Dunántúli kesergő – Hegyeshalomnál mintha visszaugranánk az időben

Sokan próbálnak a felszínen maradni, ám mind többen megrekednek. Nincs már háztáji, nincs kilátás, akarat, s marad a kocsma.

Stier Gábor
2017. 10. 08. 4:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halipuszta. Már gyerekkoromban sem értettem, miért áll meg a vonat – ahogy a faluban mondani szokták – minden diófánál. Most még kevésbé, hiszen már hosszú évek óta nem láttam itt utast fel- vagy leszállni. Jó ideje már forgalmista sem integet, megadva a jelet az indulásra. Most bezzeg szinte mindenki leszáll. Reménytelenül nézegeti a tűző napon az állomás bedeszkázott ablakait, a lehullott vakolatot, a távolban a pár házat. Elszív egy cigarettát, s közben azt latolgatja, hogyan juthatna el az alig félórányira fekvő Győrbe. A vonat már közel egy órája áll itt, a semmiben. Elromlott a mozdony. A történeteket hallva nem először s a lerobbant szerelvényeket látva nem is utoljára.

A várakozás összehozza az utasokat. Felelevenítik, hogy ezt az egykor nagyon is forgalmas szárnyvonalat az 1980-as években villamosítani akarták. Meg is kezdődtek a földmunkák. Ma is látszik, ahol a felesleges kanyarokat levágva rövidítették és gyorsították volna a pályát. A kijelölt és előkészített nyomvonalat mára benőtte a gaz, s mintha az állomásépületekhez sem nagyon nyúltak volna. Az akkor új, a kor színvonalán álló, a közeli győri vagongyárban gyártott kocsik is tragikusan néznek ki. Ráadásul az utazás minősége tovább romlott azzal, hogy egy ideje már megjelentek a máshol „levetett” kis piros csehszlovák szerelvények.

Még mielőtt teljesen elragadna mindenkit a „régen minden jobb volt” érzése, gyorsan szögezzük le, hogy ez nem így van. Az azonban tény, hogy az utazás színvonala e vonalon jó harminc éve közelebb állt az akkor még csak sóvárogva nézett nyugati szinthez, mint most. Mintha megállt volna az idő. Vagy legalábbis lassabban vánszorog, mint a közeli Ausztriában. Hiába mondom, hogy Borsodban vagy a Nyírségben sokkal rosszabb a helyzet, ez senkit sem vigasztal. Az sem nagyon érdekel senkit, hogy arrafelé munka, míg itt munkaerő nincs. Arra is csak legyintenek, hogy bizony a hármas metró is el-elfüstöl. Azt viszont észreveszi mindenki, hogy Hegyeshalomnál átlépve a határt mintha visszaugranánk az időben. A kényelmes osztrák railjetekből kitekintve azt látjuk, hogy e fővonalon is felveri a gaz az állomásokat, az épületek pedig lepattantabbak.

Még fájdalmasabbá teszi a magyar vidék fejlődésének lassulása feletti lamentálást, hogy nemcsak a kistelepülések életminősége nem közelít az ausztriaiakéhoz, de a városokban is jóval gyorsabb az átalakulás. A közeli Győr vagy Pápa látványos változáson ment át az elmúlt huszonöt év során, de e két város között a közlekedési infrastruktúra a megváltozott igények ellenére sem követte ezt a fejlődést. S nemcsak a vasútról van szó, amely nem mellesleg a XXI. században máshol éppen felfutóban van, de a 83-as főút sem bírja már a többek között a NATO stratégiai szállítási programjába bekapcsolódott pápai légi bázis terhelése miatt is megnövekedett forgalmat. Ezen a téren, ha lassan is, talán már várható előrelépés, míg a vasúti közlekedés errefelé a jelek szerint szépen megreked a húsz évvel ezelőtti szinten.

S ha csak ennyi gond lenne, talán csak mosolyognának az abszurd helyzeten a lerobbant mozdony miatt Halipusztán rekedt utasok is. A fiatalok emiatt még nem költöznének tömegesen a városokba. Bevágódnak az autóba, s meg van oldva a probléma. A közművekkel sincs nagy gond. Ma már a vezetékes gázellátás természetes, és a tévécsatornákat sem csak parabolaantennával lehet fogni. Kábelen érhető el az internet is. A vidéki életérzést azonban határozottan rontja az orvosi ellátás közelségének a hiánya. Ma ugyanis már egyáltalán nem magától értetődő, hogy akár egy nagyobb faluban is van körzeti orvos. Egy orvos több falut is ellát, délután négytől pedig mindenki csak a legközelebbi városban lévő ügyeletre számíthat. Az sem javítja a komfortérzetet, hogy falun nemcsak az áram, a víz, de az élelmiszer is drágább. Már az, amit meg kell venni, s nem terem meg a kertben. A versenyhátrányt tovább növeli az oktatás átlagnál is jobban csökkenő színvonala. A falusi iskolák egyre kevésbé tudják követni a gyorsan változó világot. Nem minden alap nélkül morogja egy véletlenül a vasútra tévedt korombeli sikeres mérnök, hogy ma vidékre születve nem biztos, hogy idáig jutott volna. S a sort még folytathatnánk, például azzal, hogy néhány „zöld báró” ugyan errefelé is nagyon jól érzi magát, sokan próbálnak egyre nagyobb erőfeszítésekkel a felszínen maradni, lépést tartani a korral, ám mind többen egyszerűen megrekednek. Nincs már háztáji, nincs kilátás, akarat, s marad a kocsma.

Közben megérkezett az új mozdony. A vonat egyet döccenve elindul, ám a fejemben még mindig a hallottak zakatolnak. Ne felejtsük el, Magyarország egyik legfejlettebb régiójáról van szó!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.