Bár Fliegauf Bence (korábban Benedek) filmről filmre stílust vált, mégis van, ami állandó: alkotásai nem adják könnyen magukat. Sosem voltam még Fliegauf-vetítésen úgy, hogy a nézők egy (kisebb-nagyobb) része ne hagyta volna el a mozitermet. Ez azonban nem úgy minősíti a rendezőt, ahogy elsőre gondolnák: filmjei rendkívül erőteljes hatású képi költemények, amelyek nem találhatnak utat mindenkihez. Nincs ez másként a Liliom ösvény című új filmjével sem, amelyet a berlini premier után a Titanic filmfesztiválon láthatott először a magyar közönség.
Egyszerre lenyűgöző és zavarba ejtő módon idegen, mintha nem akarna igazán közel kerülni a nézőhöz. Ez volt az érzésem már a rendező első, Rengeteg című filmje kapcsán is, de a későbbiek, a Dealer, a Méh, a Tejút, illetve a cigánygyilkosságok történetét feldolgozó, Berlinben Ezüst Medvével jutalmazott Csak a szél is hasonlóan tartották a távolságot. Fliegauf Bence az emberi létezés alaptragédiáját a mindennapi cselekvésekben mutatja meg – legyen bármilyen szürreális vagy éppen fantasztikus a történet –, de ezek a mindennapok egy rendkívül sötét, rideg és távoli világ mindennapjai.
A Liliom ösvény egy anya és fia, Rebeka (Stefanovics Angéla) és Dani (Sótonyi Bálint) különleges kapcsolatát mutatja be. Az anya éppen kilépett a házasságból, és mintegy vezeklés- vagy még inkább magyarázatképpen, hogy miért hagyta magára, s így semmisítette meg a családot, egy mesét mesél hétéves fiának. Egy mesét a Tündérről, a Vadászról és gyermekükről, Aranyomról. Ez a mese azonban legkevésbé sem emlékeztet a kisgyermekeknek mondott kalandos, erkölcsi tanulsággal végződő történetekre, mivel csontig hatolóan rémisztő. És nem úgy, mint a Grimm fivérek horrorisztikus, ám a mesék logikáját megőrző művei. Fliegauf Bence meséje a lélek legsötétebb kamráiba vezeti a nézőt, és amint gyenge fény gyúl a feketeségben, magára hagyja a felismeréssel, hogy miről is szól Aranyom története.
Előző filmjével a rendező aktuális közéleti tragédiára reflektált, a cigánygyilkosságokról forgatott, ezúttal befelé fordult. A Csak a szél sikere után belevágott egy, a tasmániai népirtásról szóló nemzetközi produkcióba, de – mint azt egy interjúban elárulta – személyes okokból visszalépett. A filmet Ausztráliában forgatták volna, ő pedig nem akart távol maradni a gyermekeitől. Nem nehéz ezt a szándékot a Liliom ösvény motívumainak ihletőjeként érteni, vagyis a filmet személyes indíttatású alkotásként nézni. A mese így sokkal összetettebbé válik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!