Ragaszkodtak a nők feletti gyámsághoz

Száz éve, hogy Vázsonyi Vilmos választójogot adott volna a nőknek, de nem sikerült történelmet írnia.

R. Kiss Kornélia
2017. 12. 21. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Néhány foghíjas, kipúderozott mágnáshölgy, aki már minden kalandot és szerelmet átélt, összeszövetkezett egy pár gépírókisasszonnyal, akik semmit sem éltek át, mert oly csúnyák, hogy a kutya se néz rájuk, és megcsinálták a magyarországi feminista mozgalmat. ( ) Az öreg nők véd- és dacszövetsége nem egyéb közönséges feltűnési vágyból alakított klubnál, amelynek mélyebb gyökerei a női társadalomban egyáltalán nincsenek.” Ha a szóhasználatból rá is jövünk, hogy ez a kifakadás nem mostanában, hanem száz évvel ezelőtt született, azért a hangvétel meg a logika emlékeztet a mai magyar viszonyokra. A cikk a Magyarországi Szociáldemokrata Párt lapjában jelent meg 1915-ben. A Magyar Feministák Egyesületét pécézte ki a szerző, amely éppen Kecskeméten szervezett előadást. A szociáldemokraták azért tápláltak ilyen ádáz haragot a feministák iránt, mert utóbbiak az arisztokrata- és politikusfeleségek vagy az elit értelmiség köreiből kerültek ki. A baloldal szent meggyőződése szerint ez azt jelentette, hogy az alacsonyabb társadalmi osztályokból származó nőkkel nem törődnek. Összefogásról szó sem lehetett, még részkérdésekben sem, pedig a szociáldemokrata nőmozgalomnak és a feministáknak volt egy közös célkitűzésük: a nők választójogának kivívása.

Ekkor már egyre több nő vállalt korábban férfiaknak fenntartott hivatást, és dinamikusan nőtt a nők száma az egyetemen, így a választójog is egyre forróbb téma lett. A háborús hátországban sokszor óriási nehézségek közepette kellett boldogulniuk a nőknek.

Ez a feszültség is hozzájárult ahhoz, hogy száz éve, 1917. december 21-én a jogász Vázsonyi Vilmos – akkor választójogért felelős tárca nélküli miniszter – benyújtotta azt a választójogi törvényjavaslatot, amely sok korlátozással, de választójogot adott volna a nőknek. Vázsonyi volt az első olyan kormánytag a magyar történelemben, aki ilyen kezdeményezéssel élt, de nem járt sikerrel.

Simándi Irén történész 2009-ben jelentetett meg könyvet a női választójogért folytatott küzdelemről, és nemsokára szeretne hozzáfogni egy Vázsonyi Vilmos-biográfiához is. Korábban is jelentek meg könyvek a témáról, de Simándit elsősorban azok a társadalmi-politikai viták érdekelték, amelyek a nők választójogának bevezetését megelőzték.

A könyvben részletesen leírja, hogy vélekedtek a vezető politikusok és értelmiségiek a témáról, hogy puccsolta meg a miniszterelnök, Tisza István egy laza mozdulattal Vázsonyi kezdeményezését. A negyvennyolc tagú választójogi bizottságból már csak tizennégyen ellenezték a női választójogra vonatkozó javaslatot, amikor a kormányfő váratlanul és bejelentés nélkül megszavaztatta a törvényjavaslatot véletlenül éppen akkor, amikor a női választójog ellenzői voltak többségben.

A választójogi törvényjavaslat a parlament elé került, s végül úgy fogadták el, hogy nem szerepelt benne a női választójog, és más tekintetben is jelentősen átalakult Vázsonyi javaslatához képest. Pedig ekkor jóval több képviselőt és értelmiségit sikerült megnyerni az ügynek, mint bármikor korábban. A honatyák négy hónapon és harmincegy bizottsági ülésen át rágódtak azon, vajon jó lesz-e a társadalomnak – és persze nekik –, ha politikai hatalmat adnak a nőknek.

