Kegyelmi pillanatnak tekinthető 1956 ősze. Hosszú idő után a megbukó hatalom árnyékában végre ismét a társadalom fogalmazhatta meg a maga felfogását március 15-éről. Ebben a kontextusban október 23-a összeolvadt március 15-ével, ötvenhat pedig negyvennyolccal. A forradalom szinte minden szimbóluma a hirtelenjében megfogalmazott 12 pontoktól, a Kossuth-címeren, a Petőfi Körön át a nemzetőrségig 1848-49-ből származott.
A túlságosan is nyilvánvaló összefüggést a saját érdekében meg kellett semmisítenie az új, szovjet szuronyokra támaszkodó hatalomnak. Igaz, az ország vezetőjévé lett Kádár János eleinte a részleges kiegyezésre törekedett: a sérelmek orvoslására hivatkozva 1956 decemberében ismét nemzeti ünneppé nyilvánította március 15-ét. A MUK, vagyis a „Márciusban Újra Kezdjük” fenyegetésétől nem függetlenül az évforduló előtt szintén öt nappal kiadott rendeletében a kormány, fenntartva a „nemzeti ünnep” jelleget, március idusát ismét munkanappá fokozta le. Egyúttal Kállai Gyula igyekezett elhitetni ünnepi szónoklata hallgatóságával, hogy 1956 ősze valójában bemocskolta 1848 legszebb eszméit.
A Kádár-rendszerben a továbbra is csupán megtűrt jeles napot felső utasításra a párt ifjúsági szervezete, a KISZ vette pártfogásába: a hatvanas évek végétől kitalálták a forradalmi ifjúsági napokat, amely a szocializmus felé vezető „történelmi fejlődésbe” illesztette be március 15-ét, amelyet március 21-e és április 4-e ünnepe követett a sorban. „Történelmünk eredményeit eggyé fogjuk. Negyvennyolc márciusát 1919-cel és 1945-tel. Így válik folyamattá az a távoli tavasz, amely voltaképpen sohasem távolodik el” – fogalmazta meg patetikusan egy régi tavaszon a tévéhíradó kommentátora a nézők számára is fogyasztható módon.
Mindez persze korántsem elégítette ki az emlékezni vágyókat. A hetvenes évek eleji március 15-éken mintha a régi, 1860-as, Forinyák Géza életét kioltó régi nap támadt volna fel. A spontán tüntetéseket, a rendszerellenes megmozdulásokat a hatalom rendre szétverte. A felelősségre vontak közül sokakat örökre kitiltottak a felsőoktatásból, másokra pedig hosszú börtönbüntetés várt. 1973-ban több mint hatszáz embert állítottak elő a Petőfi-szobornál rendezett ellenzéki megemlékezés miatt, 1986-ban pedig (miután a hatóságok két tüntetőt elraboltak) a Lánchídon brutális rendőrattak várta a felvonulókat. (A véres megtorlás még Kádár János rosszallását is kiváltotta, hiszen a Nemzetközi Valutaalaphoz csatlakozó, egyre inkább a Nyugattól függő Magyar Népköztársaság vezetése nem engedhette meg magának, hogy túlzottan kemény fellépéssel elvesztegesse a Lajtán túli, nehezen megszerzett bizalmi tőkéjét.)
A rendszerváltó esztendő, 1989 lakmuszpapírként mutatta ki a március 15-i megemlékezések „kétarcúságát”: a hivatalosság kellő lagymatagsággal a Nemzeti Múzeumnál ülte meg a napot, bevonva néhány újjáalakult párt reprezentánsát is a gyűlés „elnökségébe”. A Szabadság téren viszont valódi forradalmi hangulatú tüntetés zajlott le. (Hogy az eseménynek súlya volt, azt igazolta a párt lapjának, a Népszabadságnak a gyűlésről szóló, gúnyos hangvételű beszámolója is.)
Több mint negyedszázad távlatából naivságnak tűnik az az egykori, a demokratikus rendszer megszületését kísérő remény, hogy március 15-e végre mentesül a kisajátítási szándékoktól. Az első meglepetés 1991-ben érhette a bizakodókat. Az Országgyűlés a nemzeti ünnepek közül hivatalos állami ünneppé augusztus 20-át emelte a sokak által várt 1848-as emléknap helyett. Mindezt persze meg lehetett magyarázni azzal, hogy március idusa sohasem a hatalom, hanem mindig a társadalom, a civilek napja volt. Mintha csak ezt kívánták volna igazolni, a következő évtizedekben az állami vezetők szinte kivétel nélkül rendkívül rossz, tartalom nélküli beszédeket tartottak, akaratlanul is jelezve: sikerült rutinosan kipipálni egy újabb márciust.
Az ünnep hatalom általi kisajátításával először 2002-ben szembesülhettünk. A választások előtti március 15-én (mintegy jó és rossz magyarokra osztva a társadalmat), nyilvánvalóan a kormánypárt jóváhagyásával, az egyik jobboldali egyesület felszólította a polgárokat: aki a Fideszre szavaz, viselje a kokárdát április 21-ig, a választások második fordulójáig. A szemérmetlen lenyúlási kísérlet visszatetszést szült, és hozzájárult a szocialisták által is aljas eszközökkel folytatott kampány elfajulásához, egyúttal az MSZP győzelméhez.
A „kié március 15-e?” küzdelem jegyében telt a következő majdnem egy évtized; 2010 azonban a baloldal eljelentéktelenedésével jelentősebb változást hozott. A hatalomra került Fidesz, mint 1998 és 2002 között, igyekezett a forradalomnak konzervatívabb színezetet adni. (Álljon itt első példaként a 2002-es, Kossuthot látványosan deheroizáló, tulajdonképpen szerencselovagként bemutató, Hídember című Széchenyi-film.) 2013-2014-ben pedig szimbolikus gesztusként, hasonló üzenettel a Parlament elől eltávolították az osztályharcos Kossuth-szoborcsoportot, hogy helyére Horvay János egykori (egyébként sikerültebb) emlékművének pontos mása kerüljön vissza. A hajdani kokárdás akció szellemiségét idézte fel a két nappal ezelőtti békemenet. Üzenete világos: aki velünk vonul, az március 15-e igazi örököse, rendes hazafi. Azt akarja (egy megint csak – épp lapunktól – kisajátított, úgy is mondhatnánk, ellopott jelszóval), hogy az ország magyar ország maradjon.