– Mióta divat márkát építeni?
– A pápák és az uralkodók voltak az első megrendelők; az arculatok, brandek tulajdonképpen már a címerekkel megjelentek. Láttam egy illusztratív középkori festményrészletet, amely azt ábrázolta, hogy a grafikus épp egy vázlatot mutat be a királynak. A levágott, kardot tartó karok, a kétfejű sasok, amelyek mentén a nemesi családok magukat identifikálták, gyakorlatilag már logók voltak, amelyeknek rajta kellett lenniük a ruházattól az ágyún át a szekerekig mindenen, ami a família tulajdona volt. Ezeknek köszönhetően már a Rómeó és Júliából ismert Capulet és Montague család tagjai is remekül meg tudták különböztetni egymást.
– Bár folyamatosan abban élünk, amit a grafikusok kreálnak, gyakran mégsem gondolunk arra, hogy ezek mögött emberek állnak. Ez általános jelenség?
– A társadalomnak fogalma sincs rólunk. A plakát az utcán csak úgy van, a honlap is csak úgy van. A könyv azért van, mert valaki megírta. A borítója meg csak úgy lett. Számtalanszor belefutok ebbe. Amikor megkérdezik, mivel foglalkozom, és elmondom, hogy grafikus vagyok, felteszik a kérdést: és mit csinálsz? Ha pedig azt mondom, hogy grafikusművész vagyok, abból meg csak a művészt hallják meg. Az Arany Rajzszög Társaság egyik alapító tagja, Simon Attila mondja mindig, hogy kétféle exhibicionista létezik: a bátor és a szemérmes. Előbbiekből lesznek a színészek, politikusok, zenészek, utóbbiakból pedig a grafikusok. Mi is folyamatosan mutogatjuk magunkat, de úgy, hogy közben mindvégig a háttérben maradunk. Tőlem mondjuk a színpadi szereplés sem áll távol, de ez azért ritka közöttünk.
– Akkor mondjon néhányat, ami az ön keze munkáját dicséri, és sokakhoz eljutott! Számomra a legemlékezetesebb a 2013-as tavaszi fesztivál országszerte látható plakátkampánya volt: különböző virágok formálódtak át rendkívül ötletesen hangszerekké.
– Az általam alapított és vezetett grafikai stúdióban, a Sabotagegraphicban napi szinten állítunk elő olyan dolgokat, amelyek az utcán láthatók. Mi csináltuk például a Vörösmarty téri karácsonyi vásár hivatalos bögréjét, amelyet viszonylag sokan fogtak a kezükben az elmúlt időszakban. Aztán idén rendezték meg először a zene éjszakáját, amelynek jegyében a fővárosban nyolc helyszínen koncerteztek, nem éppen klasszikus zenéhez illő helyszíneken a muzsikusok. Annak is mi terveztük az arculatát. Turisták ezrei látogatták városszerte a hivatalos budapesti információs kiskocsikat, amelyeket szintén mi terveztünk, de aki jár színházba, hangversenyre, lépten-nyomon találkozhat a munkánkkal. A Zeneakadémián vannak plakátjaink, az Óbudai Danubia Zenekarnak mi vagyunk a hivatalos grafikusai, úgyhogy velük kapcsolatban minden megjelenés a mi nevünkhöz fűződik, a Centrál Színháztól a Magyar Színházon át a Radnótiig sok helyen láthatták a munkánkat. Kontrollálhatatlan mennyiségű emberhez érnek el az általunk tervezett honlapok, mi találtuk ki, hogy nézzen ki a Szépművészeti Múzeum előtt rendezett vándorkiállítás, sokan láthatják a Fradi-múzeumot is, ahol most állítottunk össze egy időszaki tárlatot, amely a Ferencvárosi Tornaklub labdarúgócsapatának az indulásától a profi ligákban való szerepléséig terjedő időszakát mutatja be. Ha az éppen megújuló Városligetben sétál valaki, akkor lépten-nyomon találkozhat információs plakátjainkkal, tábláinkkal. Legutóbb pedig Fillenz Ádám operatőr barátom rövidfilmjéhez, az Inconvenient Comforthoz terveztem főcímet.