Ma már magától értetődő a nők beleszólása a közéletbe, de a nők politikai szereplésével, vagy általában a nőképpel kapcsolatos párbeszédekben még mindig elő-előjönnek olyan gondolatfoszlányok, amelyek a női választójogot megelőző vitáknak az érvkészletére emlékeztetnek. Ilyen például az az érvelés, hogy a politika „szennyes” terep, amelyet a nők kevésbé jól viselnek el – a századelőn még úgy gondolták, hogy emiatt kimondottan nem is ajánlott a közelébe engedni őket a nőket. Mások arra hivatkoztak, hogy a közélet elvonja a nőket természetes és elsődleges hivatásuktól, a „családi tűzhely őrzésétől”. Nem beszélve arról, hogy politikai ellentéteket szülne a családokban, ha nők és férfiak nem egy irányba szavaznának. Az érvek mondvacsináltnak tűnnek, és valószínűleg azok is voltak: a politikai hatalom birtokosai egyszerűen tartottak attól, hogy új szereplőket engedjenek be a porondra. Simándi Irén szerint nagy volt a félelem a tanulatlan munkástömegek választójoghoz juttatásától, és talán ilyen alapon tartottak a nőkétől is. A várható politikai viselkedésük fehér foltot jelenthetett: a politikusok nem tudhatták, hogy mit várhatnak a nőktől, hiszen a feministákat idézve soha nem is kérdezték meg őket, mire van szükségük.

Tisza István és Polonyi Géza független képviselő egymást túllicitálva festették a falra a „nemzethalált”, ha arról volt szó, hogy politikai beleszólást engedjenek-e a nőknek. Visszatekintve mégis talán Polonyi érvelése humorosabb: ő egyenesen a fenyegető nőuralomtól szerette volna megóvni a nemzetet, ezt pedig azzal támasztotta alá, hogy a nők aránya a társadalomban 52 százalék, a férfiaké pedig csak 48.

Az 1918-as választójogi törvényt, amely végül sosem lépett hatályba, Vázsonyi Vilmosról nevezik lex Vázsonyinak, pedig ez csak nyomokban tartalmazta az eredeti javaslatot. Vázsonyit minden oldalról csépelték. Kormányoldalon nem volt meg a kellő támogatottsága a javaslatának, a szociáldemokraták pedig egyenesen ellenséget láttak benne, amiért cenzusokkal adna választójogot úgy a férfiaknak, mint a nőknek.

Simándi Irén szerint viszont ő volt az a politikus, aki úgy próbált előrelépést, fejlődést elérni, hogy a realitásokat is figyelembe vette. Sokat ostorozta a kormányt, hogy nem teremti meg a cenzusok teljesítésének feltételeit, például a megfelelő hozzáférést az oktatáshoz, de kitartott amellett, hogy a tanulatlan néptömeget nem kell egyik pillanatról a másikra általános választójoghoz juttatni. A javaslata több mint a kétszeresére emelte volna a választópolgárok létszámát, körülbelül 3,8 millióan szavazhattak volna. Ebből 260 ezer nő, persze komoly megszorításokkal. A 24. életévét betöltött, írni-olvasni tudó, vagy a polgári iskola négy osztályát elvégzett nők járulhattak volna az urnákhoz, valamint a gyermekkel bíró hadiözvegyek és azok is, akik legalább két éve működő tudományos-művészeti egyesület tagjai.

Végül a Friedrich-kormány rendelete alapján, 1920-ban választhattak először a nők, ekkor került be a parlamentbe, a férfiak közt egyedüli nőként, Slachta Margit is. Az első női képviselő első ciklusa azonban rövidre sikerült, mert az 1920-as nemzetgyűlés mandátuma csak két évre szólt, utána új választást kellett kiírni, már a Trianon utáni körülményekhez igazítva. Ezen viszont nem indulhatott a keresztény feminizmus egyik úttörője, a későbbi zsidómentő Slachta, hiába álltak választói az Attila úti irodája előtt kígyózó sorban, akiknek az ügyes-bajos dolgaival éjjel nappal foglalkozott. Rendfőnöke, Farkas Edith és Prohászka Ottokár püspök közös döntése következtében nem indulhatott újra az 1922-es választáson. Slachta hatalmas népszerűsége és az, hogy egyházi személy létére ennyire beleártotta magát a politikába, csak az egyik ok lehetett arra, hogy a felettesei visszavonulót fújtak. Simándi Irén szerint az is probléma volt, hogy Slachta legitimista nézeteket vallott, ami nem volt ínyére a kormányzónak. Simándi Irén szerint Farkas Edith szoros barátságot ápolt a kormányzó feleségével, Horthy Miklósné Purgly Magdolnával, ami valószínűleg hatással volt a döntésére. Slachta majd negyed század múlva kerülhetett be ismét a parlamentbe – akkor Rákosival szemben, mindössze három évre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.