Az azóta eltelt idő alatt a zarándokvonat nemzeti jelképpé vált, s pünkösdkor a zarándokok újra útnak indulnak Csíksomlyóra. T. Hámori Ferenccel, az út főszervezőjével beszélgettünk a történelmi háttérről és a Történelmi Székely Gyors jelentőségéről.
– Mielőtt „útnak indulnánk”, mit kell tudnunk az erdélyi vasút történetéről, fejlődéséről?
– A vasutak kifejlődésének időszakában, főleg 1848-ban és 1867-ben az erdélyi vasútépítéseket stratégiai fontosságúnak ítélte meg a magyar törvényhozás. Ennek megfelelően számtalan magyar és birodalmi vasútépítési terv tartalmazta az erdélyi fejlesztéseket. Ezek közül kiemelkedik az Országos Magyar Gazdasági Egyesület tervezete, amelyet Hollán Ernő, a kor kiemelkedő magyar vasútépítő mérnöke 1856–62 között készített, és elsőként tartalmazta Nagyvárad–Kolozsvár–Brassó vasútvonalat.
A vasútvonal megvalósulásához a döntő lökést a kiegyezés, annak összetett tartalmán belül gróf Mikó Imrének, Erdély Széchenyijének közlekedési miniszterré történt kinevezése jelentette. A magyar országgyűlés 1867 júliusában mondta ki a Nagyvárad–Kolozsvár–Brassó vasútvonal megépítését. A beruházást azonban hangos pénzügyi botrányok kísérték, és az eredeti határidőkhöz képest jelentősen megcsúszva, csak 1873 augusztusában fejezték be a munkákat. Később Erdélyt is erekként hálózták be a vaspályák, a Székelyföldet azonban sokáig elkerülték.
A XIX. század utolsó évtizedének elején Csík és Háromszék vármegyében például egy árva kilométer vasút sem futott. A székelyföldi fővonal megépítésének ügye végül Baross Gábor minisztersége idején mozdult el a holtpontról. Ekkor írták elő a Sepsiszentgyörgy–Szászrégen közötti, később székely vasútként ismert, állami kézben lévő, 223 kilométer hosszúságú vaspálya megépítését.
– Melyek azok az emlékek, helyszínek, amelyek ma is ennek a hőskornak a mementói? A Történelmi Székely Gyors mennyiben érinti ezeket a történeti állomásokat?
– A fővonal Nagyvárad–Kolozsvár közötti része a magyarországi vasútépítés addigi legjelentősebb alkotásának számított. Eleinte Nagyvárad északi szakaszán halad a pálya, majd hídon a Sebes-Körös bal partjára tér át. Ezt követően végig a folyó egyre szűkülő völgyében robog a vonatunk a Bánffyhunyadon túl, Zsoboknál húzódó vízválasztóig, majd a Nádas-patak völgyében érjük el Kolozsvárt.