Szép, kerek évforduló a mostani. Csábít az aktualizálásra, a napi politikai szándékoktól sugallt, így szükségképpen hamis történelmi párhuzamok felvillantására. De vajon hol fedezhető fel, miben, kiben lakozik most, a hatvanadik évfordulón 1956, a magyar történelem legmegrázóbb, a világ csodálatát kivívó forradalmának és szabadságharcának lelke, szelleme? Mert van ilyen biztosan, máskülönben mivel lenne magyarázható a szabadságvágy váratlan, vulkánszerű kitörése, minden józan megfontolást, mérlegelést félresöprő áradata, amely – ha csak rövid időre is – olyan látható egységet teremtett, amilyenről a ma politikusai csak álmodozhatnak?
Azt tudjuk, hol nem bukkan fel vasárnap ’56 szelleme. Nem tűnik fel a hadonászó pártelnököknek emelt pódiumok környékén. Nem lesz ott a bálvánnyá dermedt vezetők papírból mereven felolvasott, öblögető pátosszal terhelt szónoklataiban, a rutinból megfogalmazott közleményekben, megannyi hivatalos megemlékezésen. Nem lesz ott az ünnepen a szónokokat kifütyülni utcára igyekvőkben. Ez a fajta zajszennyezés – bár sokan méltatlannak érezzük – persze természetes: hol demokrácia van, ott az ünnepet sem lehet mentesíteni a politikai megosztottság megnyilvánulásaitól. Hiszen 1956-ban is egy tagolt, sokszínű társadalmat rántott egybe a forradalom, amelynek tartós győzelme ezt az egységet is gyorsan megbontotta volna. A tökéletes pillanat ellobban, egyszeri és megismételhetetlen. A szellemi előkészítésben kulcsszerepet játszott az értelmiség, a kommunista párt reformszárnya; a polgári pártok és mozgalmak varázsütésre feltámadtak és aktivizálódtak október végén; a november 4-i szovjet intervenció után – a fegyveres ellenállás megtörésével – pedig a munkástanácsok álltak a szabadságküzdelem élére. ’56 lényegét veszíti el, tagadja meg, aki egyetlen elemet ragad ki belőle: forradalmunk és szabadságharcunk nem(csak) demokratikus szocialista, nem(csak) polgári demokratikus, nem(csak) a közvetlen demokrácia vegytiszta formájának megvalósítására tett heroikus kísérlet volt. Hanem valódi népi forradalom, az alávetett, megszállt ország szabadságától, tulajdonától, a tisztes megélhetés lehetőségétől, a normális élet reményétől megfosztott népének a lázadása. A világtörténelemben is ritka pillanat, amikor egy nép egységesen azt mondja: elég volt! Jellemző, hogy nem is volt vezetője a forradalomnak, „csak” ismert és névtelen hősei, mártírjai. A miniszterelnök inkább csak hagyta magát sodródni az eseményekkel, nem vezette, hanem követte népét, s vállalt mártíromságával lett aztán a forradalom egyik szimbólumává.