Besúgók, provokátorok, civil kontroll

A rendszerváltozás óta húzódó megoldatlan kérdés az ügynökügyeké.

Pethő Tibor
2017. 11. 16. 19:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég volt a szócséplésből! Ha így haladunk, soha nem tárnak fel semmit, soha nem nevezik meg a bűnösöket, csak miután a föld alá kerültek velünk együtt! – közölte véleményét szinte kiabálva egy meglehetősen ideges hölgy a Huszonhét éve terhes múlt címmel az MTA székházában rendezett tudományos konferencia döbbent résztvevőivel. Ha mondandója némiképp igazságtalannak is hatott (hiszen a megszólított történészek éppen azon vitatkoztak, hogyan szüntethető meg az a negyedszázados, olykor kényszerű sunyítás, ami a közelmúlt kényes kérdéseivel való foglalkozást olykor jellemzi), mindenesetre pontosan jelezte a jogos civil elvárásokat. Azt, ami a konferencián is többször elhangzott: hogyan és milyen módon részesülhetne a magyar társadalom az őt megillető „információs kárpótlásban”? Miért teszik időnként lehetetlenné abszurd döntések a kutatómunkát?

Az utóbbi kérdésről szólva Jóri András ügyvéd, volt adatvédelmi biztos azt a dilemmát érzékeltette, hogy milyen nehéz pontosan megragadni, hol is húzódik a személyes és közérdekű adatok védelme közti határ. Ezzel kapcsolatban Budapest Főváros Levéltárának (BFL) főigazgatója, Kenyeres István személyes példával is szolgált. Az általa vezetett intézményt ugyanis jogtalan adatközlésért a Kiss László úszóedzőhöz kapcsolódó botrány nyomán hárommillió forintos pénzbüntetésre ítélte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH). (Az ügy, mint emlékezetes, 2016 áprilisában robbant ki, amikor egy portál a levéltárban végzett rövid kutatómunka után nyilvánosságra hozta, hogy az úszóválogatott szövetségi kapitánya a hatvanas években csoportosan elkövetett erőszakos nemi közösülésért börtönben ült.)

A NAIH bizonyos kutatási korlátozások bevezetésére, az anonimizálás kiterjesztésére is kötelezte a levéltárat, ami viszont a tudományos munka jelentős lassulásához vezethet. A döntés ugyanis arra hivatkozott, hogy személyes adatok csak az illető halálát követő harminc év után hozhatók nyilvánosságra. (Kiss ügyében ez azért sem helytálló, mert a korabeli sajtó is beszámolt börtönbüntetéséről.) A jogértelmezési bizonytalanságot jelzi, hogy a BFL elmarasztalását egy év múlva a Fővárosi Bíróság hatályon kívül helyezte, jelenleg pedig a Kúria döntésére várnak.

A rendszerváltozás óta húzódó megoldatlan kérdés az ügynökügyeké; lejáratási szándékkal az állambiztonsági akták tartalmával a politikai élet résztvevői térféltől függetlenül rendre visszaéltek, csöpögtettek, kiszivárogtattak adatokat ellenfeleikről.

A levéltári kezelésbe került egykori állambiztonsági iratok ráadásul máig rendkívül hiányosak, olykor manipuláltak – tudhattuk meg Cseh Gergő Bendegúztól, az Állambiztonsági Történeti Levéltár főigazgatójától. (Az ÁBTL jelenleg mintegy 4 kilométernyi dokumentumot őriz, ezek tíz százaléka egyelőre minősített, vagyis nem kutatható.) Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának (NEB) elnöke szerint 1990-ben történt a súlyos, talán nem is helyrehozható hiba. Ahelyett, hogy törvényességi óvással áttekintették volna az összes peres ügyet, levonva a konzekvenciákat, mentesítve azokat is, akiket politikai okok miatt, de köztörvényesként ítéltek el, semmisségi törvényeket hoztak. Mindez pedig akarva-akaratlan a múlt elkendőzéséhez, a szembenézés elmaradásához vezetett. Megtudhattuk, hogy a NEB munkatársai aprólékos munkával mindeddig a törvénytelenségekben, kommunista megtorló gépezet működtetésében részt vevő mintegy ötszáz személyt „térképeztek fel” alaposabban. Ungváry Krisztián, az 1956-os Intézet munkatársa, a konferencia szervezője az állambiztonsági iratok ellenőrzése, levéltári átvétele, minősítése ügyében civil kontrollt sürgetett. Egyúttal arra kereste a választ, hogy a legfelső politikai vezetés tagjainak készült, a legfontosabbnak ítélt bel- és külpolitikai információkat tartalmazó egykori anyagok kutatását miért gátolják napjainkban.

A plenáris ülést követő rövid vita pontos képet adott a múltfeltárás megoldhatatlannak tűnő gondjairól (ha ilyen tempóban folyik az anyagok feldolgozása, még 2100-ban sem fognak végezni a munkával, jegyezte meg például Ungváry). Máthé Áron, a NEB helyettes vezetője pedig többek megrökönyödésére azt hangsúlyozta: a sokat emlegetett civil kontroll gyakorlása a mindenkori miniszter feladata. Kisebb pengeváltás alakult ki a nagyközönség előtt máig ismeretlen tartalmú állambiztonsági mágnesszalagok hosszát, teljességét illetően is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.