Gúnyt űzni a fogyatékosságból vagy kacarászni bármiféle emberi aberráción súlyosan elítélendő cselekedetek. Kultúrember számára nehezen képzelhető olyan helyzet, amelyben ilyesmire vetemedik, ha mégis, akkor önvizsgálatra szorul. Blablabla – mondaná erre Anders Thomas Jensen, a dán film (egyik) fenegyereke, aki legújabb alkotásában eddigi rendezői húzásaihoz képest is merészebbre szánta el magát.
A nálunk éves késéssel bemutatott Férfiak és csirkék már-már magmatikus mélységbe ránt magával a szokottnál is morbidabb humorával. Mondhatni, a pokolba nevettet, hogy a tapasztalatból merítve az említett önvizsgálatra késztessen.
A szexuálisan túlfűtött Elias éppen egy étterem vécéjében vezeti le a feszültséget egy kerekesszékes pszichoterapeutával megesett sikertelen rapidrandija után, amikor testvére telefonon közli vele apjuk halálhírét. Gabriel, a refluxos, kopaszodó író és egyetemi tanár éppen a kórterem mosdójába öklendezik, amikor a papa exitál. Az elhunyt videoüzenetéből kiderül, a fiúkat örökbe fogadták, így útra kelnek, hogy találkozzanak biológiai apjukkal, aki Ork szigetén, egy elhagyatott, háztáji állatokkal belakott szanatóriumban él három féltestvérükkel.
Ha a rendező előző három egész estés filmje alapján nem lett volna világos, a családegyesítés bizarr és burleszkszerű jelenetei talán felébresztik a gyanút, hogy Jensen agya egy szörnykeltető.
Míg a Gengszterek fogadója, a Zöld hentesek és az Ádám almái a bűn útjára tévedt, eltorzult lelkű nyomorultakról, a Férfiak és csirkék torzszülöttekről mesél, akiknél a belső és külső csúfság velük született adottság. Gabriel és fivérei mindannyian más anyától származnak, és nyúlszájjal jöttek a világra, a filozófiatanárt leszámítva pedig nem normálisak, ezért beilleszkedésre és emberi kapcsolatra teljesen alkalmatlanok.
Igaz, esti mese gyanánt a sajtfüggő Josef precíz előadásban számol be a Föld kihalási eseményeiről, de Ábrahám és Izsák morális kérdéseket feszegető történetében az áldozati kecske sorsát tartja említésre érdemesnek. Figyelemre méltó, ahogy konfliktusaikból a fivérek erőszakkal keresik a kiutat, Franz például preparált állatokat alkalmaz buzogányként, valahányszor idegállapotba kerül.