Megkezdheti első vezető nélküli taxijainak éles tesztjét Kína fővárosában a Baidu. A kínai Google-ként is ismert technológiai óriás tíz teljesen önjáró autójával Peking egyik állami tulajdonú ipari parkkomplexumában róhatja az utakat, hogy aztán sikeres vizsgát téve elindíthassa robotaxi szolgáltatását a metropoliszban – számolt be az MTI.
A Baidu az Apollo Go nevű robotaxi szolgáltatását két kínai nagyvárosban már működteti, idén már viteldíjat is felszámolt utasainak. Közleményük szerint Vuhanban és Csungkingben az idén októberrel bezáróan 1,4 millió fuvart teljesítettek az immár biztonsági sofőr nélkül közlekedő, fáradhatatlan elektromos robotaxijaik, amelyekből 2023-ban további kétszázat állítanak csatasorba. A pekingi székhelyű Baidu felső vezetőit jó esetben jövőre már saját robotaxijaik vihetik munkába, igaz, a limuzinokéhoz képest spártaibb körülmények között.
Az automatizált taxit a hagyományoshoz képest nagyjából fél áron lehet igénybe venni,
emiatt a kezdeti idegenkedést legyőzve a szolgáltatás hamar népszerű lehet a kínaiak körében – vélik a Baidunál, amely amerikai „testvércége”, a Google-t birtokló Alphabet példáján felbuzdulva öt éve szállt be az önvezető technológia fejlesztésébe. (Az Alphabet a Waymo leánycége révén érdekelt az autonóm autózás technikai feltételeinek megteremtésében.)
A Baidu töretlen lelkesedéssel, anyagiakat nem kímélve fejleszti és terjeszti a robotaxizást, miközben
a hangzatos ígéretekkel operáló riválisok vagy visszavonulót fújtak, vagy nem tudják teljesíteni a vállalásaikat.
A Reuters felemlíti a Tesla példáját, amely vezetői kontroll nélküli Full Self Driving rendszert ígért, s három évvel ezelőtt Elon Musk alapító-vezérigazgató víziója szerint egymillió autonóm járművük rója majd hamarosan az utakat. Napjainkra ebből csupán annyi valósult meg, hogy a Full Self Driving üzemképes ugyan, de számos baleset figyelmeztet arra, hogy egyelőre nem nélkülözheti a hús-vér sofőrök által nyújtott biztonságot.
A Tesla ellen büntetőeljárás is folyik az Egyesült Államokban azon megtévesztő marketingfogása miatt, amellyel azt sugallja, hogy elektromos járművei képesek önvezetésre. Igaz, a cég minden esetben rögzíti, hogy az Autopilot segíti ugyan, de nem helyettesítheti a sofőrt.
A General Motors robotaxit fejlesztő leányvállalata, az egyelőre masszívan veszteséges Cruise Kaliforniában és Texasban szűkített idősávban és területen teljesít fuvarokat. A cég jövőre több ezer autonóm járművel bővítené flottáját, amennyiben megnyugtató eredménnyel zárul az ellenük indított közlekedésbiztonsági hatósági vizsgálat. A Cruise robotaxijai ugyanis több ráfutásos balesetet okoztak és előfordult, hogy egyszerűen leálltak, megbénítva San Francisco járműforgalmát.
A Ford és a Volkswagen nagy reményeket fűzött közös önvezető startupjukhoz, de az Argo AI nem igazolta ezeket, ezért felhagytak az önvezetéssel kapcsolatos próbálkozásokkal. A két cég vezetői úgy értékelték, hogy túl sok időt, pénzt és energiát pocsékolnának el a várható haszonhoz viszonyítva, s jobban járnak, ha az elektromos átállás gyártási problémáinak menedzselésére fókuszálnak.