Festők a lövészárokban

Az alkotásokon jól nyomon követhető a változás, ahogy a modern háború borzalmaira a fronton szolgálatot teljesítő minden katona ráébredt.

Pethő Tibor
2016. 03. 09. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mozgósítás első napján a szolnoki művésztelepről Budapestre jöttem, hogy ezredemnél, a magyar királyi budapesti honvéd gyalogezrednél jelentkezzem – idézi fel első világháborús katonai múltját az Egy hadifestő emlékei című kötetében Zádor István, a korábban Párizst és Firenzét is megjárt képzőművész. Zádor 1914 novemberének végén a szerb fronton súlyosan megsebesült, lábadozását követően pedig Vaszary Jánossal és Vadász Miklóssal közös rajzolócsoportba osztották be a sajtóhadiszálláson.

A korábbi korszakok romantikus csataképeire gondolhattak azok a katonai vezetők, akik megbízást adtak a kitűnő művészeknek a háború megfestésére. Érzékeny emberek grafitceruzái, ecsetvonásai nyomán viszont olykor egészen más, különösen érdekes opusok születtek a küzdelemről, a katonaélet mindennapjairól. Az alkotásokon jól nyomon követhető a változás, ahogy a modern háború borzalmaira a fronton szolgálatot teljesítő minden katona ráébredt. Régimódi huszárrohamnak képzelték kezdetben talán az ellenség legyőzését, aztán az első vonalban srapnellel, géppuskatűzzel, gyilkos lövészárok-háborúval találkozhattak. A festmények és grafikák abból a szempontból is kuriózumok, hogy a korban már általánossá vált a fényképezőgép használata, és a sajtóhadiszállás nagy számban fotósokat is bevetett az események dokumentálására. A művészek a harcokban nem vettek részt, viszont kéthetente kész alkotásokat kellett leadniuk, amelyek előbb szakmai zsűri elé, majd ha megfeleltek, hadikiállításra kerültek. Három tárlatot tartottak a világháború ideje alatt, az első 1916 januárjában nyílt meg a Nemzeti Szalonban. Olyan nevek szerepeltek a kiállításokon a már említett Vadász, Vaszary és Zádor István mellett, mint Márffy Ödön, Körösfői-Kriesch Aladár vagy a francia fogságot elszenvedő Rippl-Rónai József. (Érdekes adalék: Rippl az olasz fronton megismerkedett Oskar Kokoschkával is, aki azonban utóbb egy fejsérülés következtében kialakuló amnézia miatt teljesen elfelejtette őt.) Az első hadikiállítás centenáriuma előtt nem sokkal jelent meg az a gyűjteményes album, amely a legfontosabb alkotásokra, szerzőikre, a művek születésének körülményeire hívja fel a figyelmet. A szép kötet nemcsak a háborús opusokról szól, hanem a hadi témájú képeket elhelyezi az életműben is.

(Ludmann Mihály: Művészek a háborúban, 1914–1918. Látóhatár Kiadó, Budapest, 2015. Ára: 6500 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.