A kétfejű sas vonatán: utazás a Monarchián át

Bár a Habsburgok vezette birodalmat ellentétek szabdalták, gazdaságunk szárnyalt, s majdnem utolértük Európa boldogabb államait.

Pethő Tibor
2017. 12. 28. 18:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas ország: közel hétszázezer négyzetkilométer Galícia kelet-európai síkságaitól az Adriáig, a magyar Alföldtől és a Kárpátok erdős lankáitól az Alpokban megbúvó távoli völgyekig. A különleges, Európában legalábbis e tekintetben páratlan soknemzetiségű államot németek, magyarok, csehek, lengyelek, horvátok és szerbek, ruténok, szlovákok, olaszok és megannyi kisebbség lakta. Habár a különböző népcsoportok általában békességben éltek egymással, a Habsburgok uralta, 1867-től dualista, osztrák és magyar központú birodalmat számtalan ellentét is szabdalta. Elsősorban politikai, nemzeti és társadalmi kérdésekben.

Úgy tűnik, mindez legfeljebb, ha csekély mértékben hathatott a gazdaságra; fejlődését mindenesetre nem befolyásolta különösebben. Érdemes csupán néhány adatot ideiktatni, hogy érzékelni tudjuk a változásokat.

A dualista állam 1860-tól 1910-ig 1,76 százalékos, míg egész Európa 1,88 százalékos növekedést ért el.

(Megelőztük tehát Dél-Európát és a Balkánt, egy szinten voltunk legalábbis makrogazdasági szempontból Norvégiával, Nagy-Britanniával, Oroszországgal, Belgiummal és Hollandiával, a németek, a dánok, a svédek, a franciák viszont lehagytak minket.) A Monarchia 1910-re az Egyesült Államok és Németország után az elektrotechnikai és villamosipari termékek területén a világ harmadik legnagyobb gyártója és exportőre lett. Az Egyesült Államokat, Németországot, Nagy-Britanniát követve (egyúttal a századforduló után a franciákat lehagyva) a világ negyedik legnagyobb gépgyártójává és gépipari exportőrévé lépett elő. Mindez elsősorban a fejlettebb osztrák törzsterületnek és Csehországnak köszönhető, de nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy az egyre gyorsabb ütemben fejlődő magyar ipar is mindinkább kivette részét ezekből a sikerekből.

Ha az 1867-es nemzeti jövedelmet 100-nak vesszük, akkor a fellendülés 1900-ig háromszoros, míg 1914-ig ötszörös!

Fontos tudni, hogy az egy lakosra jutó GDP a dualizmus békeidőszakában 52 százalékról 57-re emelkedett Nyugat-Európához képest Magyarországon. Ausztriát ugyan nem sikerült megelőznünk, a különbség a két országrész között azonban fokozatosan csökkent. Ha ismét a bruttó hazai össztermék számait vesszük alapul, akkor ez megint csak látványos: 1870-ben nálunk az egy főre eső GDP az osztrákénak még csupán 66 százaléka volt, 1910-re viszont 77 százalékra változott. (A magyar visszaesés viszont az ezt követő időszakban drámai, elsősorban a kommunizmus évtizedeinek következtében. Az ezredfordulóra a Nyugat-Európához mért magyar GDP már csupán 37 százalékos. Egy másik jellemző adat összehasonlításképpen: 1870-től az ezredfordulóig az egy főre jutó magyar GDP 6,8-szeresére, a velünk akkor hasonló fejlettségi szinten álló Finnországé pedig 28-szorosára nőtt.)

Történelmünknek ezért is kivételes, tünékeny pillanata a Ferenc József-i időszak: fejlettségünkben ekkor közelítettük meg leginkább Nyugat-Európát.

(Hogy végezetül az életminőséget befolyásoló egyetlen tényezőt említsünk: 1914-ig összesen 114 község és város polgárai számára vált természetessé a villamosenergia-szolgáltatás.)

A fellendülés máig látványos jele a hazai (és tegyük hozzá mindjárt a dualista állambeli) vasúthálózat kiépülése. És persze szükség volt azokra a szakemberekre is, mint például a grazi Franz-Xaver Riepl mérnökre, aki az egyre szövevényesebb vonalak összekötésére is gondolt. Tőle származott a Monarchiát átszelő, az orosz határ menti Brodytól Bécsen át egészen az akkor osztrák kikötővárosig, Triesztig húzódó pálya ideája. A hatalmas beruházás meg is valósult, az utazási idő pedig rövidebb lett. Igaz, Európa első közösségi vasútvonala elsősorban a salzkammerguti jövedelmező sókereskedelem miatt épült meg, és csak később használták személyszállításra.

Az Univerzum – A kétfejű sas vonatán című osztrák dokumentumsorozat mostani, az Utazás az Osztrák–Magyar Monarchián át című epizódját Björn Kölz és Gernot Stadler rendezte.

M5

Január 02., kedd 20.10

Univerzum - A kétfejű sas vonatán III/1. Utazás az Osztrák-Magyar Monarchián át

Osztrák dokumentumfilm-sorozat

Forgatókönyvíró: Gernot Stadler; Zene: Manfred Plessl; Operatőr: Bernd Pfingstmann, Dieter Frank, Gernot Stadler, Hell Sommer, Ingemar Arnold, Volker Gläsler;

Rendezte: Björn Kölz, Gernot Stadler

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.