A kutatás eredményei sok mai társadalmi probléma gyökerét is feltárják: szembesülhetünk vele, hogy az 1950 és 1953 közötti eseményekben megroppant a közösség gerince: a kitelepített mintegy 2500 család, a magyar vidék tartóoszlopainak hiánya a mai napig érzékelhető, például a fejlesztési és integrációs problémákban – mondta A Hortobágy örökségei – Kényszermunkatáborok és lakóik nyomában című kötet alapját adó program kapcsán Csite András társadalomkutató.
A kötet szerkesztője, Saád József röviden összegezte, hogy a kitelepítések során tizenkét zárt kényszermunkatáborba hurcolt embereket 550 faluból szedték össze, ők pedig a mikrotörténetet, az egyes családok történetét próbálták feltárni, ez jól illusztrálja, mennyire befejezhetetlenül hatalmas, óriási munkáról van szó.
A kötetben megjelent történetek így csak a jéghegy csúcsát jelentik – monda Saád.
Csite András arról beszélt ugyanakkor, hogy amikor gyengül a nemzeti identitás, különösen fontosak az olyan, közös tudástermelésen alapuló, közösségteremtő projektek, mint a TTMA gyűjtései. Azzal, hogy most ez könyv formában is megjelenhetett, végül is az igazság, az egykori kényszermunkások igazsága győzött – jelentette ki, ezzel elgurítva a későbbi lavinát kavaró első hógolyót.
Nagy Mária, a kötet egy másik szerzője csatlakozott ehhez a kijelentéshez: „győztünk”. Hiszen a kutatás egyik célja volt megőrizni az utókornak, hogy mi is történt akkoriban, holott az akkori hatalom a kitelepítetteknek azt üzente: maguk nem léteznek, nem fognak létezni, az eddigi életük, eredményeik nem érvényesek, holnaptól új világ lesz, amelyben nincs helyük. A könyv megjelenése egy újabb győzelem efölött – jelentette ki a szerző.
„Én nem érzek átütő győzelmet, sőt iszonyú társadalmi elhallgatást és agyonhallgatást érzünk, tapodtat sem haladtunk a rendszerváltás óta”
– jelentkezett szólásra az egyik résztvevő. Az idős férfi hangsúlyozta: a kárpótlások terén nem történt semmi, holott akik a legjobban megszenvedték a történteket, azok már meghaltak, ő most hatvannyolc éves, és négy és fél évesen került a Hortobágyra. Ráadásul a köztudatban sincsen benne az ő szenvedéstörténetük, ellentétben például a holokauszttal. Ezért