Szörnyű helyzetbe került a koronavírus-járvány miatt Kanada fővárosának tömegközlekedési cége, egy éve csak olyanok utaznak az OC Transpo helyi járatos buszaival, akiknek feltétlenül muszáj. A tavaly márciusi első járványintézkedések során 85 százalékkal csökkent az utazóközönség száma, és azóta sem javult a helyzet, 2021 első két hónapjában a megszokotthoz képest 82% és 79% volt a mínusz.
Carol Anne Meehan képviselő szerint anyagilag tarthatatlan ez az állapot, az OC Transpo heti szinten 1 millió kanadai dollár, azaz 244,6 millió forint veszteséggel üzemel az üres buszok járatása miatt. Emiatt azt javasolja, hogy
részben alakítsák át igény szerint működőre a tömegközlekedést, a legkisebb kihasználtságú járatok fix menetrend és útvonal helyett igény szerint járjanak.
Ez úgy működne, hogy
az utazók egy mobilappban vagy weblapon ki tudnák jelölni az indulási és érkezési buszmegállókat, továbbá a felszállás körülbelüli időpontját. Az adatok alapján egy háttérbeli logisztikai szoftver kitalálná, hogy mikor hova kell mennie a járműnek.
Körülbelül a taxi és a betegszállító „szerelemgyerekéről” van szó
Az elképzelés nem újdonság, kísérleti jelleggel az ontariói Belleville kisváros már 2018 szeptemberében indított egy ilyen járatot az éjszakai közlekedőknek. Az ötlet nagy sikernek bizonyult, pár hét alatt kétszáz rendszeres utazó verbuválódott a különleges járatra.

Fotó: Reuters
Egyelőre nem világos, hogy ténylegesen megvalósul-e az elképzelés, azonban gyakorlati tapasztalat és háttérszoftver is rendelkezésre áll, így talán nem lenne tú nagy kihívás a tesztelésének megkezdése.
A Kanada fővárosában kialakítandó új tömegközlekedési rendről szóló cikk eredeti változata IDE kattintva érhető el.