Sötét pince mélyére zárt filmköltészet

Fliegauf Bence rémisztő meséje egy anyáról és gyermekéről: mit jelent élni, s mi van a halál után.

fib
2016. 04. 18. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Fliegauf Bence (korábban Benedek) filmről filmre stílust vált, mégis van, ami állandó: alkotásai nem adják könnyen magukat. Sosem voltam még Fliegauf-vetítésen úgy, hogy a nézők egy (kisebb-nagyobb) része ne hagyta volna el a mozitermet. Ez azonban nem úgy minősíti a rendezőt, ahogy elsőre gondolnák: filmjei rendkívül erőteljes hatású képi költemények, amelyek nem találhatnak utat mindenkihez. Nincs ez másként a Liliom ösvény című új filmjével sem, amelyet a berlini premier után a Titanic filmfesztiválon láthatott először a magyar közönség.

Egyszerre lenyűgöző és zavarba ejtő módon idegen, mintha nem akarna igazán közel kerülni a nézőhöz. Ez volt az érzésem már a rendező első, Rengeteg című filmje kapcsán is, de a későbbiek, a Dealer, a Méh, a Tejút, illetve a cigánygyilkosságok történetét feldolgozó, Berlinben Ezüst Medvével jutalmazott Csak a szél is hasonlóan tartották a távolságot. Fliegauf Bence az emberi létezés alaptragédiáját a mindennapi cselekvésekben mutatja meg – legyen bármilyen szürreális vagy éppen fantasztikus a történet –, de ezek a mindennapok egy rendkívül sötét, rideg és távoli világ mindennapjai.

A Liliom ösvény egy anya és fia, Rebeka (Stefanovics Angéla) és Dani (Sótonyi Bálint) különleges kapcsolatát mutatja be. Az anya éppen kilépett a házasságból, és mintegy vezeklés- vagy még inkább magyarázatképpen, hogy miért hagyta magára, s így semmisítette meg a családot, egy mesét mesél hétéves fiának. Egy mesét a Tündérről, a Vadászról és gyermekükről, Aranyomról. Ez a mese azonban legkevésbé sem emlékeztet a kisgyermekeknek mondott kalandos, erkölcsi tanulsággal végződő történetekre, mivel csontig hatolóan rémisztő. És nem úgy, mint a Grimm fivérek horrorisztikus, ám a mesék logikáját megőrző művei. Fliegauf Bence meséje a lélek legsötétebb kamráiba vezeti a nézőt, és amint gyenge fény gyúl a feketeségben, magára hagyja a felismeréssel, hogy miről is szól Aranyom története.

Előző filmjével a rendező aktuális közéleti tragédiára reflektált, a cigánygyilkosságokról forgatott, ezúttal befelé fordult. A Csak a szél sikere után belevágott egy, a tasmániai népirtásról szóló nemzetközi produkcióba, de – mint azt egy interjúban elárulta – személyes okokból visszalépett. A filmet Ausztráliában forgatták volna, ő pedig nem akart távol maradni a gyermekeitől. Nem nehéz ezt a szándékot a Liliom ösvény motívumainak ihletőjeként érteni, vagyis a filmet személyes indíttatású alkotásként nézni. A mese így sokkal összetettebbé válik.

A Vadász egy nap elhagyja a Tündért, aki Aranyomat egy pincébe zárja, ahonnan látja a környéken játszó gyermekeket, de nem csatlakozhat hozzájuk. Aztán egyszer csak hazatér a Vadász, kinyitja a pinceajtót, Aranyom pedig megszökik, és vissza sem néz többé. A különféle technikákból – szinte amatőr filmes kézi kamera, természetfilmszerű képsorok, lírai, hosszú snittek – összeálló, már-már kísérleti film folyamatos visszautalásokkal rekonstruálja Rebeka és Dani, valamint a végig láthatatlan apa történetét. Ez alapján a hisztérikus dühkitörést és túláradó szeretetet egyaránt produkáló anya kerül a Tündér szerepébe, míg a pincébe zárt kisgyermekhez hasonlóan éjszakánként a félelemtől bepisilő Dani lesz Aranyom. Vagyis a mese szörnyűségei a valóság láthatatlan részét jelenítik meg számunkra: egy bántalmazott gyermek szenvedéseit. A valóság azonban még sokkal rémisztőbb, mint azt elsőre gondolnánk.

Mégis, a különálló epizódokból felépített film, ha nem is megnyugtató, de reménykeltő lezárást kap. Anya és fia megszabadulnak a borzalmaktól, és megtisztulnak, a mesék pedig így utólag egy kisgyermek lírai világmagyarázatává állnak össze: mit jelent élni, és hová kerülnek a gondolatok, miután meghalunk?

Legutóbb a Hurok című alkotással kapcsolatban azt írtam, a közönség remélhetőleg visszatér a magyar filmekhez. A Liliom ösvény egyáltalán nem közönségfilm, nincs kétségem, hogy amikor majd a mozikba kerül, lesznek, akik kimennek a vetítésről, de mégis nagy szükségünk van rá és a hasonlóan magas színvonalú művészi produkciókra. Legyen bármilyen távoli is, az a fajta költői érzékenység, amely Fliegauf Bence filmjeit jellemzi, más megvilágításba helyezi talán túlságosan realistán és tényszerűen felfogott mindennapjainkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.