– Gondolom, nem Magyarországról.
– Németországban voltam egy integrációs házban, ahol egy kétemeletes épületben mindenféle menekült élt: afganisztáni, csecsen, szíriai, iraki. Az egyház tartja fenn a házat, engem is egy püspöktársam vitt el. Amikor ott vagyunk, egyszer csak megérkeznek a helyi önkormányzat emberei, és mindenkit megkérnek, hogy menjenek le az udvarra. Kiderült, hogy a menekültek egy része nem ismerte a szelektív hulladékgyűjtés szabályait, ezért eligazítást tartottak nekik, egy macedón családnak pedig elmagyarázták, hogy nem tarthatnak tyúkokat a hátsó udvarban. A meglepő és örvendetes az volt, hogy a lakók egyöntetűen azt mondták, hogy ezután figyelnek a szelektálásra, levágják a tyúkokat, nem tartanak többé. Egy bevándorlók lakta városnegyedben ezt már nyilván nem lehet megtenni, de egy ilyen kis közösségben, egy házban igen. Vagyis a befogadó közösség igényelheti, hogy megtartsák a szabályait, a befogadott pedig kifejezheti, hogy át akarja venni ezeket a normákat, és akkor nem küldik haza, nem ültetik fel egy repülőgépre. Sok ilyen integrációs házra lenne szükség.
– Nem érzi úgy, hogy az egyházon belül kisebbségben van a véleményével? Vagy akár Beer Miklós is.
– Nem mindig a mennyiség számít. Valahol jelt kell adnunk. Ám hiszem, hogy sok jó szándékú ember van, és az emberek meggyőzhetők. Ha hallják a pozitív példát, sokan követni fogják. Ha a kérdést a mai politikai propaganda szavaival tesszük fel, talán kisebbségben vagyunk. De ha képesek lennénk kilépni ebből a fogalmi rendszerből, és az irgalmasságra, a segítésre, a keresztényi mivoltunkra jellemző kérdéseket tennénk fel, biztos vagyok benne, hogy a Magyarországi Evangélikus Egyház tagjainak nagy többsége hasonlóan válaszolna. Nekünk keresztényként nem olyan igazgatási-technikai kérdésekre kell megfelelnünk, mint hogy például a kerítés vagy a sűrűbb zöldhatár-járőrözés-e a hatékonyabb megoldás, hanem arra, hogy a gyűlölet vagy az irgalmasság hangja válik-e normává.
– Annak az egyházkerületnek a vezetője, amely az ország leghátrányosabb helyzetű régióiból többet is magában foglal. Amikor három éve beszélgettünk, éppen egy vacsora után volt Orbán Viktorral és egyházi vezetőkkel. Akkor elmondta, a kormányfő azt kérdezte önöktől: „Püspök urak, mi újság vidéken?” Ha most kérdezné ezt a miniszterelnök, mit mondana?
– Várom, hogy legyen ilyen kérdés. Szeretném, ha lenne érdemi párbeszéd a politika és az egyházak vezetői között, és a magam részéről készen állok erre. Ha érkezik ilyen kérdés akár miniszterelnöki, miniszteri vagy polgármesteri szintről, kész vagyok a dialógusra. Mert valóban nagyon sok időt töltök ezekben a régiókban. A legszomorúbb tapasztalat az elnéptelenedés. Az üres, gazdátlanul hagyott házak látványa döbbenetes. A másik az elvágyódás – a tényleges elköltözés reményének lehetősége nélkül persze. Legalább Magyarországon belül nyugatabbra akarnak menni, és ha ez sikerül, az ország keleti fele teljesen kiüresedik. Az egymás iránti stílus, a feszültség rossz levezetése a „ha nekem rossz, másnak is legyen az!”, a „ha engem megvert az élet, én is belerúgok a másikba, hogy neki is fájjon”. Az efféle eltávolodás a tisztes nyomorúságtól, és helyette az egymás elleni acsarkodás az egyik legrosszabb tapasztalatom. Mi azért ott vagyunk, még ilyen körülmények között is. Ha el is ment a tanár, az orvos, az állatorvos, próbáljuk még tartani ezeket a végvárakat, és mindent megteszünk, hogy a lelkész helyben maradjon.
– A Soros Györgyöt ábrázoló plakátokról mit gondol?
– Nem politikai, hanem lelkigondozói természetű választ adok, hiszen az az én területem. Egy fiatal barátom egy gyengén látó idős asszonyhoz jár, hogy felolvasson neki a Bibliából. Az idős hölgy azt mondta neki: „Tudom, hogy keresztyén ember nem gyűlölködhet, de én megbeszéltem a dolgot a Jóistennel, és egy esetben felmentést adott nekem, így ezt a Sorost gyűlölhetem.” Lelkészként, püspökként nincs itt feladatunk? Nem szorulhatunk rá olyan eszközökre, mint a félelemmel vagy az ellenségképpel való riogatás. Eszembe jut a tízparancsolat, amely eredetileg nem is tilalomfákból áll, hogy „Ne ölj!”, „Ne lopj!”, hanem ígéretekből: „Nem fogsz ölni, nem fogsz gyilkolni, nem fogsz lopni, ha az életed összhangban van a Teremtővel.” Ha megtalálod a helyed a világban, nem érzed, hogy ilyen eszközökkel kellene élni. Tényleg súlyos veszélyek fenyegetnek bennünket, nem csak a terror, a klímaváltozás, illetve hogy tömegesen költöznek el az emberek az országból vagy éppen a keresztény Európa iszlamizációja, amitől szintén sokan félnek. Ha ezeket a jeleket látom, még inkább arra van szükség, hogy megtérjek, és rendezzem kapcsolatomat Istennel. Ezek figyelmeztető, talán profetikus jelek. Minden korban voltak ilyenek, oda kellett rájuk figyelni. Luther is látta ezeket, és sokat foglalkozott például a török fenyegetéssel és így Magyarországgal is, a mohácsi vésszel, Buda elestével. Luther nagyon egyértelműen azt mondta, hogy a török (ha úgy tetszik: mohamedán) veszedelemnek az Isten keresésére kell sarkallnia bennünket. Ha ma ezt látnám az emberekben, nem pedig csak a sopánkodást, hogy mi lesz a keresztény Európával, és ha nem csak ellenségkeresésben látnák a kiutat, hanem azt mondanák, „mindez arra figyelmeztet engem, hogy az Istennel való kapcsolatomat rendezzem”, akkor azt mondhatnánk, hogy a jelenlegi kataklizmának lehet értelme, célja, és az átélt nyomorúságok Istenhez közeledésünkhöz vezetnek.
Melyik a kedvenc
filozófusa, gondolkodója?
Albert Schweitzer.
költője, írója?
Pilinszky János.
tájegysége Magyarországon?
A Balaton, leginkább májusban és szeptemberben.