Nem haladnak túl jól a használt amerikai tengerészgyalogos UH-1N helikopterek beszerzéséről zajló tárgyalások – hallottam a minap. Az amerikai kongresszussal decemberben közölt hihetetlen, 426 millió dolláros árat már jócskán sikerült lealkudni a csomag megnyirbálásával, és az közelít az elfogadható értékhez (már ha a hazai finanszírozás egyáltalán megoldható lesz), ám a kibontáskor kiderült, hogy bizony nem olyan ez a menyasszony, mint amire jogosan számítani lehetett a jelenlegi helyzetben. Sorolni lehetne, de most csak néhányat említek, ízelítőül, meglássák, elég lesz. A legfőbb szövetségesünk, akiért vérüket folyatják katonáink Afganisztánban, nem hajlandó még pénzért sem átadni a helikopterek elektronikai hadviselési rendszerét (besugárzásjelző, indításjelző, stb.); szóba sem jöhet a D-szintű karbantartás hazai kiépítése, sőt, azt az UH-1N-ek esetében sajnos nem végezhetik el európai AB212 jogosítású üzemek sem, a gépeket így ezer óránként vissza kellene szállítani az Egyesült Államokba a javítások idejére; a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne. OMG.
Felfoghatatlan számomra, hogy manapság, amikor a NATO-ban az Okos Védelem (Smart Defence) koncepciójával kelnek és fekszenek az úgynevezett szövetségesek, az Egyesült Államok nem tud segítőkészebb lenni, és egy általa kivonandó, bevált típus rendszerének gyors és hatékony átadását megvalósítani. És nem ingyen, mert ingyen senki sem akarja. Tisztes áron, de használható csomagban, ami előrelépést jelent – ipari javítókapacitásunk és önvédelmi rendszerünk a meglévő szovjet-orosz helikopterekhez sincs, hol akkor itt a fejlődés? Ilyenkor bizony felmerül az emberben, hogy vajon tényleg az erősebb szövetség a cél, hogy az Európától való elfordulással egyidőben elősegítsék a hátramaradók képességépítését, vagy erről szó sincs. A segédhadak hadműveleti területen üveggyönggyel való ellátása mehet, de otthon ezek ne építsenek semmit, még amerikai típussal se?
Az UH-1N projektnek akkor is lehet azonban haszna, ha nem valósul meg. Azzal, hogy felpezsdítette az állóvizet, s „a Magyar Honvédség visszakerült a helikopterpiacra”. Az elmúlt hetekben egymásnak adták a kilincset a nyugati gyártók a HM-ben: volt AgustaWestland AW139, Eurocopter Cougar, Sikorsky S-70 prezentáció. S közben a hazai elitben is, különös tekintettel a mindenható miniszterelnök környezetére, tudatosulhatott, hogy a magyar nemzeti forgószárnyas képesség jövőjéről dönteni kell. Nem jövőre, nem 2014 után, hanem MOST. Magyarország épp elég területen vesztette el az „országnak nevezhető” besorolást az elmúlt húsz évben, nem kellene éppen egy nemzeti kormány alatt ezzel folytatni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!