westernfilmje?
Howard Hawks: Rio Bravo
– Jelenleg min dolgozik?
– Olyan könyvön, amely a forradalmi folyamatokon felülkerekedő diktátorok arcképét veszi sorra Cromwelltől Che Guevaráig.
– Lehet közös ívet húzni ezen emberek között?
– Ezek nagyon különböző emberek és forradalmak, néhány csekély jelentőségű közös vonással. Az mindenképpen érdekes, miként teszik lehetővé a forradalmak, hogy ne a legtehetségesebb, hanem a legerőszakosabb személy győzedelmeskedjen. Hannah Arendtnek van egy érdekes tanulmánya az erőszak szerepéről a történelemben. Azt hangsúlyozza, hogy minél közelebbi a cél, amelyet az erőszakkal elérni akarunk, annál gyorsabban felhagyhatunk vele. Minél távolabbi, utópisztikusabb cél érdekében kezdjük el használni, annál jobban megnő a veszélye, hogy az erőszak állandósul.
– Előre jelezhető, hogy egy társadalomban mikor üti fel a fejét az erőszak széles körben? Vannak olyan körülmények, amelyek együttállása azt előidézi?
– Ha egy szerencsés társadalomban (például az angolban a középkor óta viszonylag széles körű társadalmi csoportok vesznek részt az önkormányzatban) az emberek megszokták, hogy bíróságok döntenek a vitás kérdésekben, az erőszak ritka lehet. A működő közjog és intézményei, az a kollektív tapasztalat, hogy mindenki bírákhoz fordulhat, korlátozza az erőszakot. Ennek hiánya pedig növeli az erőszak veszélyét.
– Eszerint még a vadnyugaton is működtek ezek az intézmények? Szívesen ír arról is, hogy a vadnyugat korántsem volt annyira erőszakos, mint a westernfilmekben ábrázolják.
– Rendkívül ostoba filmeket készítenek a vadnyugatról, itt van például a Hét mesterlövész legújabb változata. Az eredeti Mexikóban játszódott, ahol nem volt hatékony központi hatalom. A mostani feldolgozásban a helyszínt áttették az Egyesült Államokba, ahol elképzelhetetlen lett volna, hogy egy vállalkozó erőszakkal elveszi egy városka lakóinak földbirtokát. A törvényszékek, a marsallok és a seriffek ezt megakadályozták volna, lövöldözésnél pedig kivonultak a legközelebbi erőd katonái, és rendet csináltak.
– Ma sokan tartanak attól, hogy Donald Trump intézkedései háborút robbantanak ki. Történészként meg tudja ítélni, reális-e ez a veszély?
– Nem tartom valószínűnek, mivel az Egyesült Államok katonai költségvetése pillanatnyilag meghaladja az utána következő hat-nyolc ország együttes katonai kiadásait. Akkora katonai erőfölény van egy bizonyos katonai szövetség oldalán, hogy az nem teszi valószínűvé a tartós konfliktust. Az első világháború előtt kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, a második előtt szintén, azért tartottak ilyen sokáig. Tartós nemzetközi konfliktus veszélye pillanatnyilag nem áll fenn, ami persze nem jelenti azt, hogy terrortámadások és kisebb konfliktusok nem következhetnek be.
– A szíriai polgárháborúnak van olyan olvasata, hogy annak a térségben a nyugati nagyhatalmak által mesterségesen meghúzott határok az egyik oka. Ön szerint lehetett ez tényező?
– Van egy széles körben érvényesülő meggyőződés, hogy minden rosszat az európai hatalmaknak köszönhetünk. Nyilván a rabszolgaságot is ezek a nemzetek találták ki, ezért azóta is bűnösnek kellene érezniük magukat. A XVI. században észak-afrikai kalózok rendszeresen raboltak el Anglia szigetéről lakosokat, és több ezer embert rabszolgaságba hurcoltak. Hogy mindenért az európai ember a felelős, az ugyanolyan ostobaság, mint ha bármelyik más embercsoportra mutogatnánk ilyen megbélyegzően. A felelősség közös, és megoszlik.
– Mit szól az angolszász egyetemeken folyó azon vitákról, hogy bizonyos szerzőket el kell távolítani az olvasmánylistákról, mert mai szemmel nézve rasszisták voltak?
– Nemes céllal megfogalmazott elképesztő ostobaságnak tartom. Attól még, hogy a mai értékrend szerint a rasszizmust tartjuk a legszörnyűbb jelenségnek, be kell látnunk, hogy ötven-száz évvel ezelőtt a mi értékrendünk szerint szinte minden európai rasszistának volt tekinthető, amennyiben hangsúlyozta más kontinensek színes bőrű lakóinak a másságát. Abszurdnak tartom, hogy a Huckleberry Finnt át kellene írni, mert Néger Jim szerepel benne. Lincoln is a néger kifejezést használta, pedig ő tett egyet s mást a feketék felszabadításáért. Néhány éve olvastam egy cikket a The Times Literary Supplementben valakiről, aki szakdolgozatot írt a hóembereket ábrázoló karácsonyi képeslapokról. Kapaszkodjon meg: megállapította, hogy a hóemberek többsége fehér és férfi, ami aggodalommal töltheti el a nem fehér bőrű embereket. Tetszik, nem tetszik, évszázadokon át a fehér férfiak játszottak vezető szerepet az európai és amerikai társadalomban. Ha most ezeknek a fehér férfiaknak az írásait félredobjuk Arisztotelésztől Szent Ágostonon át Hegelig és a XX. századi fehér gondolkodókig, akkor baj lesz.
– Ormos Máriának volt néhány éve egy kifakadása az egyetemi történelemoktatásról, arról, milyen meredeken esik a hallgatók tudásszintje. Ön milyennek látja a helyzetet?
– Sajnos teljesen jogosak voltak Ormos Mária szavai. Az egyetemeknek ma egy a céljuk: minél több hallgatót felvenni, holott az egyetemi képzés – tetszik, nem tetszik – elitképzés. Hiba, hogy megszűnt a felvételi, olyanok hallgatnak történelmet, akik száz éveket tévednek egy-egy eseménnyel kapcsolatban. Tényleg el kéne dönteni, hogy elit- vagy tömegképzésként tekintünk-e az egyetemi oktatásra. Mert a tömegképzés középiskolát jelent. A közelmúltban vizsgáztattam olyan hallgatót, aki nem tudta, melyik században volt az amerikai függetlenségi háború, egy másik pedig a felvilágosodást a XVI. századra tette.
– És ők azt mondják, ennek ellenére érdekli őket a történelem ?
– Ezt állítják, de valahogy nem tudom elhinni
###HIRDETES2###