– Akkor evezzünk látszólag csendesebb vizekre. Hosszú éveken át szerkesztette a rendkívül szép, többszörös díjnyertes múzeumi szaklapot, a MúzeumCafét. Nem érezte időnként úgy, hogy ez az egyébként nagyon színvonalas kiadvány táplálja kicsit azt az illúziót, hogy a magyar múzeumi szféra pazar állapotban van, miközben sokan a vidéki közgyűjtemények csendes elsorvadása miatt aggódnak?
– De, ezt nagyon is átéreztem, olyannyira, hogy meg is írtam egyszer a lap egyik szerkesztőségi bevezetőjében, hogy ez a kiadvány olyan, mint a Titanic zenekara: játszunk, miközben alattunk süllyed a hajó. De el kell azt is mondanom, hogy ez a lap is Baán Lászlónak köszönhető, aki már a legelső igazgatói pályázatában leírta, hogy amennyiben ennek sikerül megteremteni a lehetőségét, indítani fog egy szakmai lapot, mert azt gondolja, hogy ezt a hazai múzeumi közeg megérdemli. Erre 2007-ben jött el a lehetőség. És igen, a MúzeumCafé kifejezetten drága lap. Tervezője, első művészeti vezetője, Salát Zalán Péter annak idején azt mondta, hogy ez a folyóirat, ha már a múzeumoké, legyen egy műtárgy. (Zárójelben jegyzem meg: az is lett, hiszen amikor 2011-ben három kategóriában megnyerte a Creativity International Awards aranyérmét, akkor kiállítási tárgyként bekerült a Phoenix-i Design Museum gyűjteményébe.) Amikor végigjártuk a vidéki múzeumokat, olyankor azt is mindig elmondtam, hogy ez a lap mennyiből készül évente. Olyan múzeumokban is, ahol egyébként közmunkások dolgoztak, akiket nem mellesleg az intézményből rúgtak ki korábban. És nem egyszer azt láttam, hogy a kis vidéki múzeum igazgatóján látszik, hogy a gutaütés kerülgeti, hallva ezt az összeget, ami esetleg az ő teljes éves költségvetésének a többszöröse. De ez megint hasonló kérdés, mint a Liget projekté. Mondjuk azt, hogy ne legyen ez a lap, hanem mindenki kap még, mondok egy összeget, plusz három forint negyven fillért, hiszen leosztva az összes múzeumra ennyi jutna egy-egy intézménynek ebből az összegből? Vagy csináljunk mégis egy lapot, amitől azt reméljük, hogy szakmailag profitálnak belőle a múzeumok. A kis, vidéki múzeumok is. Ráadásul a MúzeumCafé nem a többi múzeum elől elvett pénzből készül, hanem a Szépművészeti Múzeum teremti meg a kiadásának a feltételeit, és juttatja el, nem győzöm hangsúlyozni: nekik ingyen, minden hazai és határon túli magyar múzeumba. Vagyis ha nincs MúzeumCafé, attól egyetlen múzeumnak sem lesz még három forint negyven fillérrel sem többje.
– Nagyon sokféle területen megfordult már. Az is tudható, hogy hosszú időn keresztül foglalkozott az erdélyi magyar irodalommal. Ennek a szerelemnek miért szakadt vége?
– A hetvenes évek végén kezdtem el foglalkozni ezzel, az erdélyi magyar irodalom akkori fiatal szerzőiről írtam mindkét szakdolgozatomat, majd ez volt az első doktorim témája is. Akkoriban ez nem volt még annyira kurrens terület, egy kezemen meg tudnám számolni, hányan foglalkoztunk ezzel nyilvánosan. Azt gondoltam, hogy ez fontos téma, amivel érdemes és kell is foglalkozni. Ez a lendület a részemről nagyjából a rendszerváltásig tartott, az utolsó erdélyi irodalom témájú cikkem 1996-ban jelent meg. Akkorra már hirtelen mindenkinek fontos lett Erdély, boldog-boldogtalan ezzel foglalkozott, úgyhogy én félreálltam. Én Szőcs Gézával, Egyed Péterrel, Balla Zsófiával vagyok nagyjából egykorú, elsősorban az ő és a kortársaik munkásságával foglalkoztam. Kovács András Ferenccel például nagyon jó barátságban vagyok, de úgy gondoltam, róla már írjon majd az ő generációja. Aztán amikor már túlságosan is elegem lett a politikába, gazdaságba, mindenhova átnyergelő erdélyi költőkből, akiknek ma is mindenhol találkozol a nevével, és látod, ahogy szedik fel a nagy pénzeket, megírtam 2004-ben egy cikkben, miért veszek végleg búcsút az erdélyi irodalomtól. Hozzáteszem, akikről beszélek, azokkal nem az a bajom, hogy sok pénzt kapnak, nem vagyok irigy, hanem az a bajom, hogy korábban jó költők voltak, most meg rossz politikusok, meg rossz, elvakult, vértolulásos, gyűlölködő publicisták.
