Hát elkezdődött. Ma délelőtt immár harmincadik alkalommal bőgnek fel a Forma–1-es autók motorjai, hogy aztán vasárnap délután eldöntsék egymás közt, 2015-ben ki lesz a Hungaroring királya. Tegnap az utolsó simításokkal is végeztek, a pályamunkások az utolsó szöget is beverték, így a délutáni bokszlátogatásra érkező több mint tízezer ember már egy teljesen felkészült pályára érkezett meg.
Sergio Perez hatalmasat bukott az első szabadedzésen péntek délelőtt, amit piros zászlóval meg is szakítottak. A mexikói pilóta jól van, de a Force India rommá tört. Aztán éppen Kimi Raikkönen kapott defektet, amiért újra jött a piros zászló.
Az első szabadedzést egyébként Lewis Hamilton nyerte, csapattársa, a német Nico Rosberg végzett a második, Räikkönen pedig harmadik helyen.
Egy biztos, már tegnap hatalmas dugó alakult ki a Hungaroring környékén, ugyanis azok, akik háromnapos belépővel rendelkeznek, egészen közelről, konkrétan a bokszutcában nézhették meg a versenyautókat, találkozhattak a pilótákkal. Mindenesetre a rendőrség jól vizsgázott, és határozott, de udvarias fellépésüknek köszönhetően senki sem maradt le erről a különleges élményről.
Jules Bianchi halála sajnos rányomja a bélyegét a pályán uralkodó hangulatra. A 25 éves korában elhunyt franciát ugyanis mindenki szerette, éppen ezért úgy döntöttek az illetékesek, hogy a Forma–1 nagy családja, pilóták, csapatok és rajongók közösen búcsút vehetnek tőle a Magyar Nagydíjon. Maga a vasárnapi verseny egyperces gyászszünettel kezdődik Bianchi emlékére, illetve valamennyi pilóta autóján egy búcsúfelirat lesz majd látható: Ciao Jules.
A Hungaroring négyszeres győztese, a világbajnoki címvédő Lewis Hamilton szeretne a többiektől külön is emlékezni az elhunytra, és ennek megvalósításához a rajongói segítségét kéri. – Szeretném, ha minél többen írnának a Facebook-oldalamra, hogy milyen felirat kerüljön fel Jules-re emlékezve a sisakomra. A hozzászólásokban várom a javaslataitokat, a két legjobb pedig felkerül a sisakomra és az autómra – írta ki közösségi oldalára a címvédő.
Persze nemcsak a gyász van jelen a mogyoródi pályán. Az FIA illetékesei ismét két DRS-zónát jelöltek ki: a 130 méterrel a tizennégyes (utolsó) kanyar csúcspontja, valamint 6 méterrel a kettes kanyar után hozhatják működésbe a versenyzők az állítható hátsó szárnyat. A versenybírák munkáját ezúttal az ötszörös Le Mans-i győztes, korábbi F1-es versenyző, olasz Emanuele Pirro segíti majd, míg a Pirelli a Magyar Nagydíjra a sárga oldalfalú lágy és a fehér jelölésű közepes gumiabroncsokat hozta el.
– Az egyik leglassabb aszfaltcsíkon folytatódik a világbajnokság, ahol látszólag véget sem érnek a technikás kanyarok. Ez a versenyzőket, az autókat és a gumikat is komoly kihívás elé állítja, a célegyenest kivéve ugyanis nincs a pályának olyan pontja, ahol lélegzetvételnyi szünethez lehet jutni. A pályán nem könnyű előzni, szóval a gumistratégia ezúttal is döntő lehet – jelentette ki Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója.
Az összetett második helyén álló Nico Rosberg úgy érzi, idén akár a világbajnoki címet is megszerezheti, és ehhez egy nagyon fontos lépést tehet a Hungaroringen. – Tavaly nem alakult számomra ideálisan a verseny, de az idén mindenben készen állok arra, hogy nyerjek. Az időmérőn nagyon fontos lenne a pole pozíció megszerzése, bízom benne, hogy ez sikerülni fog – közölte Rosberg.
