Pünkösd és a Mária-kultusz kapcsolata

Pünkösdkor a Kárpát-medence számos Mária-kegyhelyén tartanak ünnepi szentmiséket, búcsúkat, melyek közül kiemelkedik a csíksomlyói búcsú.

3dtour.eu
2013. 05. 20. 18:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A székelyek Mária-kultusza azonban jóval a XVI. század előtt keletkezett. Babba Mária, avagy a napba öltözött Boldogasszony eredetileg talán nap- és holdistennő lehetett, akit a székelyek a kereszténység felvétele után Szűz Máriával azonosítottak. Maga a babba szó azt jelenti, hogy szép, így például egy új ruhára, vagy egy kis gyerekre is azt mondják, hogy babbás, azaz szép.

Daczó Árpád ferences atya, néprajzkutató 1980-as gyűjtéséből tudjuk, hogy Babba Mária a hívek imádságát meghallgató, segítő személy, akit régen istenként tiszteltek. A holdistennő eredetre az utal, hogy amikor a hold felkelt, azt mondták, hogy „Né, felbútt a Babba Mária”. Ugyanakkor a házak keleti falára helyezték a kereszteket illetve a szentképeket, és ezek felé imádkoztak. Amikor pedig hajnalban felkelt a nap, szintén azt mondták, hogy „Né, felbútt a Babba Mária”. Ez azért nagyon különleges, mert bár az ókori nagy népeknél bőven találunk nap- vagy holdkultuszt, olyan népről nem tudunk, akik mindkét égi kísérőnket ugyanazzal az istenséggel azonosították volna.

Őhozzá fohászkodtak például szülés előtt, és neve a mindennapi beszédben is rendszeresen megjelent. Például a „tudja a Babba Mária” kifejezést a „csuda tudja” értelemben használták, mivel hitük szerint a Szép Szűz Mária mindentudó. Ez teljesen összecseng a hold- vagy napistennő kapcsolattal, hiszen mivel „a Babba Mária az égen jár, azért mindent belát, mindent tud”. Szintén gyakori volt a  „csak segéljen meg a Babba Mária” fordulat, amit a „ha Isten úgy akarja” értelemben használtak. Szintén érdekes, hogy a hitük szerint még az időjárást is befolyásolta, és úgy tartották, hogy amikor dörög és villámlik, akkor haragszik Babba Mária. Hozzá fordultak oltalomért viharban, természeti katasztrófák idején is. A gyerekek nevelésekor is rendszeresen előkerült a neve a „ne légy rossz, mert megver Babba Mária” kifejezés formájában. Jól látható tehát, hogy bár a katolikus egyházban Szűz Máriát csak tisztelik, de nem imádják, azonban a székelyek régi hitvilágában ő volt a mindenekfelett álló isteni személy.

Babba Mária kultusza lassan összeolvadt a kereszténységben szereplő Szűz Máriával, az égi istennőből Jézus Krisztus édesanyja lett. Hazánk különleges kapcsolata Szűz Máriával a történelem hányattatásai ellenére szerencsére fennmaradt, talán azért is, mert Szent István királyunk közel ezer esztendeje neki, az Ég királynőjének ajánlotta országunkat.

Az idegen megszállások, üldöztetések idején a nép rendszeresen Szűz Mária oltalmához fordult és emiatt is jött létre hazánkban annyi Mária-kegyhely. Közéjük tartozik a 360 fokos panorámaképünkön látható Szentkúti Nemzeti Kegyhely, mely Mátraverebély közelében található. Egy helyi legenda szerint Szent László királyunk itt küzdött meg a kunokkal, és amikor egy alkalommal átugratott egy szakadék fölött Szög nevű lovával, a ló patkói nyomán víz tört fel. Egy másik, 1714-ben lejegyzett történet szerint pedig még valamikor 1100 körül történt egy csodálatos gyógyulás ezen a helyen a szent víz segítségével. A krónikák tanúsága szerint 1290-ben már létezett a kegyhely, azonban hiába keresnénk középkori épületeket itt. Valószínűleg csupán fából készült kápolna állt itt, és a török korszak lezárultával, 1756-ban kezdték meg a ma látható kéttornyú, kupolás templom megépítését az Almásyak és a búcsújárók adományából. Mivel II. József, a kalapos király 1782-es rendeletével megszüntette a szemlélődő szerzetesrendeket és a remetéket, és itt, Szentkúton is csak egynapos búcsút engedélyezett. Persze a helyiek megtalálták a kiskaput, és fürdőt építettek, hogy a távoli zarándokok ismét érkezhessenek.

A barokk templom keleti feléhez ferences rendház, míg a nyugati oldalához egy nagy, nyitott térség csatlakozik padokkal, ahol a szabadtéri miséket szokták tartani. A templom bejárata felett Vereb és az Almásyak címerei láthatók. Belépve a templomba barokk-rokokó belső térben találjuk magunkat. A mennyezeti freskókat 1934-ben készítette Stoffek Albin, míg a Páduai Szent Antal- (balra) és a Szent Anna- (jobbra) mellékoltárok Hollós Endre munkái. A kegyszobor a kis Jézust tartó Madonnát ábrázolja, öltöztethető, barokk alkotás. Mindkét szobor fején díszes, ékköves korona látható, a nagyobbik Almásy Gedeon adománya 1851-ből. Szentkutat VI. Pál pápa 1970 áprilisában a basilica minor rangra emelte, teljes búcsút engedélyezett az év minden napjára, ami azt jelenti, hogy a húsvéti szentgyónás egész évben elvégezhető itt. Kora tavasszal készült 360 fokos panorámaképeinken a gyóntatóudvart, a barokk templomot és a kutat lehet megtekinteni.

Forrás: Daczó Árpád: A gyimesi Babba-Mária, Szentkút honlapja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.