Jönnek a Formula–1 históriájának leggyorsabb körei

Bár Lewis Hamilton már három hete a Török Nagydíjon bebiztosította a hetedik világbajnoki címét, a Mercedes pedig ezt már korábban megtette, az előttünk álló Szahíri Nagydíj – a vb utolsó előtti futama – mégis az idei legérdekesebb versenyhétvégét ígéri.

2020. 12. 04. 7:30
George Russell
Mercedes' British driver George Russell speaks during the presser ahead of the Sakhir Formula One Grand Prix at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on December 3, 2020. - George Russell will step up from Williams to replace world champion Lewis Hamilton, who tested positive for Covid-19, at Formula One's Sakhir Grand Prix in Bahrain, Mercedes announced Wednesday. (Photo by Florent Gooden / FIA / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / FIA / FLORENT GOODEN"- NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS Fotó: Florent Gooden Forrás: AFP_FIA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamiltonnak ehhez is köze van, mivel elkapta a koronavírust, nem indulhat, így pályafutása során először hagy ki versenyt: 2007. március 18-án debütált az Ausztrál Nagydíjon még a McLarennel, azóta nem hiányzott F1-es futamról. Ez 265 versenyt jelent zsinórban, ami rekord az autósport elit kategóriájában. (A jelenlegi mezőnyből Daniel Ricciardo 186-nál jár.) Hamilton a legutóbbi 48 versenyén pontszerző volt, ezt a csúcsát sem javíthatja tovább.

A hétszeres világbajnok helyére a Szahíri Nagydíjra honfitársa, a 22 éves George Russell ugrik be, aki a Mercedes tehetségkutató programjának a tagja, és második éve a halovány Williamsben gyűjti a Formula–1-es tapasztalatokat. Mivel a grove-i istállónak a Mercedes szállítja a motorokat, a „kikölcsönzése” egyszerű ügymenet volt. Nem mellékesen Russell az egyik opció Hamilton helyére akkor is, ha a világbajnok visszavonul. Most meglátjuk, mit tud a fiatal versenyző a legjobb autóban, és mire megy az „ezüst nyilak” másik pilótája, Valtteri Bottas ellen, akinek sokan megkérdőjelezik a kvalitását. Russell az idei, W11-es modellben még nem ült, ám az elmúlt három évben mindig tesztelt a csapattal. Most pedig azért is a középpontban van, mert a Mercedes 2010-ben összeállt gyári alakulatának színeiben eddig csak Michael Schumacher, Nico Rosberg, Hamilton és Bottas indult versenyen.

George Russell itt már a Mercedes öltözékében
Fotó: Florent Gooden / AFP/FIA

S ugyan Russell az eddigi 36 futamán a Williamsszel még nem szerzett pontot, az időmérőkön mindig megverte aktuális csapattársát – tavaly Robert Kubicát, idén Nicholas Latifit –, és ez is komoly sorozat. Olyannyira, hogy az örökrangsorban a harmadik helyen áll holtversenyben Nelson Piquet-vel, míg Schumacher 56-os, Ayrton Senna 44-es szériáig jutott pályafutása elején kétségkívül gyengébb csapattársak ellen.

– Lewist természetesen senki sem pótolhatja, de mindent beleadok majd – ígéri Russell, akit a Williamsnél a csapat teszt- és tartalékpilótája, a brit és dél-koreai állampolgárságú Jack Aitken helyettesít. A 25 éves versenyző kéznél volt, mert a Formula–2-ben szerepel, így Bahreinben tartózkodik. Idén a Stájer Nagydíj első szabadedzésén ő ült az egyik Williamsben, Formula–1-es futamon azonban még nem indult, miként a 24 éves brazil Pietro Fittipaldi sem. A kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája a hétvégén a Bahreini Nagydíjon borzalmas balesetét kisebb égési sérülésekkel megúszó Romain Grosjeant helyettesíti a Haasnál, a tesztpilótai státusból előrelépve. Bahreinben maradva a Szahíri Nagydíjon tehát két újoncot avat a Formula–1, és szezon közbeni futamon ilyen legutóbb közel húsz éve, a 2001-es Olasz Nagydíjon esett meg.

Kuriózum maga a pálya is, mert nem a múlt hét végi, hanem most először kijelölt, 3543 méteres vonalvezetésű. Mivel Monaco kiesett, idén ez a legrövidebb versenypálya (87 kört kell megtenni), és a 74 százaléka padlógázas. Így a legjobb köridők 54-55 másodpercesek lesznek, vagyis nem kérdés, hogy a Formula–1 történetének leggyorsabb köreit látjuk majd. A rekordot egyelőre még Niki Lauda tartja, aki az 1974-es Francia Nagydíj időmérőjén a megkurtított dijoni pályán 58,79 másodperccel nyerte meg az időmérőt.

Ennyit a Szahíri Nagydíj felvezetéséről, tényleg a szezon legérdekesebb versenyhétvégéje elé nézhetünk.

Vizsgálják a balesetet

A Nemzetközi Automobil-szövetség vizsgálatot indított Romain Grosjean vasárnapi balesete miatt. Az eset áttekintése várhatóan hat-nyolc hetet vesz majd igénybe, ellenőrzik a szahíri pálya biztonsági elemeit, a pályát övező biztonsági korlátok kialakítását és minőségét, illetve a pályafelügyelők és az orvosi személyzet munkáját. A vizsgálatba bevonják a Formula–1 illetékeseit, a Haas csapatot és a versenyzők szervezetét is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.