– Évek óta hatalmas siker a Dalok a Kispipából című, Seress Rezső műveiből összeállított estje az Óbudai Társaskörben. Mi ragadta meg leginkább Seress alakjában?
– Seress költő és ösztönös művész volt, aki pontosan tudta, hogy a közönségének mire van szüksége. Különös érzékenységgel értette a kort, amelyben alkotott. Egyszerre volt nyitott a torokszorító tragikum, az igazán lírai felhangok és a pesti flaszter humora iránt: egyik kezében a halál, a másikban a szórakoztatás. Az ő kocsmazongorája mellett a pesti közönség megélhette a fájdalmát, és nevethetett a tragédiákon. Ez jellegzetesen kelet-európai attitűd, nagyon a miénk.
– Sok a legenda Seress körül. Már születésének időpontja is bizonytalan.
– Az est elején meg is említem, mert így pontos a műsor felkonferálása, hogy az előadásban keveredik a valóság és a kitalált élettörténet. De ez így van rendjén, talán így jó őt megidézni: a kocsmaködben. Az az ő igazi közege.
– Seress Rezsőről mindenkinek a Szomorú vasárnap, az öngyilkosok himnusza jut eszébe. Miközben ez a dal világszerte megbabonázta az embereket, Louis Armstrongtól Frank Sinatráig a legnagyobb világsztárok adták elő, Seress addig az Akácfa utcai Kispipában szórakoztatta töretlenül a vendégeket.
– Rengeteg daláról, amelyek nemzedékeket éltek túl, már szinte nem is tudjuk, hogy ő írta. Ott van például a Szeressük egymást gyerekek, amely a harmincas évek közepén született meg Pesten. Mint a legtöbb szerzeménye, ez is magán viseli a tragédiákkal terhelt magyar történelmi korszak összes lenyomatát. Fájdalmas jelentést ad neki, hogy míg Seress egy füstös kiskocsmában rekedt hangon ezt a dalt énekelte, addig néhány kerülettel odébb valaki a zsidótörvényeket fogalmazta éppen, és a távolban már ott sorakoztak a vagonok.
– Sokan élnek még olyanok, akik hallhatták a Kispipában játszani Seresst.
– Tavaly nyáron az egyik est végén idősebb úr lépett oda hozzám, aki, mint kiderült, Ausztráliából érkezett haza. Könnyes szemmel megszorította a kezem, és elmesélte, hogy 1956-ban a Kispipában evett még egy utolsó szelet rántott húst, meghallgatta Seresst, aztán felszállt egy Ausztria felé tartó teherautóra. Hátborzongató történet. Nem is olyan régen pedig egy hölgy postán küldött nekem néhány régi Seress-kottát, amelyeket még a nevelőapja kapott a szerzőtől. Több ismert dal is van köztük, de akad néhány különleges érdekesség is, amelyekre Seress saját kezűleg írta fel a hangjegyeket. Mivel egyáltalán nem volt zenei képzettsége, és a kottát is nehezen olvasta, ezek a hangjegyek elég kezdetlegesre sikeredtek. Ez ügyben is nagyon mély közösséget érzek vele, hisz én is autodidakta módon tanultam meg zenélni. Értem és ismerem, milyen felelőtlenül és örömmel játszani, de merem mondani, hogy már sokkal jobban zongorázom, mint Seress.