Négy indián törzsfőnök érkezett Anna brit királynő udvarába 1710-ben: a New York provinciában lévő Albany polgármestere hozta el a mohawk és mohikán törzs vezetőit Londonba. Diplomáciai küldetés volt. Katonai szövetségesekről volt szó, akik az Újvilágban a franciák ellen segítették a vörös kabátosokat. A törzsfőnökök tiszteletüket tették a királynőnél, lovas hintón kocsikáztak, megnézték a westminsteri apátságot, majd ellátogattak a Haymarketen lévő királyi színházba, és megtekintették Shakespeare Macbeth című előadását. (Amelyet félbe kellett szakítani, mivel a nézőközönség követelte, hogy megnézhesse az indiánokat.)
Bármennyire hat bizarrnak a jelenet, a „négykirályok” – indián királyoknak hívták őket Londonban – utazása a modernitás máig tartó tradíciójának nyitánya volt: a városba, a civilizációba, a kifinomult szalonok világába érkező vadember kultuszának bevezetője.
Más volt ez, mint a barbárok és a birodalom találkozása. A vadember inkább egzotikumnak hatott, mint fenyegetésnek. Veszélyesnek tűnt, de csak úgy, ahogy az unatkozó nő számára az egy titokzatos férfi: egyszerre vonzó és idegen.
Az 1740-es években Rousseau már változtatott ezen, amikor a vadember fogalmát kitágítva mindazokat érteni vélte alatta, akik a civilizáció káros hatásaitól nem megrontva, a szalonokból, az úri huncutságból, a korrupt elitek játékaiból kirekesztve élték napjaikat. Így hirtelen egész Európa romlatlan vademberekkel, a nép fiaival népesült be, akik csak arra vártak, hogy bosszút álljanak az eliten.
Rousseau volt az, aki a ressentiment-t, a megalázottság és kitaszítottság miatt érzett dühöt és irigységet a társadalmi folyamatok mozgatórugójaként határozta meg. A párizsi szalonokban vademberként fogadták őt is, így sosem volt hajlandó elfogadni ezeknek a szalonoknak a játékszabályait. Ő volt az, aki ezt a pózt a következő évszázad populáris lázadásainak alapállásává emelte.
Nem véletlen, hogy manapság – Donald Trump vagy az indiai Narendra Modi felemelkedése, Európa radikalizálódása és a brexit közepette – Rousseau is népszerű olvasmány ismét a finom városi szalonokban. És egy másik könyv is. Egy másik vademberé, az indiai Pankaj Mishráé, amely A harag kora: a jelen története címmel februárban jelent meg egy rangos New York-i kiadónál.