„Igenis megvan a sebességem a szerződésem meghosszabbításához, ám higgyék el nekem, már hozzászoktam a pályafutásom jövőjét illetően az ilyen felhajtáshoz. Tavaly is ugyanezt kellett átélnem, és akkor is azt mondtam, számomra nem létkérdés, van-e szerződésem. Egyértelművé tettem a csapat számára, hogy maradni szeretnék a következő évre.”
A Ferrari pedig abban bízik, hogy a magyar pályán közelebb kerülhet a Mercedeshez. Sebastian Vettel még sosem tudott itt nyerni, míg sokan úgy vélik, a Magyar Nagydíj jelenti Kimi Räikkönen utolsó esélyét arra, hogy megtarthassa ülését 2016-ra. Mindenesetre a finn szereti a magyar pályát, 2005-ben már nyert is itt, míg 2013-ban a Lotus pilótájaként is a dobogóra állhatott. – Mindent megteszek azért, hogy jól szerepeljek. Már közel járok ahhoz, hogy azt hozzam, amit várnak tőlem. Nem aggódom a következő év miatt, majd az idő eldönti, kapok-e lehetőséget jövőre – nyilatkozta Räikkönen.
Szintén a dobogóra hajt Mogyoródon a Williams gárdája. A brazil Felipe Massa szerint Silverstone-ban bebizonyították, ismét versenyképesek. – Az alacsony csúcssebesség miatt a mogyoródi pálya nem a legmegfelelőbb az autónknak, de az előző versenyen megmutattuk, újra versenyképesebbek vagyunk. Hiszem, hogy odaérhetünk a dobogóra – sommázta véleményét Massa.
A Hungaroring legeredményesebb istállója, a McLaren egészen más célokkal érkezett Magyarországra. Fernando Alonso – 2003-ban pályafutása első győzelmét aratta itt – úgy véli, ha valahol, akkor itt megfordulhat a sorsuk. – Úgy hiszem, a szezon második felében egy másik McLarent látunk majd, egy jóval versenyképesebbet. Ehhez a fejlesztéseink már megérkeztek, így nem kizárt, hogy végre egy jó versenyt vívhatunk már a Hungaroringen – idézte Alonso szavait a Forma–1 hivatalos oldala.
Ráadásul erre most tényleg minden esélyük megvan a wokingiaknak, ugyanis a Motorsport Világtanács legutóbbi döntésének köszönhetően friss Honda-motorokkal vághat neki Alonso és Jenson Button a Magyar Nagydíjnak, és nem kell attól félniük, hogy emiatt rajtbüntetést kapnak. A FIA döntése alapján a sportág új motorgyártói első szezonjukban eggyel több – azaz négy helyett öt – erőforrást használhatnak fel büntetlenül.
A vb állása
Pilóták: 1. Hamilton 194 pont, 2. Rosberg 177, 3. Vettel 135, 4. Bottas 77, 5. Räikkönen 76, 6. Massa 74.
Konstruktőrök: 1. Mercedes 371 pont, 2. Ferrari 211, 3. Williams 151, 4. Red Bull 63, 5. Force India 39, 6. Lotus 29.
A 2015-ös vb-mezőny (rajtszám): Mercedes: Lewis Hamilton (brit) 44, Nico Rosberg (német) 6, Red Bull: Daniel Ricciardo (ausztrál) 3, Danyiil Kvjat (orosz) 26, Williams: Felipe Massa (brazil) 19, Valtteri Bottas (finn) 77, Ferrari: Sebastian Vettel (német) 5, Kimi Räikkönen (finn) 7, McLaren: Fernando Alonso (spanyol) 14, Jenson Button (brit) 22, Force India: Nico Hülkenberg (német) 27, Sergio Pérez (mexikói) 11, Toro Rosso: Max Verstappen (holland) 33, Carlos Sainz (spanyol) 55, Lotus: Romain Grosjean (francia) 8, Pastor Maldonado (venezuelai) 13, Sauber: Marcus Ericsson (svéd) 9, Felipe Nasr (brazil) 12
Manor: Will Stevens (brit) 28, Roberto Merhi (spanyol) 98
A mai program
10.00–11.30 Forma–1 első szabadedzés
12.00–12.45 GP2 – szabadedzés
14.00–15.30 Forma–1 második szabadedzés
15.55–16.25 GP2 – időmérő
16.45–17.30 Porsche Mobil 1 Supercup – szabadedzés
17.50–18.35 GP3 – szabadedzés