A táplálkozás lényeges szerepet játszik az ember életében, és nem csupán a létfenntartás elengedhetetlen gyakorlata – hívta fel a figyelmet a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) a dietetikusok hetén. Az étel és az étkezések kultúrában betöltött szerepét semmi sem igazolja jobban, mint hogy a mediterrán diéta 2014-ben felkerült az UNESCO-nak az emberiség szellemi kulturális örökségét számon tartó listájára.
Nemzetközi példák
A személyre szabott étkezés sikere nagymértékben függ attól, hogy képesek vagyunk-e a tudományos megközelítést összehangolni az ételek mindennapi érzelmi, érzéki aspektusával – hangsúlyozták a szakemberek. Erre a megközelítésre jó példa a brazil egészségügyi minisztérium táplálkozási irányelve, ahol az élelmiszeralapú javaslatok mellett az iránymutatások arra épülnek, hogy az adott étrendnek az egészségre gyakorolt hatása nagymértékben összefügg a társadalmi és kulturális környezettel, amibe beletartozik többek közt az ételkészítés folyamata, a közös étkezések és az ételek élvezete. A tavaly Kanadában megjelent új táplálkozási ajánlás is hangsúlyozza: „Az egészséges étkezés nem merül ki abban, hogy mit eszünk.” A készítők azt javasolják, a kanadaiak fókuszáljanak az otthoni főzésre és a családi, baráti körben történő étkezésre. Kiemelik a kulturált, nyugodt körülmények között, jó társaságban fogyasztott étkezés fontosságát.
Egyre többen egyedül?
Ezek a – közös étkezések szerepére is figyelmet fordító – nemzeti ajánlások különösen jelentősek annak fényében, hogy a közösségi média és az internet az étkezési kultúránkba is befurakodott. Egy korábbi, a Hartman Group által készített felmérés kimutatta, hogy a 18–24 év közöttiek 54 százaléka lefotózza, amit éppen eszik, míg 39 százalékuk ki is posztolja azt, így percenként akár több száz új, ételt ábrázoló fotót töltenek fel az Instagramra. Ezt segítik az ételmegosztó alkalmazások is, mint a Foodspotting és a SnapDish. Az étkezések ugyanakkor egyre magányosabb alkalmakká válnak. Az Egyesült Államokban a felnőtt népesség csaknem fele étkezik egyedül rendszeresen, aminek hatására – a társaság hiánya miatt – a közösségi oldalak egyre inkább beszivárognak az étkezőasztalra, hiszen az amerikaiak csaknem egyharmada használja azokat, miközben étkezik, és ugyanez az adat 47 százalék az Y generáció tagjai körében.