Mert jólesik egy kis otthonosság, amikor egyébként hideg neonfények jelzik a kijelölt utat a fogyasztás, a konzumkultúra és a médiahiszti közös ösvényén. Majd megjelent egy gorilla, egy vadászpuskával végigjárta a Kultúra Házának összes helyiségét, miközben ott vibrált előttünk a „Freedom Sloboda” szópáros, mert, ugye, ez itt most már a SZABAD világ, s Marek Hovorka fesztiváligazgató az elnyűhetetlen sáljában bedobta az idei fesztivál kulcsszavát: örökkévalóság.
Szép kerek ez így együtt, csehül meg még jobb, hiszen ebben a mulatságos és csodálatosan dallamos nyelvben mindössze egyetlen ékezet választja el az örökkévalóságot a materializmustól, és ez a két legfontosabb szegmense a dokumentumfilmezésnek.
Idén a két fő csapásirány a terrorizmus és a szürrealizmus, amelyek, lássuk be, nem is állnak olyan távol egymástól. A szervezők a Charlie Hebdo-támadás után kezdtek el dolgozni a Terrorizmus szekción, és némi tanakodás után az európai terrorizmusra fókuszáltak, tekintve, hogy a kontinens sajtója mintha elfeledkezett volna a gyökerekről, miközben kétségbeesetten és többnyire sikertelenül próbálja értelmezni a jelen támadásait. Az arab tavasz „mindeközben” arab télbe fordult, a migránstömeg Európát is új irányba lökte, a jövőt egyelőre nehéz dokumentálni, viszont jó ötletnek tűnt behúzni még egy szekciót, az Al Akbar filmjei segítenek felfogni a polgárháború sújtotta Szíria borzalmas állapotát.
A másik nagy egység az idei fesztiválon a szürrealizmus. Tágulhat is vele rögtön a látókör, hiszen hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a vásznon a műfajt Dalí és Bunuel találta ki nekünk az Andalúziai kutyával, holott ez így nem pontos, úgy vélhetnénk, a mozgalom fősodrának kifáradásával a filmkészítésből is eltűnt, de ez sem igaz, és akkor még mit szóljunk a Jihlavában most életműdíjat kapott Artavazd Pelesjan munkásságához, akiről a mindig kekec Godard is a legnagyobb elismeréssel szólt.
És ha már Godard és az örökkévalóság, akkor nézzük, miként veselkedett neki a huszadik század egyik legfontosabb filmese a huszonegyedik századnak. Ezt írta: „Egy napra van szükségem ahhoz, hogy elmeséljem egyetlen másodperc történetét, egy évre, hogy egy percét, egy életre, hogy egy óráét és egy örökkévalóságra, hogy egyetlen napét.”
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!