– Evett már hekket életében?
– Persze.
– Milyennek találta?
– Nem túl izgalmasnak.
– Egyébként melyik a kedvenc balatoni hala?
– Egyértelműen a fogas.
– És mit szól ahhoz, hogy a Balatonból már nem juthat hozzá kedvenc fogasához, legfeljebb akkor, ha kifogja? A múltkor Keszthelyen láttam egy halbolt hirdetésén – egyébként korrekt módon – feltüntetve, hogy a „balatoni” halak a környező halgazdaságokból származnak, mert a tóból tilos halászni.
– Ez a jobbik eset. Az a gond, hogy a balatoni vendéglátásban mérhetetlen mennyiségű importhal van; többek között a már említett dél-amerikai hekk. Ez elképesztően rossz fényt vet a régióra, és hosszú távon nem fenntartható üzleti és kommunikációs modell.
– Mit lehetne tenni a helyzet javítása érdekében?
– Minimális célkitűzésünk, hogy a tó körül elfogyasztott hal döntő többsége legalább a Balaton körüli halgazdaságokból származzon. Olyanokból, amelyek a Balaton vízgyűjtő területéhez tartoznak, tehát a vizük a tóéval egyenértékű. Másrészt ellenőrzött tenyésztési körülmények legyenek, szakítva a régi nagyüzemi módszerekkel. Ahogy a borászatban sokáig csak a mennyiség számított, és például 14-es mustfokkal szedték az olaszrizlinget, sok helyen máig hasonló szemlélettel tenyésztik a halakat, értve ezalatt a víz minőségét, a takarmányozást, minden egyéb körülményt. Vagyis az a cél, hogy a halgazdaságokból olyan minőségű hal kerüljön ki, amely egyenértékű a tóban találhatóval.
– Hogy állnak a megvalósítással?
– A Balatoni Kör jelenleg is egyeztet a Földművelésügyi Minisztériummal. Részeredményeket értünk el, de a megoldás még messze van.
– A Balatoni Kör egyik célkitűzése, hogy a gasztronómiai kínálatot javítsa a tó körül. Ennek vannak látható eredményei. Hogy sikerült elérni a változást?
– Eggyel hátrábbról kezdeném: a kör célja, hogy átalakítsa a Balatonról az emberek fejében élő képet. Ki kellene törölnünk az elmúlt évtizedekben a retinánkba égett képet a tóról. Ehhez az kell, hogy például egyetlen forint állami pénz se mehessen olyan reklámkampányra, amely a „beachhangulatot” sugallja, hanem a Balatonra egész éves régióként gondoljunk. Olyan régióra, ahol elsősorban az aktív turizmust kedvelők, a túrázók, vitorlázók, kerékpározók, a kulturális értékek, a gasztro- és borturizmus iránt fogékonyak érezhetik jól magukat. A strandhangulat maradjon kívül a kommunikáción; mondom ezt, miközben hangsúlyozom, hogy a jelenlegi strandok infrastruktúrájának fejlesztése is nagyon fontos. Kizárólag olyan tevékenységekre lehessen pályázni – támogatásra, kommunikációra –, amelyek legalább hat hónapon keresztül megbízhatóan űzhetők a Balaton körül. A gasztrokínálatot illetően: Magyarországon létrejött egy olyan büfékultúra, amelyben – bár nem túl magas áron – szemetet etetnek az emberekkel. Ebben szerencsére valóban van pozitív változás, aminek természetesen része az is, hogy a magasabb minőséget, a jobb alapanyagokat meg kell fizetni. Ha legálisan, elfogadható bérért akarunk foglalkoztatni, akkor nem tudunk ötszáz forintos hamburgert és négyszáz forintos lángost adni.