Amikor 2018 novemberében a Der Spiegel című hamburgi hetilapban leleplező cikksorozat jelent meg a Manchester City pénzügyi fair play-t sértő gyakorlatáról, sokan azt hitték, ennek a bravúros oknyomozó szériának sem lesz következménye, ahogy az már megszokott a világfutballban; a kutya ugat, a karaván halad.
De nem így történt. Az UEFA tavaly márciusban jelezte, hogy a Klubok Pénzügyi Kontrollját Végző Testülete (CFCB) megbízta a szövetség nyomozó hatóságát, a Vizsgálati Kamarát (Investigatory Chamber, a továbbiakban IC), hogy derítsen fényt a 2008 óta az abu dzabi uralkodócsalád sarja, Manszur bin Zajed al-Nahjan tulajdonában lévő klub kreatív könyvelési gyakorlatára, amely a gyanú szerint szembemegy az UEFA által 2011-ben meghirdetett pénzügyi fair play-jel. (Ennek lényege lecsupaszítva: a klubok ne költhessenek többet, mint amennyi a piaci eszközökkel megszerzett bevételük, magyarul: dúsgazdag, milliárdos tulajdonosok ne boríthassák fel az európai futballban évtizedek alatt kialakult status quót.)
Időközben kiderült, hogy a Der Spiegel által eredetileg csak „John” néven emlegetett forrás – ahonnan a leleplező cikksorozat alapját képező e-mailek származtak – valójában egy Rui Pinto nevű portugál számítógépes guru, aki ellen hazájában büntetőeljárás folyik. Mindez azonban – jóllehet a City jogásza azonnal lecsaptak a hírre – nem vonhatja kétségbe a kiszivárogtatott e-mailek leleplező erejét.

Fotó: Reuters
Vegyük például a City akkori pénzügyi vezetője, Jorge Chumillas által küldött elektronikus levelet, melynek fejléce „Cashflow” volt, és amely egy állítólagos, 65 millió font összegű, a 2013/2014-es pénzügyi évre vonatkozó könyvelésben szereplő szponzori bevételt ekképpen részletez: „ebből 57 millió font az Abu Dhabi United Group (ADUG) hozzájárulása a költségvetésünkhöz, és csak 8 millió az Etihad légitársaság szponzorációja.”
Mármost, az ADUG Manszur sejk saját cége, még közérthetőbben: a klubtulajdonos saját zsebéből finanszírozta a Manchester City futballklubot, ahogy az a Guardianben (tehát egy brit lapban!) publikált e-mailből egyértelműen kiderül.