Szomorú fehér lány a forradalomban

Halála után 46 évvel végre elkészült az első dokumentumfilm a 60-as évek rockikonjáról.

Markovics Péter
2016. 03. 19. 13:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán okkal sírják vissza a 60-as éveket azok, akik benne éltek. Utoljára ugyanis akkoriban indult átfogó hadjárat a közöny, a képmutatás, a szűklátókörűség és a haszonelvűség, a világot állandó szorongásban tartó birodalmi szemlélet ellen. Manapság mintha már senki nem akarná megváltani a világot. Kevéske e világi időnket felszalámizza a fogyasztói gazdaság, figyelmünket ezerfelé terelve a valódi emberi lét fókuszpontjairól, a félelemgyárakból szivárgó sűrű füstben tapogatózva pedig elfogadjuk az irányt és védelmet kínáló politikusok kinyújtott kezét. Ma már tudjuk, hogy az ellenkultúra forradalma, a beat- és a hippimozgalomból sarjadt szellem annak idején öngyilkos küldetésre vállalkozott.

A korszak kamikaze zenészei azonban elég hangosak voltak ahhoz, hogy üzenetük visszhangja ma is itt zengjen körülöttünk. „Élj gyorsan, szeress szenvedélyesen, és halj meg fiatalon!” – hangzott Janis Joplin ragadós üzenete, amihez elég bátor is volt igazodni még sok, tiszavirágéletében bálvánnyá vált zenésztársával együtt. Ez a féktelen, önpusztító tűzáldozat, tűnjön ma már bármekkora ostobaságnak is, nem múló égési sérüléseket okozott a világrendnek, ami ellen felszították. Más kérdés, hogy a generáció számos tagja betű szerint vette bálványai üzenetét, és szükségtelenül, ostobán menetelt utánuk – végzete felé.

Amy Berg rendező elsőként készített dokumentumfilmet Janis Joplinról, s ezzel évtizedek óta esedékes tartozást rótt le. Dicséretére váljék az is, hogy a „Janis – A Janis Joplin-sztori” című alkotás mindvégig az énekesnő alakjára fókuszál, s nem pocsékolja a filmidőt azzal, hogy személyiségének és életútjának felfejtésével, annak történelmi-társadalmi kontextusba ékelésével bíbelődjön.

Erre nincs is szükség, mivel – miként a film is rávilágít – a semmiből érkezett Janis Joplin elkerülhetetlenül ugyan, ám szinte öntudatlanul keveredett a „szabadságharc” első vonalába. Berg filmje bemutatja a texasi kisvárosból származó fehér lányt, aki az elnyomott feketék zenéjében, a bluesban találta meg önmagát, a lázadó kamaszt, aki képtelen azonosulni környezetével és a társadalomban ráosztott édeskés női szerepével, különcségével pedig otromba gúnyolódások céltáblájává vált.

A bevágott stúdiófelvételekben, tévéshow-kban és interjúkban megidézett életvidám, szenvedélyes rockcsillag alakját elhalványítja a testvérek, egykori zenésztársak, barátok, szeretők visszaemlékezéseiből és a szülőknek hazaírt levelekből összeálló szélesvásznú kép, amely feltárja Joplin összetett személyiségének mélységeit. A magányos és szomorú lány alakjáról, boldogság utáni kétségbeesett és reménytelen vágyáról, csillapíthatatlan szeretetéhségéről persze az életrajzi leírások is értekeznek. Berg azonban, ahogy filmjének eredeti címe – Janis: Little Girl Blue – is jelzi, áthelyezi a mítosz hangsúlyait. A bálványt persze ha akarná, sem tudná ledönteni, mellette azonban piedesztálra emeli a gyermekkorát magával cipelő esendő embert.

Janis Lyn Joplinnak csupán néhány év adatott meg a csúcson: 1970. október 4-én herointúladagolásban halt meg Los Angelesben, így az elsők között került fel a 27 évesen elhunyt zenészlegendák listájára. Míg Jim Morrisont elsősorban a gondolatai, Jimi Hendrixet a gitárjátéka, Joplint az énekhangja emelte be a „27-esek klubjának” Három J néven emlegetett szűkebb elitjébe. Sámáni révületű, zabolátlan és szenvedélyes előadásmódjuk önmagában is hadüzenet volt a konvenciók ellen.

Joplin sosem lengette a feminizmus zászlaját, és nem hirdette az esélyegyenlőséget sem: megtestesítette ezeket – s így jócskán megelőzte a korát. A film végére felmerülhet bennünk, hogy a céltalan celebrémek és transzzsírmentes műdívák világában éppoly nagy szükség volna rá.

(Janis – A Janis Joplin-sztori. Színes és fekete-fehér, feliratos amerikai dokumentumfilm, 103 perc, 2015. Rendező: Amy Berg.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.