Kővé vált imák

Ahelyett, hogy úgy éreznénk, keretek közé szorít, lehetőségként kellene a böjtre gondolnunk.

Vass Norbert
2018. 03. 11. 20:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár hete egy barátomtól kaptam azt a fényképet. Két kisfröccs között nyomta a kezembe egy budai borozóban, és azt tanácsolta, kezdjek majd egyszer valamit vele. Betettem egyből a könyvbe, amelyet olvasok, velem van azóta is. Méricskélem, nézegetem, úgyhogy akkor most próbálok. Kezdeni mármint vele valamit.

A jeruzsálemi Szent Sír-kápolna falából látszik a képen egy részlet. A templom örményekhez tartozó szeglete talán, bár ez mellékes. Bronzbarna építőelemek tagolják a szűk kivágatot, meditatív mintázatot képez rajtuk a megszámlálhatatlan fehér kereszt. Fugaszerűen futnak végig a fotón ezek az arasznyi jelek, amelyeket írástudatlan, meghökkent és kimerült férfiak véshettek a porózus kőzetbe, feltehetően a keresztes hadjáratok idején. Nem business classon jöttek, nem is fapadossal: gyalogosan jutottak el vélhetően a szent városba. Számkivetettek voltak, kalandorok, haramiák. Harcosok, akik kicsorbult fegyvereikkel hagyták névtelen névjegyüket Jeruzsálemben. Karcolt krikszkrakszaik mintha megkövült imák lennének. A megbánás, a fellélegzés, az áhítat fohászai, a létezés örömének analfabéta képversei. Jóval többek premodern szelfiknél. Mindegyik kereszt egy-egy regényes életet rejt. Éppen ebben van a fotó ereje: a szótlan drámát ragadja meg, ahogy gyűlnek és gyűlnek a koponyák sötét hegyére épült szentély kormos falán a tétova vájatok. Mint valami megfejthetetlen jelenléti ív.

A katakombákat juttatja még eszembe ez a kép, ahol a közösség legfontosabbjait volt ugye szokás a vértanúk közelébe temetni. Itt, Jeruzsálemben viszont, ahol az Isten fia vált vértanúvá, nem számít – e szerint a kép szerint –, ki vagy. Az is sokadlagos, mennyit hibáztál, és hogy a templom falára a keresztet épp azzal a pengével vésed, amelyet pár napja ember ellen fordítottál. Bárki legyél, a szent sírhoz odaléphetsz, a bíráskodást Krisztusra bízhatod – gondolom, ahogy sokadjára is megnézem ma este a szóban forgó fotót.

Eszembe jut még róla, hogy most böjti idő van, és hogy a böjt leginkább az önmegtartóztatásról szól. És hogy nem a húsevés meg a jóllakás tilalma ebben a legfontosabb. Azok a felszínét jelentik csak a böjtnek. A böjtben a máshol levés a lényegesebb, a kivonulás, az alázat és az áldozathozatal. Ezek a fiúk, akiknek a keresztjei látszanak a képen, a szent sírig meneteltek, Keresztelő János a pusztába zarándokolt, a legmesszebbre viszont Ábrahám ment: ő egy hegyre kapaszkodott fel, és hajlandó lett volna ott saját fiát áldozni Istennek.

Persze az Isten nem kér tőlünk ekkora áldozatot. Megelégszik azzal is, ha jobban figyelünk ebben a negyven napban. A böjt az aszkézis rítusa, az önmérséklet márpedig megtisztít. Ez az irracionálisnak ható gyakorlat kibillent a kényelmes mindennapokból, hogy az ünnepet készítse bennünk elő. Ahelyett, hogy úgy éreznénk, keretek közé szorít, lehetőségként kellene ezért a böjtre gondolnunk. Esélyként, hogy távolabb kerüljünk a megszokott robottól, közelebb a szent sírhoz. Ha már ott vagyunk, felfedezhetjük a falára karcolt sok tucat keresztet. És észrevehetjük, hogy mindezek másolatok csak, a sír pedig üres. És megsejthetjük a böjt igazi lényegét is, a készületet a feltámadásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.