A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány hosszú távú, fenntartható megoldást keres a Velencei-tó helyzetére. A tömegesen elpusztult halakkal és az alacsony vízszinttel kapcsolatban Krakkó Ákos, az alapítvány kommunikációs vezetője osztott meg információkat a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Krakkó Ákos elmondta, szerinte a Velencei-tó jelenlegi helyzete a politikai diskurzus része lett.
– Nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy aki akarja, belássa, a tó jelenlegi helyzete megoldásért kiált. Ahhoz viszont szakértőnek kell lenni, hogy valóban hatásos megoldás szülessen, ami hosszú távon megoldja a helyzetet – fogalmazott a kommunikációs vezető.
Továbbá kifejtette, a tó vízszintjének csökkenése nem új keletű probléma, még akkor sem, ha most kritikus mértéket öltött. Krakkó Ákos ehhez kapcsolódóan felidézte, hogy 1866-ban például a tó teljesen kiszáradt, a medrében huszárok gyakorlatoztak. Ezenkívül példaként említette, hogy szerinte az elmúlt harminc évben is voltak a jelenleginél talán sokkal kritikusabb helyzetek.
A beszélgetés alapján a Kék Bolygó Alapítványnak meggyőződése, hogy a tó helyzetét csak és kizárólag a témát leginkább ismerő szakemberek bevonásával lehet rendezni.
Ezért az alapító, Áder János köztársasági elnök arra kérte az alapítványt a napokban, hogy gyűjtsön egy csapatot a Velencei-tó múltját, jelenét és remélt jövőjét ismerő vízügyi szakemberekből, biológusokból és más tudományterületek képviselőiből, akik megfogalmaznak egy szakmailag megalapozott cselekvési tervet.
A köztársasági elnök hangsúlyozta, a hosszú távon is fenntartható megoldási tervet a sajtó nyilvánosságán keresztül mindenki számára hozzáférhetővé teszik majd. Áder János továbbá felidézte, hogy korábban már sikerült kritikus vízügyi kérdéseket a szakemberek álláspontját meghallgatva megoldani. Erre példaként a Balaton vízügyi helyzetének rendezését és a felső-tiszai hulladékkiemelő gépet említette.
Az eredeti cikk ITT érhető el.
A borítóképen: A Velencei-tó Kapuja nevet viselő turisztikai beruházás keretében elkészült új hajókikötő. Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre