Restaurálják 2024-től a világhírű bayeux-i faliszőnyeget, a román kori textilművészet legjelentősebb emlékét – jelentette be szombaton a kivételes műkincset őrző franciaországi múzeum.
A csaknem 1000 éves műkincs, az Anglia normann meghódítását 58 képben bemutató hímzett „képregény” állagmegóvási munkálatait arra az időszakra tervezik, amikor a kiállítóhely bezár, hogy 2026-ra teljesen megújulva, átépítve, új múzeumként nyíljon meg – közölték.
A nyugat-franciaországi – bretagne-i – Rennes múzeumában őrzött kárpitot alaposan leporolják, hibáit kijavítják. A múzeum közleménye szerint a munkálatok célja a teljes portalanítás mellett „stabilizálni az évszázadok során bekövetkezett szerkezeti változásokat és limitálni a középkori lenvászon feszüléseit, amelyeket főleg a régi restaurálások okoznak”.
Egyes elváltozások a faliszőnyeg történetét tükrözik, ezért azokat meghagyják abban az esetben, ha fennmaradásuk nem fenyeget a kárpit állagának további romlásával. Ilyen elváltozások például a szögek által okozott lyukak, amelyek a falra való felfüggesztéskor keletkeztek a kárpiton, a régmúltban végrehajtott javítások, vagy azok a viaszfoltok, amelyeket a katedrálisban égő gyertyák hagytak maguk után – közölte a múzeum.

Fotó: Flickr
A már 1840 óta műemléki védelem alatt álló, és az UNESCO világörökségi listáján is szereplő kárpit 2020 januárjában esett át nagyszabású állagfelmérésen, egy-egy restaurátor naponta egy méternyit vizsgált át árgus szemekkel, a szakemberek e munka eredményeként tettek javaslatokat a mérete és a kézi munka minősége alapján a középkor egyik legjelentősebb hímzésének számító műkincs megóvására.
A rendkívüli szakértelemmel megalkotott hímzésmunka keletkezésének helyszíne és ideje nem teljesen egyértelmű, de a szakértők többsége szerint a kárpit nem Franciaországban, hanem Angliában készülhetett az 1070-es évek végén, nagy valószínűséggel Bayeux püspöke, Odo – Vilmos féltestvére – megbízásából. Gyapjúfonallal, öt szín nyolc árnyalatával hímezték ki száröltéssel és lapos hímzéssel.