David Engels: Európa halálos spirálba került

„Európa immáron évtizedek óta a feltartóztathatatlan hanyatlás állapotában van”.

Magyar Nemzet
2016. 04. 10. 15:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brüsszel, „Európa fővárosa” napjainkban terrortámadások célpontja lett. Miképpen fogadja a jelenlegi eseményeket?
– Különös tapasztalat olyan helyen élni, amely egy hagyományosan világra nyitott társadalomból viszonylag rövid idő alatt növekvő mértékben militarizálódó állammá alakult át, ahol még a kisvárosokban is mindenütt jelen van a katonaság és rendőrség, és ahol a muszlim lakosságot mindinkább általános gyanú övezi. Ezen sajnos aligha lehet csodálkozni, ha figyelembe vesszük azt a jelentős szerepet, amelyet Belgium az európai fundamentalizmus hálózatában tölt be. Már a 2012-ben írt és 2014-ben németül is megjelent könyvemben (Úton az impérium felé) utaltam rá, hogy nem csupán a belga, hanem az egész európai társadalom olyan halálos spirálba került, amelyben a rövid távú versenygondolkodásnak, a kaszinókapitalizmusnak és a naiv-optimista „politikai korrektségnek” szükségképpen csalódást, gazdasági válságot, fundamentalizmust, terrorizmust, populizmust, végül pedig elkerülhetetlenül rendőrállamot kellett eredményeznie.

Hogyan járhatunk el az aszimmetrikus háborúkban, amelyeknek napjainkban vagyunk kitéve? A pesszimizmus vagy fatalizmus talán tényleg nem megoldás?
– A pesszimizmus nem jelent rögtön fatalizmust, és a fatalizmusból sem kell gyávaságnak következnie. Véleményem szerint Európa már több évtizede a feltartóztathatatlan hanyatlás állapotában van; ezt csak az nem látja, aki a történeti kategóriákat ideológiai okok miatt képtelen realistán értékelni. A közelmúlt történelmében a munkanélküliség soha nem volt magasabb, az államadósság soha nem volt nagyobb, az üzemek kitelepítése soha nem volt veszélyesebb, a tömeges bevándorlás – s éppúgy a migránsok integrációja – soha nem volt kétségesebb, Európa külpolitikai és gazdasági súlya világszinten soha nem volt csekélyebb, a populista pártok követőinek száma soha nem volt magasabb, végül pedig a gazdasági fellendülés kilátásai, valamint a politika szavahihetősége soha nem volt csekélyebb, mint épp napjainkban – és a felsorolás tetszés szerint folytatható.

Említett könyvében párhuzamot von a Római Köztársaság hanyatlása és napjaink európai társadalmának jelenlegi helyzete között. Mit foglal ez magában?
– A Római Köztársaság hanyatló szakasza, vagyis a Kr. e. I. század, illetve az európai társadalom jelenlegi válsága között fennálló párhuzamok különösen szembetűnőek: munkanélküliség, globalizáció, a hagyományos vallások és értékek pusztulása, populizmus, kenyeret és cirkuszt játékok, bűnözés, államadósság, tömeges bevándorlás, aszimmetrikus háborúk, a gazdaság és a politika masszív egybefonódása, fundamentalizmus, terrorizmus, végül pedig fokozatos recesszióba süllyedés és polgárháború-közeli állapotok – mindez nemcsak korunkat jellemzi, hanem a köztársaság utolsó éveit is, mielőtt az a belső ellentmondások következtében össze nem omlott, és egy népszavazással palástolt, tekintélyelvű rendőrállamnak át nem adta a helyét. Ami pedig a jövőnket illeti, a történeti analógia kevéssé optimista. Amikor 2012-ben elkészítettem könyvem első, francia kiadását, az olvasók és a recenzensek némelyike fölöttébb szkeptikus volt, midőn – a római világgal való összehasonlításra támaszkodva – úgy foglaltam állást, hogy a nyugati államélet további gazdasági hanyatlásával, a gyenge uniós tagállamok fölötti egyre nagyobb európai gyámkodással, a nagyvárosokban polgárháború-közeli állapotokkal, valamint a populista pártok elkerülhetetlen megerősödésével kell számolni. Napjainkban, amikor negatív kamatokkal, Görögország külső kormányzásával, Európa-szerte szinte havonta bekövetkező kegyetlen merényletekkel szembesülünk, valamint az Alternatíva Németországért, a Nemzeti Front, az UKIP és Donald Trump választási sikereit látjuk, az említett kritika elnémult.

Arra hívja fel a figyelmet, hogy az európai nemzeteknek közös történelmükre kellene emlékezniük, az európai identitásra, hogy közöttük ennek révén erősebb szolidaritás épüljön ki. Mit ért ön európai identitáson? S miért kellene épp ennek az identitásnak a szolidaritás alapjául szolgálnia, ha már az Európai Unió ideológiai alapjai sem funkcionálnak kielégítő módon egyesítő erőként?
– Úgy gondolom, megoldódik a probléma, ha kellő gondossággal teszünk különbséget identitás, szolidaritás és ideológia között. A minden európait összekötő közös kulturális identitás – Vlagyivosztoktól Lisszabonig – olyan történeti faktum, amely évszázadokon, olykor pedig évezredeken át tartó közös történelemre alapozódik. Közvetlen vagy közvetett módon valamennyien átéltük a romanizálódást, hellenizálódást, a kereszténység elterjedését, a középkort, a reneszánszt, a vallásháborúkat, az abszolutizmust, a felvilágosodást, a romantikát, a modern gyáripar létrejöttét, az imperializmust, a világháborúkat, a hidegháborút és még sok minden mást, és ezek immár szorosan egybenőttek tudat alatti világképünkben. S ez azon nyomban világossá válik, ha az európai kultúra legkülönfélébb alkotásait egybevetjük a tőlünk teljességgel különböző kínai vagy indiai kultúrával. Valódi szolidaritás csakis ezen az alapzaton jöhet létre, s ez egyúttal közelséget, felelősséget és a sorsközösség érzését is megteremti közöttünk. Ám természetesen csak abban az esetben, ha az identitásközösséget elismerik a felelős állami intézmények is, és az egyes polgárokhoz közel hozzák. S épp ez a döntő mozzanat: az európai intézmények ahelyett, hogy az európai népek között fennálló szoros kulturális rokonságot tartanák szem előtt, hogy e nyomasztó időkben megteremtsék a szolidaritást, inkább a szabadság, az egyenjogúság, a demokrácia és a tolerancia – kizárólag európai alapértékeknek tartott – elvont elképzeléseiről áradoznak, holott ezen értékeket mondjuk Dél-Koreával és Japánnal is osztjuk, mégpedig anélkül, hogy őket ezért európai államoknak tartanánk. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy alábecsülném az említett alapértékeket; úgy vélem, azok valamiképpen általánosan emberi értékek, amelyek egyszer talán egy jövőbeli ENSZ-világállam ragasztóanyagát fogják képezni – ámde mit sem segítenek az állammá fejlődő európai kultúra benső kohéziójának erősítésében, amelynek saját túlélése biztosítása érdekében képesnek kell lennie arra, hogy világosan elválassza egymástól a saját és idegen érdekeket, hasonlóan ahhoz, ahogyan azt manapság az Egyesült Államok és Kína teszi.

Összeállította és fordította: Csejtei Dezső

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.