtt adta vissza a jegyét. Az érintett önkormányzatok azonnali segítséget ajánlottak az áldozatok családjának. 

A szakértők közben már vizsgálják a tragédia körülményeit, próbálva választ találni az okokra. Mindenekelőtt az An–148-as technikai állapotát, a személyzet és a diszpécserek munkáját veszik górcső alá. A zuhanást okozhatták a rossz időjárási viszonyok vagy akár a jegesedés is. A gép személyzete a diszpécsereknek a lezuhanás előtt technikai hibát nem jelzett.

A Saratov Airlines (Szaratovszkije avialinyiji) kis légitársaságnak számít, 1994-ben alakult. Belföldi útvonalak mellett nemzetközi charterjáratokat repül öt An–148-100-as, öt Jak–42-es és két Embraer–190-es gépével, s tervbe vette két MSZ–21-es teherszállító megvásárlását is.

A lezuhant An–148-ast ukrán licenc alapján a voronyezsi repülőgépgyárban gyártották 2010-ben, tavaly februárban került a szaratovi légitársasághoz, s a múlt hónapban a hajtómű aggregátorait és a szárnyakat is érintő ellenőrzésen esett át. Előtte 2010 és 2015 között a Rosszija légitársaság repült a géppel.

Már korábban megvásárolták, ám nem repülhettek vele, mert hibákat fedeztek fel rajta. A problémákat orvosolták, ám mint az orosz lapok kiderítették, azok újra előjöttek. Sőt néhány esetben a defektek majdnem tragédiához vezettek.

Így 2010-ben a jobb oldali hajtómű a szentpétervári felszállás után leállt, ezért a gépnek vissza kellett térnie Pulkovóra. Fél év múlva egy szentpétervári leszállás előtt rendetlenkedtek a hajtóművek, ezért a pilótáknak el kellett vinniük a gépet egy újabb körre. Mindkét esetben konstrukciós hibát állapítottak meg. A gép egy szublízingszerződés alapján került át a szaratovi légitársasághoz.

A repülőt a felszállás előtt Domogyedovón rendben találták, ám figyelemre méltó, hogy minden járaton, így most is szerelők kísérték. A Life.ru által megkérdezett

szakértők a darabok nagy területre szóródása és a hirtelen megszakadó kapcsolat miatt egy, a hajtóműben végbemenő robbanást valószínűsítenek.

Ezt láthatták a szemtanúk is. A hajtómű egy megtalált darabjának állapota is azt támasztja alá, hogy még a levegőben megsemmisült. A terrorakciót a szakértők kizárják, mondván, akkor a hajtóművek egészben értek volna földet. A portál által megkérdezett szakértő szerint a gép egyértelműen az egyik hajtómű megsemmisülése miatt zuhant le. A hajtómű kigyulladását egy másik szakértő szerint kiválthatta egy, a szárnyban bekövetkező robbanás, begyulladhatott az üzemanyagtartály, s a tűz gyorsan átterjedhetett az egész szárnyra. Már csak azért is, mert a mérnök szerint e széria konstrukciója nem igazán megbízható. Sokak szerint

e szériának az ukrajnai Motor Szics-gyárban készülő hajtóművei bizonytalanok, sokat rakoncátlankodnak, s emiatt állandóan ellenőrizni kell őket.

Megemlítik, hogy tavaly az Angara légitársaság egy An–148-asának Jakutszkban szintén a felszállás után gyulladt ki a hajtóműve, de akkor sikerült visszatérni a repülőtérre. A vizsgálat a tűz okaként az üzemanyag-vezeték meghibásodását feltételezte.

S hogy a hajtómű miért gyulladhatott be? A szakértők szerint sok oka lehet, és csak a részletes vizsgálat derítheti ki. De ugyanígy vizsgálják a személyzet lépéseit és az időjárási viszonyok okozhatta problémákat is.

A tragédia után Orszkban hétfőn gyásznapot, Orenburg megye templomaiban és kolostoraiban gyászmiséket tartanak, Moszkvában pedig a tragédia miatt törölték a hétfőre tervezett farsangi mulatságokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.