– Öt-hat évvel ezelőtt még láttam a színpadon. Az utolsó időkben is zseniális volt Spiró Koccanásában vagy Goldoni A karnevál utolsó éjszakája című darabjában, kis és nagy szerepekben egyaránt. Miért hagyta abba?
– Fiatalokkal voltam körülvéve, kezitcsókolommal köszöntek, egymással barátkoztak. Velem egykorú kollégák már nem voltak a társulatban. Egyszer a Katona József Színházban odamentem két fiatal kolléganőhöz, megkérdeztem, hogy vannak, mi volt velük a nyáron, csak néztek rám döbbenten. Erre bementem az öltözőbe, s úgy bevágtam magam mögött az ajtót, hogy majdnem kiesett tokostul, és azt mondtam magamnak, Erzsi, abba kell hagyni, menni kell. Egyre több ilyen apró jelzést kaptam. Ezeket nem lehetett figyelmen kívül hagyni.
– Nem hiányzik a színpad?
– Nem. Hatvanöt évig játszottam. Éjjel tanultam, nappal próbáltam, este előadás volt, utána pódium a Vidám Színpadon. A rádióról, a televízióról, a szinkronról nem is beszélve.
– Mikor aludt?
– Éjfélkor, miután hazaértem. Ma sem tudok elaludni korábban. Ezt szokta meg a szervezetem.
– Beszéljünk egy kicsit a kezdetekről. Bár Máthé néven ismerte meg a közönség, valójában Mertz Erzsébetként született 1927 májusában.
– Budafokon születtem, sváb származású vagyok, a háború után kitelepítettek bennünket. Volt egy kis családi házunk, azt elvették. A mama elment a bátyjához Csepelre, én bekerültem a Horváth Árpád Színészkollégiumba, a bátyám pedig vidékre ment katonának. A szüleim elváltak, apám újra megnősült, és Budapesten élt. Az volt a szerencse, hogy nekünk nem kellett elhagynunk az országot, ezt akkori művész barátaim közbenjárásának köszönhetem. 1949-ben változtattam meg a nevem, amikor még növendékként beugrottam Szörényi Éva helyére egy előadásba, amelyet Major Tamás rendezett a Nemzetiben. Ő mondta, ilyen névvel nem lehetek színésznő.
– Néhány évvel a nagy gazdasági világválság előtt született, szegény családban. A szülei mit szóltak színészi ambícióihoz? Támogatták, vagy múló hóbortnak tartották?
– A szüleim egyszerű emberek voltak. Hajnalban a mama elment a gyárba, a papa is reggeltől estig dolgozott. Gondolja, hogy odafigyeltek rám? A tükör előtt táncoltam, énekeltem, sírtam, zokogtam, jeleneteket adtam elő. Nem is tudták. A véletlennek köszönhetem, hogy színésznő lettem. Kereskedelmi iskolába jártam, gyors- és gépírást tanultam. A háború után baráti segítséggel bekerültem Háros-szigeten egy faárudába. Nem ment jól a gépelés, egy fiatal mérnök volt a főnököm, azt mondta, a tudásom gyenge, mint a harmat, menjek ki az udvarra köbözni. Ezt mondta egy tizenhét éves lánynak. Elképzelheti, hogy éreztem magam Az volt a szerencsém, hogy művész barátaim 1945-ben rendeztek egy csodálatos május 1-jei előadást a Háros-szigeten, és talán mert láttak valamit bennem, én is szerepet kaptam, monológot szavaltam A sasfiókból. Utána a faáruda igazgatója odajött, és azt mondta, kislány, menjen színésznőnek! Maga tehetséges.