Az utolsó vetítés

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni: a Sundance nagydíjasa az elmúlás távoli lidércével riogatja különc középiskolásait.

Farkas Viktor
2015. 10. 03. 7:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tinivígjátékok mindig is kiválóan reflektáltak arra a korszakos miliőre, amelyben készültek. A Meglógtam a Ferrarival vagy a Kockázatos üzlet serdülő bűnözői a 80-as évek önfeledt popkultúrájában kergették az amerikai álmot, sérthetetlenséget kölcsönözve Wayfarer napszemüvegeiktől.

Helyüket a zsánerben napjaink hiperérzékeny hipszterei örökölték. Sodródó művészlelkek, akik már a melodráma valósága felé húznak, megidézve a független mozgóképgyártás kívülállóságából fakadó önkifejező képességét, ahogy azt Earl, Greg és az általuk készített ötletes, klasszikusokat kifigurázó házivideók is mutatják az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni című filmben. Ekképpen a leukémiás osztálytársával anyja nyomására barátkozó fiú története a saját regényét forgatókönyvvé adaptáló Jesse Andrews vagy a rendező, Alfonso Gomez-Rejon generációs élménye is lehetne.

Rögtön ki is ütközik, hogy a direktor is jobban tud érvényesülni ebben az indie környezetben, hiszen bemutatkozó alkotása, a Rettegés alkonyat után című horror folytatás/feldolgozás kissé lassú volt saját műfajához képest. Második nagyjátékfilmjének azonban már nem árt ez a megfontoltság. Nem is meglepő, hogy az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni meghozta Gomez-Rejon számára a nagy áttörést, többek között a Sundance Filmfesztivál zsűrijének nagydíját.

A dolgozat súlyát az adja, hogy a fiatalok mindennapi problémái mellé – mint a barátság, szerelem, kirekesztettség vagy a továbbtanulás, pályaválasztás – beemeli az elmúlás távoli lidércét. Ám sajnos ebben a karakterorientált környezetben a főhősök néha hajlamosak idegesítővé válni – túlságosan a végletekben mozognak, vagy kiábrándítóan kínosak, máskor pózőrségbe hajlóan lazák –, olykor a minimalista aláfestő zenével egyetemben.

A kezdeti, humorra jól kihegyezett felütés után Earlék kalandja kissé leül, epizodikussá válik, ugyanakkor ezen lüktetés segítségével készíti elő a rendező filmje komoly gyomrosait is, amelyek után gyakran csak hüledezik a néző. Ezek mégsem nyomják agyon az ember hangulatát, összességben pozitív utóízt hagyva maguk után: inkább meghatják vagy elgondolkodtatják a nézőt, és ez az, amiben a mű ereje rejlik.

Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni kedves mozis átvezetés a nyárból az őszbe, és ha az Amerikai Filmakadémia nem találja túl fiatalosnak, a fesztiválsikerek után lehetséges, hogy az Oscar-jelöltek közt is viszontláthatjuk majd. Maradandósága, időtállósága ellenben ezzel együtt is kérdéses.

(Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, színes, feliratos, amerikai filmdráma, 105 perc, 2015, Rendező: Alfonso Gomez-Rejon, forgalmazó: InterCom)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.