Fa Nándorra vár a világ

Célban a hetedik, a 63 éves magyar a Vendée Globe-mezőny élén.

2017. 02. 03. 5:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kólában méri már a távolságot Fa Nándor: végre szisszent az utolsó is abból a négy palackból, amelyet csapata 89 napja a startnál a gondjaira bízott. Fa a 8. Vendée Globe földkerülő szóló vitorlásversenyen tegnapelőtt megkezdte utolsó 2000 mérföldjét, kapaszkodva a nyugatias szelekbe az Atlanti-óceánon. Azok után, hogy a viadalon 7.-ként tegnap, helyi idő szerint reggel 8-kor – a szponzorok és a média zöld jelzését bevárva – áthaladt a célvonalon a francia Louis Burton (ideje: 87 nap 22 óra), most már a 8. helyen haladó magyar Spirit of Hungaryn (SoH) a világ szeme.

Az alapcélként vázolt 100 napos körbeérést bőven megcsípheti – friss valószínűség szerint – jövő szerdán, a hajrában viszont sok szerencséje egyelőre nincs, a legjobb áramlatokat az égiek mintha elhúznák az orra előtt. A szenvedős haladást okosan kihasználva nem hiába ellenőrzött – mint kiderült – lifegő kormánycsavarokat

A mai legmodernebb IMOCA hajók a test oldalára szerelt „bajuszokkal” (foil) mennek, amelyek erős dőlés esetén a hajó stabil haladását és vízből kiemelkedését segítik.

Persze nem csak a szél miatt nőtt a lemaradása a győztestől majd három hétre, és erről kevesebb szó is esik. Fa Nándor 1998 után csak a négyéves SoH projekt 2012-es bejelentésekor tért vissza az óceáni vitorlázás világába, és sok rutin ide, rengeteg tanulás oda, e sok-sok év alatt legfőképp a gyakorlati tudást tekintve került hátrányba, és hát kár volna elhallgatni, hogy a szabványadó IMOCA 2013-ban úgy változtatott a követelményeken, hogy a legjobbak akár bennfentes információként, jó előre hozzájuk férhettek. A SoH projekt ekkor viszont már előrehaladott állapotban volt, Fa Nándor pedig tapasztalat híján nem vállalta az ultramodern, „bajuszos” konstrukciót. Blogján így ír erről: „Az önbizalom és a vállalkozó kedv nem elég, kell a tapasztalat ezekhez a hajókhoz, meg kell tanulni és szokni a nagy sebességet, ami folyamatosan stresszes, időnként igen félelmetes, a navigációs és meteotaktikai gyakorlatról nem is beszélve.” A SoH sebességét követve a táv jelentős részében azért így is versenyképes volt a legjobbakkal, szégyenkezésre tehát koránt sincs oka, mi pedig egyenesen büszkék lehetünk rá.

A 18,28 méter (60 láb) hosszú, 5,65 méter széles, 4,5 méter merülésű és 29 méter árbócmagasságú (ez egy tízemeletes ház magasságának felel meg) „hölgyet” illetően segítséget kértünk a SoH-csapattól, de lapunkon keresztül is kérik a nyilvánosság türelmét, a vízi csoda részletes bemutatásával így meg kell várnunk, míg Fa Nándor befut Les Sables d’Olonne-ba és a szponzori kötelezettségeken átrágva magát Budapestre érkezik – szűk két hét múlva. Akkor azokra a híresztelésekre is válaszol, hogy eladja-e a Spirit of Hungaryt.

Azt, hogy óceáni szólóvitorlázó karrierjének napokon belül vége, friss blogbejegyzésében is megerősíti. Ugyanitt kiderül az is, a hajóépítéstől – látva a bajuszos csodákat – egyáltalán nem ment el a kedve, sőt: „Gondolkodom egy hajóról, ami versenyképes tudna lenni a mostani szárnyas generációval. A hajó formája, belső szerkezete és a munkatere a fő kérdés. A hajó napokat, heteket rohan 20 csomó feletti átlagsebességgel, és ennek megfelelően kell a munka- és az életteret kialakítani. Nagy kedvem lenne megvalósítani, de már nem magamnak. A most legjobbaknak is második, harmadik köre, mire összeáll a teljesítmény eredménnyé, pedig ebben nőnek fel, van kiktől tanulniuk, és végigjárják az ábécét.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.