– Nemrég nyugdíjba vonult, holott nem úgy tűnik, hogy kiapadt volna az életkedve.
– 1971-ben érettségiztem, azóta folyamatosan dolgoztam. Először a Filmgyárban, majd egy vidéki múzeumban, azután különféle színházakban, majd a 80-as évek végétől a sajtó különböző területein. Nem dicsekedni akarok, de mindeközben elvégeztem egy főiskolát, aztán egy egyetemet, letettem két nyelvvizsgát, kétszer, két különböző szakterületből doktoráltam, másodjára ötvenéves fejjel ültem vissza az iskolapadba, könyveket írtam és óraadóként több egyetemen tanítottam is. Úgy érzem, hogy lényegében legalább két, de inkább három életet éltem egyszerre. Belefáradtam, innentől már csak egyet szeretnék.
– Másféle csalódás nem motiválja ezt? Mégiscsak abba a generációba tartozik, amelyik joggal élhette meg szép reményekkel a rendszerváltást.
– Annak, hogy én nyugdíjba mentem, az is oka volt, hogy azt gondoltam, hogy a nálam jóval fiatalabb szerkesztőtársam a MúzeumCafénál például mikor mutassa meg, hogy mit tud, ha nem most. Ez a dolog egyik oldala. A másik meg az, hogy az én generációm szerintem tud még annyit, hogy lehetne azért használni, ami a fejünkben van. Más kérdés, hogy erre most láthatóan nulla igény van.
– Mivel ismerjük egymást régebbről, jól tudom, hogy gyakran pörget a kezében egy fura kis faragványt. Mi is ez pontosan?
– Ez egy forcola, a velencei gondola evezőtartója, pontosabban annak a kicsinyített mása. Tényleg szinte mindig a kezemben van. Velence-mániás vagyok, sokat jártam ott. Gondolában ugyan soha nem ültem, mert sajnálom rá a pénzt, de mindig láttam ezeket az evezőtartókat. Meg vagyok győződve róla, hogy ez a legszebb tárgy a világon, miközben elképesztően funkcionális, hiszen minden hajlatnak megvan az oka, honnan hová és hogyan tedd át úgy a lapátot, hogy kanyarodj vagy fékezz vele. Ma egyetlen mester készít Velencében forcolákat, és nagyon érdekes, ahogyan dolgozik. Van egy hatalmas munkapadja, amin egyszerre tíz darab fát tud befogni, majd mindenféle speciális szerszámmal végigmegy rajtuk ugyanazokkal a mozdulatokkal. Aztán megfordítja őket, és megint következik tíz másféle mozdulat egy másik szerszámmal. Végül az első három darabot eldobja, mert azok csak arra vannak, hogy a tökéletes mozdulatok beleálljanak a kezébe. Gondolom, azt a hármat adja el a naiv turistáknak, meg persze a különböző méretű kisebb változatokat. Egyszer fogok még venni tőle egy eredeti méretűt is, ami egy posztamensen fog állni a lakásban, mint egy modern szobor.
– Aki nem ismeri régóta, annak is feltűnhet viszont, hogy soha nem hord zoknit, még télen sem. Ennek mi az oka?
– Nincs különösebb filozófiája. Nagyon régóta nem hordok zoknit, valójában nem is emlékszem, mikor volt rajtam utoljára. Valószínűleg a gimnáziumban még igen, mert a szüleim nyilván nem igazán örültek volna, ha azt látják, hogy télen is mezítláb járok. De azért nem egyedi eset ez, hiszen például Faludy György sem hordott soha zoknit. Einstein sem.
– Akkor ez egy elég díszes társaság.
– Igen, bár azt mindig el szoktam mondani ezzel kapcsolatban, hogy azt ugyan nem állíthatom, hogy én már hamarabb nem hordtam volna zoknit, mint Faludy, ugyanakkor az tény, hogy én már akkor nem hordtam zoknit, amikor az még nem volt köztudott Magyarországon, hiszen ő maga is tiltott szerző volt, hogy a Faludy sem visel soha.
Melyik a kedvenc
... műalkotása – Marcel Duchamp: Fountain (vagyis „a piszoár”) és/vagy Banksy: Camera Rat (vagyis a londoni „fényképező patkány”-graffiti)
... múzeuma – a kaposvári Róma Villa és/vagy a New York-i Ellis Island Immigration Museum
... erdélyi költője – ez nem lesz jó, mert bárkit mondok, a többi barátom megsértődik
... saját műtárgya – apám és/vagy apai nagyapám egyetlen-egyetlen megmaradt festménye
... könyve – Hunyady Sándor: Géza és Dusán és/vagy Esterházy Péter: Esti