Magyar Mi-17-perspektíva Zárában?

A NATO által meghirdetett Okos Védelem (Smart Defence) program keretében felmerült annak a lehetősége, hogy Magyarország csatlakozzon ahhoz a cseh-horvát kezdeményezéshez, mely együttműködést irányoz elő a Mi-17 (Mi-171) helikopterek vonatkozásában. Korai temetni az uráli acélt?

Zord Gábor László
2012. 02. 03. 10:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Roppant nagy lendülettel tört be tavaly a magyar védelmi szférába a használt amerikai könnyű szállítóhelikopterek ügye. Pártolók és ellendrukkerek, optimisták és szkeptikusok szólaltak meg, partvonalon innen és túl, öltönyben, farmernadrágban és egyenruhában. Néhányan már láttak helikoptert élőben, úgyhogy előnyben érezhették magukat a kérdés megítélésénél (ez persze költői túlzás, tisztelet a kivételnek).

A való világ malmai azonban lassan őrölnek. A pénzügyi szakadék szélén táncoló Európa történelmi kísérletezésbe kezdő periferiális országában, ahol a védelmi finanszírozás évről-évre negatív rekordokat dönt, senki és semmi nem fog úgy pattogni, mint a nikkelbolha. Az egész UH-1N projekt alapvetése volt az a tavaly őszi miniszterelnöki ígéret, miszerint az ügy fontosságára tekintettel hajlandóak a finanszírozást központi büdzséből biztosítani. Most azonban, hogy „segíts magadon, az Isten is megsegít” alapon a HM megmentette magát a Gripen-program újratárgyalásával, a kormányban felerősödtek azok a hangok, miszerint „mit akartok, maradt elég pénzetek!” Magyarán szólva bizonytalanná vált a program központi finanszírozása, és ezáltal megvalósulásának esélyei is csökkentek. Hiszen az új Gripen-szerződés megelőzte ugyan a tárca működésének ellehetetlenülését, de jelentős, pláne hosszabb távú pénzügyi teret nem nyitott a minisztérium számára. Akkorát bizonyosan nem, hogy magára vállaljon egy ekkora nagyságrendű helikopterprogramot.

De minek is ez a hosszú bevezetés? Azért, hogy rávilágítsak: a valóság az, hogy nem lehet nem törődni a Magyar Honvédség meglévő, szovjet-orosz helikoptereivel. Sem rövid, sem közép távon (2020-ig). Most ez a realitás, ez van. Minden más bizonytalan. Ezért sem lepett meg, amikor Hende Csaba tegnap este beszámolt arról, hogy a NATO védelmi miniszteri találkozón cseh kollégájával, Alexandr Vondrával ebben a témában folytattak kétoldalú megbeszélést. Megvitatták annak lehetőségét, hogy Magyarország csatlakozzon a Többnemzeti Helikopter Kezdeményezés (MHI) keretében megvalósuló cseh-horvát együttműködéshez. Szó lehet közös kiképzésről, az afganisztáni kiképzési missziókban való közös részvétel jövőjéről, és persze az együttműködésnek lehet ipari dimenziója is, bár erről részleteket nem árult el a tárcavezető. Ma horvát forrásból is megerősítették a kezdeményezés létezését, kiegészítve azzal, hogy Zárában (Zadar) lenne egy közös kiképzési központ.

Persze nem kell túlzottan nagy emlékező tehetséggel rendelkezni ahhoz, hogy felidézzük: alig egy éve a HM szinte biztos volt abban, hogy 2011-ben kiküldhet két Mi-17-est a csehországi LOM Prahához nagyjavítás/modernizáció céljából, készen arra, hogy aztán a helikoptereket Afganisztánba telepítse. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, az oroszok akadékoskodtak a cseh cég jogosultságaival, mérséklődött az afganisztáni helikopterhiány, felpörögtek a magyar személyzettel zajló afganisztáni kiképzések (AMT, AAT), és ami a legfontosabb, a Matolcsy-csomag 27 milliárdos „zárolása” bizony tényleges elvonássá vált. De most Brüsszelben újfent kiderült számomra, hogy ez az út bizonyosan nem zárult le, és ha az UH-1N program nem halad előre, nem is lesz helyette másik...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.