Három magyar katolikus papot közösített ki a Zsinati Kongregáció – adta hírül a szenzációt hatvan évvel ezelőtt a világsajtó. A hazai újságok mélyen hallgattak az ügyről, az Új Ember sem számolhatott be róla. A magyar polgárok legfeljebb a Szabad Európa Rádióból vagy valamelyik másik nyugati állomás műsorából értesülhettek a példátlan esetről.
Az exkommunikációnak „áldozatul eső” Beresztóczy Miklósnak, Horváth Richárdnak és Máté Jánosnak azt rótta fel a Vatikán, hogy a több mint fél évvel korábban kiadott „egyházi tilalom ellenére folytatták politikai működésüket. Nevezettek nem bírhatnak semmiféle egyházi hivatalt és javadalmat, szentségeket nem szolgáltathatnak ki, nem járulhatnak szentségekhez, sőt hirtelen halál esetén egyházi temetésben sem részesíthetők” – foglalta össze a döntés lényegét a Rómában megjelenő folyóirat, a Katolikus Szemle.
A gúnynevükön csak békefejedelmekként vagy békészként emlegetett országgyűlési képviselő papok szimbólumai voltak a klérus hatalomhoz igazodó, a kommunista állammal mindenáron együttműködést kereső részének. Ők irányították az 1950 nyarán, a szerzetesrendek felszámolásának, a szerzetesek internálásának napjaiban alakult békepapi mozgalmat, amit az ötvenhatos forradalom idején a szabadlábra került Mindszenty hercegprímás gyors és radikális intézkedésekkel számolt fel. Ezek egy része még a budai prímási palotában keletkezett, a november 4-ei második szovjet invázió után pedig az amerikai követségről juttatta ki utasításait. November 5-én felfüggesztette papi hivatása gyakorlásától Beresztóczy Miklóst, további 11 békepapot pedig eltávolított Budapestről. A döntéseket Szabó Imre segédpüspök, budapesti helynök személyesen továbbította az érintetteknek, amiért utóbb nagy árat fizetett: az újjászerveződő kommunista hatalom „ellenforradalmi tevékenység” miatt internáltatta.
A prímással egy időben lépett a Vatikán is. Egyrészt 10 helynököt és 11 irodaigazgatót váltott le tisztségéből, mert pozíciójukba erős állami nyomásra kerültek. Egyúttal kiközösítéssel fenyegette meg azokat, akik ilyen pozíciót állami segítséggel elfoglalnak, külön említve a „törvényes egyházi hatóságok ellen működő” volt ciszterci békepapot, Horváth Richárdot. A kommunista vezetés meghosszabbított karja, az Állami Egyházügyi Hivatal (amelyet 1956 decemberében megtévesztő manőverként megszüntettek, majd ideiglenesen a Művelődési Minisztérium alá rendelve nyomban újjászerveztek) természetesen nem ismerte el az új diszpozíciókat (a katolikus szóhasználatban így nevezik – magyarosan ejtve – egy-egy pap más állomáshelyre való áthelyezését).